/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
Computeren fryser ofte
Fra : kiul
Vist : 1054 gange
100 point
Dato : 25-03-07 13:31

Hej Alle på kandu.dk
Jeg har et problem med at min computer fryser eller kører utrolig langsomt.
Når jeg går ind i joblisten er det svchost.exe der er synderen. Jeg har ofte formateret med efter 1-2 mdr. kommer problemet igen. Er der nogen der ved hvad jeg kan gøre ved det, evt hvilke krævende processer der med fordel kan deaktiveres.

Jeg kører winXp.

Håber på et svar.
Mvh.

Kim Ulfkjær

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-03-07 13:37

Lad os se hvad der rører sig på din maskine http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=9

Det er ikke sikkert du har malware, men vi kan måske se problemet i Hijackthis loggen.

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 25-03-07 13:38

kører du normal vedligeholdelse af maskinen jævnligt ??? Det betyder meget

(diskoprydning - chckdisk og diskfragmentering optimerer ydelses evnen betydeligt)

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 25-03-07 14:04

Ja ja, præcis som mirit siger!

det er meget meget vigtigt med den jævnlige vedligeholdelse af PC'en.

Det tager sin tid, men det lønner sig i det lange løb.

mvh

Kommentar
Fra : stilkene

Dato : 25-03-07 15:20

Kunne det måske ikke hjælpe med lidt ekstra RAM ?

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 26-03-07 00:01

Hej!

Jeg burde ikke køre med mere ram for at afvikle mine programmer optimalt.
kører med 512 DDR. på en xp, med en 2,6 GzH processor.

Min logfil fra Hijackthis:

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 23:55:27, on 25-03-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v7.00 (7.00.6000.16414)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\wscntfy.exe
C:\WINDOWS\SOUNDMAN.EXE
C:\Programmer\Java\jre1.5.0_11\bin\jusched.exe
C:\WINDOWS\VM_STI.EXE
C:\PROGRA~1\Nokia\NOKIAP~1\LAUNCH~1.EXE
C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe
C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\PROGRA~1\FLLESF~1\PCSuite\Services\SERVIC~1.EXE
C:\Programmer\MSN Messenger\usnsvc.exe
C:\Programmer\Internet Explorer\iexplore.exe
C:\Programmer\HJTrenamed.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=69157
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: SSVHelper Class - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_11\bin\ssv.dll
O2 - BHO: (no name) - {7E853D72-626A-48EC-A868-BA8D5E23E045} - (no file)
O4 - HKLM\..\Run: [SoundMan] SOUNDMAN.EXE
O4 - HKLM\..\Run: [NvCplDaemon] RUNDLL32.EXE C:\WINDOWS\system32\NvCpl.dll,NvStartup
O4 - HKLM\..\Run: [nwiz] nwiz.exe /install
O4 - HKLM\..\Run: [BullGuard] "C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe" -boot
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Programmer\Java\jre1.5.0_11\bin\jusched.exe"
O4 - HKLM\..\Run: [BigDogPath] C:\WINDOWS\VM_STI.EXE VIMICRO USB PC Camera 301x
O4 - HKLM\..\Run: [PCSuiteTrayApplication] C:\PROGRA~1\Nokia\NOKIAP~1\LAUNCH~1.EXE -onlytray
O4 - HKLM\..\Run: [PinnacleDriverCheck] C:\WINDOWS\system32\PSDrvCheck.exe -CheckReg
O4 - HKCU\..\Run: [MsnMsgr] "C:\Programmer\MSN Messenger\MsnMsgr.Exe" /background
O4 - HKCU\..\Run: [BullGuard] "C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\bullguard.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: (no name) - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_11\bin\ssv.dll
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Sun Java Console - {08B0E5C0-4FCB-11CF-AAA5-00401C608501} - C:\Programmer\Java\jre1.5.0_11\bin\ssv.dll
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: (no name) - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra 'Tools' menuitem: @xpsp3res.dll,-20001 - {e2e2dd38-d088-4134-82b7-f2ba38496583} - %windir%\Network Diagnostic\xpnetdiag.exe (file missing)
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O11 - Options group: [INTERNATIONAL] International*
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1171568168007
O18 - Protocol: livecall - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O18 - Protocol: msnim - {828030A1-22C1-4009-854F-8E305202313F} - C:\PROGRA~1\MSNMES~1\MSGRAP~1.DLL
O21 - SSODL: WPDShServiceObj - {AAA288BA-9A4C-45B0-95D7-94D524869DB5} - C:\WINDOWS\system32\WPDShServiceObj.dll
O23 - Service: BullGuard LiveUpdate (BGLiveSvc) - BullGuard Software - C:\Programmer\BullGuard Software\BullGuard\BullGuardUpdate.exe
O23 - Service: NVIDIA Driver Helper Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe

********************************* ROOTCHK-(21-03-07)-LOG, by ejvindh

The rootkits that are detected by this tool were not found.

********************************* ROOTCHK-LOG-end

Jeg håber der er nogen der kan tyde noget ud fra loggen!!!

På forhånd tak!

//Kim Ulfkjær

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 26-03-07 00:13

Alt ser helt normalt ud. Desværre kunne man fristes til at sige.

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 26-03-07 00:28

Jeg kan ikke love, at mit råd kan hjælpe dig, Men jeg fik for nylig det råd at gå i : "Tilføj/fjern"
og i "Windows komponenter" og der fjerne markeringen (fluebenet) ved "Indekseriongstjenesten", fordi den brugte så utrolig meget mere energi, end den egentlig gavnede.
Det fik faktisk sat mere fart på min Pc og er ikke noget, der savnes i systemet.

Alstå fjerne fluebenet ved indekseringstjenesten og tryk på næste o.s.v.
Måske kan det hjælpe dig.

Mvh

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 26-03-07 00:36

For at være mere nøjagtig denne tilføjelse til ovenst. Jeg fik oplyst følgende om den pågældende indekseringstjeneste, som jeg fik råd om at fjerne markeringen ved i Windows Komponenter:

Citat:
Citat
jeg kan se at indekseringstjenesten kører for fuldt drøn, og det er formentlig forklaringen på problemet. Både med chrashet og den nuværende sløvhed. Indekseringstjenesten kan bruge en forfærdelig masse ressourcer, og derfor give memoryproblemer.

Husk at genstarte pc'en efter du har fjernet

mvh

Kommentar
Fra : maxhankat

Dato : 26-03-07 00:38

der skal stå:
Citat
Husk at genstarte pc'en efter du har fjernet markeringen.
Pardon!

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 26-03-07 08:07

Takker for rådene!

Var inde og kikke og den der hedder "Indekserinkstjeneste" er slået fra. Entelig underligt, da jeg ikke mindes at havde gjort dette manuelt.

Jeg har ændret min visning af windows så jeg nu køre klassisk visning, og det har til dels hjulpet.

Men xp-design ser jo noget bedre ud :D

// Kim Ulfkjær

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 26-03-07 15:56

Mere RAM, Rens maskinen for støv. Når processoren bliver varm sænker den hastigheden for ikke at brænde af. Dette hænger dog ikke helt sammen med at maskinen kører hurtigere når du har kørt en oprydning. Hvorfor formatere???? Spild af tid, hvis ikke du har lavet et image. Registrycleaning er meget vigtig. Defragmentering er også en god ting at gøre jævnlig, men det går jeg ud fra du har styr på. En computer 'fryser' for det meste kun når de har det for varmt (underlig fakta), bøvl med defekt RAM eller dårlige drivere til diverse hardware. En computer kan kun 'fryse' på grund af software, hvis en eller anden rutine 'æder' alle systemresourcer. Lav en fast størrelse på din Swap-fil (Virtuel hukommelse) efter at du har kørt defragmentereing, f.eks. på minimum 768, max 2048. Så ligger det der skal swappes i samme område på disken hele tiden, det øger søge/gemme hastigheden.

Kommentar
Fra : kiul

Dato : 26-03-07 21:57

Jeg har DD. oplevet at computern simpelthen slukkede, men uden skærmen gik i sort, dvs det lignede et frys.. Dog kunne det hurtgigt ses / høres at processor og hdd var slukket!

Registrycleaning?? ved sikkert hvad det er, men er aldrig stødt på det navn før :D

// Kim Ulfkjær

Accepteret svar
Fra : Brassovitski

Modtaget 100 point
Dato : 27-03-07 13:02

Registreringsdatabsen inderholder en masse entryes omkring programmer og handlinger på PC'n.
Kig evt. her: http://www.majorgeeks.com/download460.html

Det lyder lidt mærkeligt at du kan have billede på skærmen uden at maskinen kører. Kører du på maskinens onboardgrafikkort eller er der sat et ekstra grafikkort i? Du kunne evt. prøve at fjerne/afinstallere det ekstra kort (hvis det er der) og så køre på onboardkortet. Hvis maskinen så kører uden problemos, er det nok grafikkortet der er kaput. I denne computer-egenskaber er der et eller andet sted man kan fjerne et flueben så maskinen ikke genstarter/slukker ved fejl, hvis du kan finde det, så fjern fluebenet, så vil der sansynligvis vises en fejlmeddelelse på skærmen uden at maskinen slukker. Jeg sidder ikke lige ved en XP maskine, så jeg kan ikke fortælle hvor præcis fluebenet der skal fjernes findes.

Godkendelse af svar
Fra : kiul

Dato : 31-03-07 02:48

Tak for svaret Brassovitski.