/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
God og gratis firewall (XP)
Fra : blank
Vist : 1012 gange
100 point
Dato : 24-03-07 22:10

Hey

Sønnen har lige fået ny pc og er gået på nettet første gang d.d.

Har derfor installeret antivirusprogrammet Avast, men mangler nu en firewall, hvor dertil kommer mit spørgsmål?

Sønnen kører XP og jeg søger kun gratis programmer. Hvilke skal jeg vælge?

http://www.sunbelt-software.com/Home-Home-Office/Sunbelt-Personal-Firewall/Download/
eller
http://www.zonealarm.com/store/content/home.jsp

Skal han derudover have andet?

Kommentar
Fra : blank

Dato : 24-03-07 22:15
Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 24-03-07 22:20

Jeg ville personligt vælge ZoneAlarm. Den er helt klart en af de bedste gratis
firewalls der findes, og jeg kan varmt anbefale den.

Citat
Skal han derudover have andet?

Ja, han skal ihvertfald også sørge for at få nogle anti-spyware-programmer.
Her kan jeg anbefale Ad-Aware:
http://www.download.com/Ad-Aware-SE-Personal-Edition/3000-8022_4-10045910.html?part=dl-ad-aware&subj=dl&tag=top5

og SpyBot - Search & Destroy:
http://www.safer-networking.org

(du bør installere begge programmer, da det ene ofte kan finde noget, det andet ikke kan).

//Kettedk

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 24-03-07 22:23

Det er jo en smagssag - læs lige her:

I Microsoft Windows XP Service Pack 2 (SP2) er Windows Firewall slået til som standard, men nogle computerproducenter og netværksadministratorer kan eventuelt slå det fra. Du behøver ikke at bruge Windows Firewall — du kan installere og køre en hvilken som helst firewall. Undersøg funktionerne i andre firewalls, og find ud af, hvilken firewall der opfylder dine krav. Hvis du vælger at installere og køre en anden firewall, skal du slå Windows Firewall fra.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 24-03-07 22:29

Hej flemming17 - jeg ved at Windows Firewall ikke er godt nok og søger derfor en erstatning. Men er ligesom kommet i tvivl og selvfølgelig giver jeg dig ret i at det er en smagssag.

Jeg er derfor meget interesseret i, at høre andres erfaringer herunder også negative. Jeg har læst en del og mit valg er ligesom faldet på de to nævnte. Derudover er jeg så lige kommet i tvivl mht. antivirus. Har lige installeret Avast.

Jeg selv kører med Kaspersky (hele pakken) og når den udløber her til august køber jeg en ny pakke, hvor der er flere licenser på, så knægten også får Kaspersky. Men indtil da må han "nøjes" med dem der er gratis og som også er ganske udmærket.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 24-03-07 22:37

og tak kettedk. Er der nogle af disse der opdaterer selv? Blot for at undgå at knægten glemmer at opdatere.

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 24-03-07 22:41

Citat
Derudover er jeg så lige kommet i tvivl mht. antivirus. Har lige installeret Avast.

Du kan trygt stole på, at Avast er det bedste gratis antivirus-program.
Komputer for Alle lavede for noget tid siden en test af nogle forskellige
gratis antivirus-programmer, og der indtog Avast førstepladsen.

Desuden vil jeg give dig ret i det du skriver - at Windows XP's indbyggede firewall
ikke er god nok. Jeg ville selv til hver en tid foretrække en ekstern firewall, da de
har flere og bedre indstillingsmuligheder, så man kan indstille dem, præcis som
man vil have dem. Dette er lidt svært med Windows Firewall.

//Kettedk

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 24-03-07 22:43

Citat
Er der nogle af disse der opdaterer selv? Blot for at undgå at knægten glemmer at opdatere.

Jeg mener desværre ikke, at de har automatisk opdatering, men til gengæld
vil Ad-Aware komme med en advarsel, hvis ens opdateringer er over 14 dage gamle.

//Kettedk

Kommentar
Fra : blank

Dato : 24-03-07 22:55

Sidder lige og får en "bange" fornemmelse

Jeg har jo lige installeret Avast og bibeholder denne (tak Kettedk). Men jeg fik q da ikke opdateret XP til SP2 inden da. Hva gør jeg nu? skal Avast afinstalleres før jeg kan opdatere til SP2

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 24-03-07 22:57

Nej, det burde ikke være nødvendigt.

//Kettedk

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 23:08

Her er et link, hvor du kan gennemse nogle firewalls ZoneAlarm er øverst og en OK firewall, jeg brugte den selv, før jeg købte Bullguard, ruller du lidt ned på siden, kommer du til Comodo firewall, den kan absolut anbefales, den er gratis og blandt verdens bedste.
Længere oppe i spørgsmålet, roder du lidt rundt og spørger efter ActiveVirusShield, det en meget god ANTIVIRUS ikke en firewall, vil du have ActiveVirusShiel på sønnens computer, så er det ud med Avast (kunen antivirus og kun en firewall) der er ingen grund til at smide Avast på porten nu den er instaleret, det er et ganske udmærket antivirus program

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 23:09
Kommentar
Fra : blank

Dato : 24-03-07 23:27

Citat
Længere oppe i spørgsmålet, roder du lidt rundt og spørger efter ActiveVirusShield, det en meget god ANTIVIRUS ikke en firewall

tak o.v.n.

I mit indlæg 22:29 andet afsnit fortæller jeg netop at jeg er kommet i tvivl mht. Avast og derfor spørger jeg også på ActiveVirusShield. Ved godt at dette er en antivirus (tak alligevel) - og beslutter herved at beholde Avast.

Og indtil videre bliver det nok Zonealarm. Hertil kommer nok:

SpywareBlaster
ie-spyad
SpywareGuard

Men hva siger I?

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 23:36

I mangler Ad Aware og Spybot fra Kettedk, med Spybot kan i undvære I.E. spyad Spybot har en lignende funktion (Immunisering) SpywareBlaster er noget bedaget og kan afløses af ArovaxShield
Der kommer lige et par link om lidt

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 23:39
Kommentar
Fra : blank

Dato : 24-03-07 23:57

okay

så se her:

Avast
Zonealarm
Ad-aware
arovaxshield
Spybot

er det sådan det skal hænge sammen

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-07 00:22

Kode
er det sådan det skal hænge sammen
det er jer der bestemmer! Min mening: Det er en fin beskyttelse, der kan komme mere på, hvis det bliver nødvendig. jeg bruger ikke Ad Aware men tror den skal opdateres manuel, Spybot skal opdateres manuel, ArovaxShiel og ZoneAlarm giver besked hvis der en nyere udgave, husk at give tilladelse til ovennævnte programmer at gå på nettet, når jeres nye firewall spøger om det

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-07 00:27

Citat
spøger om det
det er ikke et spøgelse i instalerer, det er mig som der skulle have stået SPØRGER

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-07 00:30

Den sidste ZoneAlarm jeg havde, slukkede selv for Windows firewallen, ellers bør i selv gøre det, kun en firewall !

Kommentar
Fra : pømske

Dato : 25-03-07 00:30

www.grisoft.com
pømske

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 09:57

Alle gode forslag... og opsætninger, men vil du vide lidt mere, så kig lidt på www.spywarefri.dk

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 10:05

NB:
Når du nu er i gang med gratis programmer til sønnike, så kan jeg ud over emnet anbefale OpenOffice (Office pakke dog uden mail) - kig ind på http://da.openoffice.org/
Hvad mailprogram angår, så kan du kigge lidt på dem her:
http://www.pcworld.dk/download/36 og
http://www.mozilladanmark.dk/ Her er b.l.a. en udemærket erstatning til Internet Explore

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 10:09

For at gøre forvirringen total, hvad angår programmer, så kan jeg anbefale siden:
http://www.nemli.dk/download.php
men stadigvæk... så er www.spywarefri.dk værd at ofre nogle minutter på
Hygge... og fortsat god weekend
Søren

Kommentar
Fra : Flemming17

Dato : 25-03-07 13:34

Jeg har en fornemmelse af at alle disse beskyttelsesprogrammer gør computeren meget sløv.
De kigger efter virus, spyware, adware m.m.m.
Er der ikke et enkelt program, der kan klare dette?
Ind imellem har jeg lyst til at stoppe dem allesammen

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 13:38

www.spywarefri.dk læs på den side, det er dem med mest erfaring

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 13:42

Flemming17... hvis din udbyder er CyberCity, kan du f.eks vælge HackerSmacker
http://www.cybercity.dk/produkter/privat/bredbaand/andre_produkter/sikkerhed/index.aspx
jeg vil tro andre udbydere har noget hen a'la det samme. Personligt foretrækker jeg selv at have det på min PC, så er det mig, der har kontrollen.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 25-03-07 14:06

http://www.personalfirewall.comodo.com/

!!! total usikkerhed nu. Zonealarm var ellers lige blevet valgt (ikke installeret) men så besøgte jeg lige spywarefri.

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 14:14

Stol du trygt på Spywarefri... + hvis du får problemer, så er de altid villige til at hjælpe via deres forum (gratis). Jeg har selv benyttet dem flere gange.
Jeg er enig med dig... it's a Jungle out there, så derfor vælger jeg personligt at lytte til et forum med stor erfaring og ekspertise, hvilket Spywarefri jo er et af.
Forum = http://www.spywarefri.dk/forum/

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-07 14:32

Du behøver ikke være usikker, ZoneAlarm er en god firewall, har i mest lyst til den så brug den, det vigtigste er at have en firewall, i stedet for den indbyggede i Windows, Comodo gratis firewall ER anbefalet længere oppe, men vælg ZoneAlarm hvis i er mest trygge ved den

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-07 14:38

Kandu´s sikkerheds ekspert stl_s, som nu har eget forum, anbefaler også Comodo med bemærkninger, læs her: http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=22

Kommentar
Fra : blank

Dato : 25-03-07 14:41

Citat
Kandu´s sikkerheds ekspert stl_s, som nu har eget forum, anbefaler også Comodo med bemærkninger, læs her: http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=22

Det var netop lige den jeg har opdaget

Vi er ligesom ikke trygge eller har mest lyst til Zonealarm kontra Comodo. Jeg er blot MEGET i tvivl om, hvad der skal vælges.

Hold da op, hvor kan man hurtig ændre mening.

Nu står jeg fast:

Avast
Comodo
ArovaxShiel

og så tager vi det andet senere.

Accepteret svar
Fra : o.v.n.

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-07 14:52

ZoneAlarm har (sammen med andre sikkerheds programmer) holdt min computer ren i mange år, for et år siden købte jeg Bullguard og bruger selvfølgelig den firewall, Comodo kan være lige lovlig agresiv, som du har læst, på malwarecheck, hvis den er for agresiv risikerer du at knægten slår den fra det gør mine nevøer, de har absolut ingen respekt for sikkerhed, det kommer i anden række, bare de kan spille deres online spil, hvis din søn kan finde på det samme, er det bedre at have en firewall, der er knap så agresiv, i stedet for slet ingen !

Kommentar
Fra : blank

Dato : 25-03-07 14:59

sjovt at du siger dette o.v.n. - det er også det Zonealarm får skyld for...

Det er netop sønnens comp. og han bruger stort set den kun til spil. Herunder CS, hvor der bliver pinget en del.

Men hvis Zonealarm er mindre aggressiv bliver vi her. Det er jo netop brugernes erfaring jeg skal holde mig til.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-07 15:14

ZoneAlarm kommer med en masse spørgsmål, om dit og dat må få internet adgang, der kan i sætte markering i feltet, så den husker jeres svar, og alle de popup der kommer om afviste og tilladte internet aktiveter kan også fjernes ved at sætte markering i feltet, at den ikke skal vise disse beskeder, efter nogle dage/uger med at give eller afvise tilladelser, er der såmænd ingen der tænker på at den er instaleret, den arbejder i stilhed, når først den er sat op

Kommentar
Fra : blank

Dato : 25-03-07 15:31

ok - jeg er blevet overtalt til Zonealarm.

Samtilige beslutninger er taget - ellers sidder jeg her også om 2 uger

Der har været nogle gode indlæg her og kunne godt tænke mig, at give jer aktive (3) point. Er det mon tilladt at oprette 2 ekstra indlæg og give point denne vej???

Kommentar
Fra : CLAN

Dato : 25-03-07 15:40

Ja det er ... men det behøves du ikke, ikke for mit vedkommende - snup det svar som var til mest hjælp... og fortsat god weekend
Søren

Godkendelse af svar
Fra : blank

Dato : 25-03-07 15:50

Tak fordi at jeg må gøre gavn af dine erfaringer.

Til CLAN http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=102309

Til kettedk http://www.kandu.dk/QuestionHist.aspx?qid=102308

Snup bare jeres velfortjente point. Giver dem gladeligt videre som tak for hjælpen, så jeg kunne komme videre i dagens tekst.

God weekend

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-03-07 16:02

Btw, læg lige mærke til at Zonalarm har fået en "Gaming mode" så den ikke alarmerer under gaming, men beskyttelsen er fortsat aktiv.

Kommentar
Fra : blank

Dato : 25-03-07 16:04

Citat
Btw, læg lige mærke til at Zonalarm har fået en "Gaming mode" så den ikke alarmerer under gaming, men beskyttelsen er fortsat aktiv.

Tusind tak og god weekend

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 25-03-07 16:07

Velbekomme, og også god weekend til dig .

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 25-03-07 16:07

Selv tak, jeg mener det er en god sikkerhedspakke i har valgt