/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Opvaskemaskine-installation
Fra : fk2001
Vist : 8471 gange
250 point
Dato : 25-03-07 17:12

Jeg har overtalt familien til, at vi skal tage os den luksus at installere en opvaskemaskine :)
Der har aldrig været en sådan i huset før, og derfor ingen installation til den.

Så dagen i dag er gået med at fjerne et skab ved siden af køkkenvasken, modificere lidt ved soklen, og lave el-installation (jeg er tidligere elektriker, så bare rolig), så nu skulle der være plads til det nye vidunder.

1) Afløbet til køkkenvasken har en tilslutning for en slange lige før vandlåsen. Jeg går ud fra at jeg blot tilslutter afløbsslangen her?

2) Til sidst er der så vandtilslutningen. Rørene til køkkenvasken kommer ud af væggen i skabet under vasken og ser sådan ud http://fk2001.atspace.com/opvaskemaskine.html Her skal jeg vel bare afmontere kobberrøret og skifte ubøjningen til en med to udtag, et T-stykke eller hvad det nu hedder?

3) Er der nogle problemer i at afmontere kobberrøret til håndvasken? Jeg mener at have hørt at der findes en form for tilslutningsanordninger der kun kan monteres én gang, og noget skal skiftes hvis man senere skiller det ad. Er der noget om det?

4) Jeg har ingen pakgarn/salve. Er det ok at bruge gevindtape?

På forhånd tak for hjælpen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 17:34

Gevindtape er til gas/damp..........så det er ikke optimalt............pakgarn for proffer.
Efter dit T-stykke skal der være en afbryder/kontraventil.
Det kan være at omløberen ikke kan tages af/flyttes men du kan købe en ny omløber (mål røret)
Lad afløbsslangen gå op under køkkenbordet inden den går ned og på studsen.

Du skal også bruge et kort nippelrør, for der er ikke udvendigt gevind på T-stykket

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 25-03-07 18:08

det du skal er en multihane

http://www.lavprisvvs.dk/shop/default.asp?setlng=1&productid=22652

gevindtape kan bruges, skal være godkendt til vand

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 25-03-07 18:10
Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 250 point
Dato : 25-03-07 21:18

1. Ja fint
2. Ja, et galvaniseret t-stykke, men da de almindeligste t-stykker er med 3 indv. gevind, skal du i enden der vender opad, have indskruet et lille rør, et 1/2" sammenskåret rør, eller en 1/2" x 1/2" brystnippel.
3. Der er normalt ingen problemer, da omløberen har bidt sig fast i kobberrøret, og der er en existerende pakning ned mod jernrøret som kan genbruges.
Kobberrøret går normalt kun 1-2 cm ned i vinklen og kommer fri når du skruer vinklen af. Det du skal være mest omhyggelig med ved montering er at rette det nye t-stykke og den gl. kobberrørsomløber op for hinanden, så den ikke kommer skæv på gevindet, som ikke skal pakkes deroppe, da der som sagt er en gummipakning.

4. Tjaa, så længe du ikke drejer tilbage, og husker at rulle rigelig på.

NB: Hvis der ikke er afspæringsventiler lige på den anden side af skabet, bør du sætte en ballofix, eller kuglehane nedenud, desuden skal du derefter have en formbrystnippel som ænder fra dine 1/2" fittings til 3/4" udvendig gevind, da de fleste opvaskemaskiner benytter det:
http://www.hedestoker.dk/shop/category_id_580/formbrystnippel.htm
Ganske få opvaskemaskiner, kræver at man desuden har en kontraventil på tilslutningen.
VH Palle Hansen
PS: Går selvfølgelig ud fra at det udføres af en fagmand.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 25-03-07 21:19

jej123,

Den er smart, men der skal stadig bruges en eller anden form for muffe da den har udv. gevind som røret. Umiddelbart synes jeg det ser ud til at den kommer for langt ud fra væggen hvorved kobberrøret muligvis ikke kan nå længere. Derudover virker den mere udsat over for ting og sager der bliver skubbet ind i skabet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 21:37

Alt for lette løsninger - kan godt blive noget skidt.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 25-03-07 22:18

Hej e.c. og Pallebhansen,

Jeres svar bringer mig vist på banen.

Jeg montere et T-stykke og deri montere en brystnippel så jeg kan montere omløberen til vandhanen.

I den anden ende montere jeg en kuglehane. Er kuglehanen retningsbestemt? Det er jo afgørende for hvilke brystnipler jeg skal bruge.

Og så lige en ting mere. Opvaskeren har aquastop. Er det mere "rigtigt" at montere en 90° drejning så aquastoppet kommer til at side vandret over mod opvaskeren fremfor ned mod gulvet? I sidste ende er det vel slangens længde der kunne være afgørende for dette.

Tak for en fantastisk hjælp i har givet

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 25-03-07 22:30

I den anden ende montere jeg en kuglehane. Er kuglehanen retningsbestemt? Det er jo afgørende for hvilke brystnipler jeg skal bruge.
Nej den er ligeglad, med mindre den har indbygget kontraventil.

aquastop er også ligeglad.

Kontraventiler kan være indbygget eller for sig selv og hvis det er fjederbelastede er de også ligeglade med op/ned/vandret og har kun krav om retningen.

Jeg er næsten sikker på at der skal være kontraventil i vandtilgangen med mindre aquastop også har kontraventil indbygget.

Kontraventiler til opvaskemaskiner forhindrer at evt. saltopløst vand kan trækkes tilbage i rørsystemet.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 25-03-07 22:47

Jeg læste godt nok nogle debatter der gik på om man skulle bruge en kontraventil eller ej.......

Det med retningen på aquastoppet gik nu mest på om den ene er er mere prof end den anden. Det jo sådanne tilfælde der mange gange afslører en amatør fra en prof Det kender jeg alt for godt fra elektrikerfaget.

Nå men jeg sidder her med Harald Nyborgs katalog. Det ser ud til at jeg kan få det hele her, inkl. pakgarn og salve Så kan jeg få det hele færdig i morgen aften.

Og så må jeg vel hellere tage et nyt billede så I kan se om jeg har hørt efter

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-07 00:07

Få en kuglehane eller ballofix, der har udvendig gevind i den ene ende, for at spare på alt for meget fittings.
Både den og aquastop er ligeglade med retning.
Husk at slut af med formbrystnippel på 3/4" hvis slangetilslutning er det.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fisker5301

Dato : 26-03-07 09:09

De fleste aquastop skal sidde lodret, opstår der en utæthed oppe ved vandhanen løber vandet ind-
vendigt i slangen og aktiver en flyder i bunden af maskinen, som derefter melder fejl.

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 26-03-07 15:16

Jeg kommer lige i tvivl om noget.

Når man angiver rørtykkelsen måles den så inden i eller uden på røret?

Mine rør måler ca. 19mm på det udv. gevind. Er det det der hedder 3/4 rør?

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-07 16:48

Dine rør er uden tvivl 1/2" som måler 21 mm udvendig både på gevind, og på selve røret.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 26-03-07 16:48

det er et 3/4 " rør = 19.616 mm

det måles udv.

Kommentar
Fra : jej123

Dato : 26-03-07 17:14

undskyld det er vist mig der svarede forkert

rørgevind måles indvendigt

1/2 " = 13mm udv. ca. 19mm

3/4" = 19,6 mm udv. ca 24 mm

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 26-03-07 19:24

På dette billede er det helt sikkert ½"
http://fk2001.atspace.com/opvaskemaskine.html

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 26-03-07 22:01

Det står jo også altid stemplet på siden, men man kan jo ikke se siden på billedet, men jeg er ikke i tvivl, om at det er 1/2", det er forøvrig langt langt de fleste af den slags installationer, som forøvrig skal (Hvis det er jernrør) være galvaniseret og ikke sorte rør/fittings, og derfor er et par mm størrer i udv. diameter.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 27-03-07 11:58

Tak, jeg fandt ud af det da jeg stod i Harald Nyborg i går aftes. 3/4 var alt for store

Nå men ellers fik jeg da, efter noget besvær, vredet den gamle U-bøjning af og monteret det nye T-stykke, to brystnipler en kugleventil, og til sidst kobberrøret.

Toppen af T-stykket + brystnippel er ca. tre cm højre end u-bøjningen så det var nødvendigt at flytte omløberen tre cm op ad kobberrøret. Jeg ved ikke om man normalt må flytte omløberen pga, den ring der skære sig ind i røret, eller om jeg skulle have haft en ny omløber.

Derudover er der på T-stykket heller ikke gevind helt ud til enden + der sidder noget galvanisering på enden. Det gjorde at det var svært for omløberen at få fat, og den er kun drejet tre gange omgange. Er dette tilstrækkeligt?

På forhånd tak - igen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 27-03-07 17:07

Det var derfor, at jeg anbefalede at købe en ny omløber.
Citat
Det kan være at omløberen ikke kan tages af/flyttes men du kan købe en ny omløber (mål røret)

Men det kan da lade sig gøre at flytte den.

Omløber der er drejet på med 3 omgange bør være nok.
Ellers skal brystniplen udskiftes med et nippelrør og en ny omløber.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 27-03-07 18:41

3 omgange tjaa, mon ikke bare den skulle have haft et par store rørtænger på.
(Jeg ved ikke om man normalt må flytte omløberen pga, den ring der skære sig ind i røret, eller om jeg skulle have haft en ny omløber.)
Ringen må jo også være kravlet opad, den plejer da ikke at kunne gå ind i et 1/2" rør, da den jo har 1/2" røret som modhold. Men er det tæt er alt ok.
Prøv at "knalde" henholdsvis køkkenhanens kolde, og kugleventilen (Medens opv. tager vand ind) hurtigt i, så der opstår en trykbølge, hvor trykket ganske kort kommer op over normalen, kun for at tjekke om samlingerne holder. Der må ikke være den mindste dråbe.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : taunusanden

Dato : 27-03-07 21:52

Man bør altid skifte omløberen(e)...
Men nok om den belæring, jeg kunne finde på det samme

Det er ikke alle de samlinger af alm rør og kobberrør hvor der er den ring. Det er tit set (jeg har nogle år i hvidevare branchen, lavet lidt af det vvs der) med gummi pakning, som tit kan bruges igen, hvis den ikke er blevet for mør.

- Anden

Kommentar
Fra : fk2001

Dato : 27-03-07 23:19

Ringen på omløberen har jeg ganske rigtigt flyttet opad, efter at have udvidet den tilstrækkeligt så den ville give slip på røret. Og så har jeg i øvrigt ikke afkortet kobberrøret - det går hele vejen ned gennem brystniplen og vel lidt ind i T-stykket

Jeg prøvede trykbølgetesten, uden at se noget vand komme ud. Her er et billede der viser den nye vandinstallation. http://fk2001.atspace.com/opvaskemaskine2.html Ser det prof ud, eller kan man se at det er en amatør (elektriker) der har været i gang?

Der er også lige et billede af afløbet. http://fk2001.atspace.com/opvaskemaskine3.html Jeg ville have sat slangen i vandlåsen, men jeg synes ikke rigtigt den sad fast nok, så den blev i stedet monteret vha. et medfølgende gummirør på vasken. Og så var der noget om at slangen skulle en tur helt op til bordpladen. Det har jeg ikke fået lavet endnu.

Tilsidst er der så at fordele de 250 point. Det er jeg nok nødt til at gøre ved lodtrækning mellem e.c og pallebhansen. Jeg takker mange gange for svarene jeg har fået

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 28-03-07 10:05

Nemt - jeg afstår fra point.

Ps. Det er stort set som jeg ville have lavet det - men,
jeg mangler at kunne se en kontraventil.

Kommentar
Fra : pallebhansen

Dato : 28-03-07 15:08

Meget fin installation.
Proff.
VH Palle Hansen

Godkendelse af svar
Fra : fk2001

Dato : 28-03-07 18:58

Tak for svaret, ikke kun til pallebhansen, men til jer alle der gav et bidrag med.

Opvaskeren er pt. i gang med sin første rigtige vask

Kommentar
Fra : pallebhansen