/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
DualBoot Vista & XP
Fra : Sunnyman
Vist : 702 gange
100 point
Dato : 24-03-07 21:40

Har lige installeret Vista 64bit på drev C:
Derefter XP 32 bit på drev D:

Hver drev er separat disk.

Da jeg var færdig med at installer XP, var der ingen af dem der ville starte....

Er nogle af jer stødt på dette problem ?
Er det ligemeget hvilket operativ system der installeres først ?

Kommentar
Fra : kettedk

Dato : 24-03-07 21:50

Har du prøvet at holde F8 i bund når du tænder pc'en?
Når du gør det, burde der komme en liste frem, hvor du kan vælge,
hvilket system du vil starte op med.

//Kettedk

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 24-03-07 21:54

JA, det var den sku ligeglad med...

Crsr stod bare og blinkede på sort skærm, og så skete der ikke mere.

??????????

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 23:23
Kommentar
Fra : Benjamin.Hansen

Dato : 24-03-07 23:33

Hejsa
Bootloaderen til XP finder du under
Højreklik på denne computer >
Egenskaber >
(Fanebladet)
Avanceret >
Nederst er der er punkt der hedder Start og Genoprettelse
Vælg Indstillinger
Hvis du i det vindue der kommer frem vælger Rediger er du i en editor hvor du kan beskrive Bootloader for XP - Denne han du lave et punkt i der peger på din Vistapartition.
I min er teksten (har kun et styresystem):
[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

mvh Benjamin

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 25-03-07 00:24

start med at installere XP og så først derefter Vista og vælg "Brugerdefineret" install af Vista, da du så får mulighed for at vælge, hvor den skal installeres. Når så Vista er installeret, vil er ved start af pc'en poppe Vistas Boot Manager op. Som standard er der valgt Vista, og øverst på listen står der "Tidligere version af Windows", som så er din XP. Du kan så i Vista's kontrolpanel -> System o.s.v. ændre rækkefølgen.

Kommentar
Fra : nielsjs

Dato : 25-03-07 07:24

jeg ved ikke når det er Vista men med Xp kan man jo reparere boot sektionen med cd en...
Man trykker på en knap under opstart osv.... og kører en rep.

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 25-03-07 20:29

Hvad hvis jeg installer XP først, derefter Vista, og så XP crasher...
Hvordan kan jeg så starte Vista ?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 25-03-07 20:45

hvis det er hardwarefejl cracher begge .
Hvis du kun er XP som kommer med fejl, tager vi den derfra, da der kan være utallige ting som på et eller andet tidspunkt fejler. Men hvis det er systemfejl, kan de i de fleste tilfælde repareres.
Har ikke prøvet det selv, men mon ikke Vista starter op hvis XP er crashed

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 25-03-07 21:12

Jeg tænkte mere på at hvis bootsectoren på disk 1 (der hvor XP er) crasher..
Findes der så en måde hvor jeg kan starte Vista på disk 2 ?

Kan man evt tage disk 1 ud og boote fra disk 2 ?

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 100 point
Dato : 25-03-07 21:37

så genskaber du da bare bootsektoren
http://www.hcma.dk/tips81to90.htm#no89

Kommentar
Fra : Sunnyman

Dato : 25-03-07 22:48

Genialt...

Virker det også den anden vej med Vista ?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 25-03-07 23:36

aner ikke med Vista (har ikke fået købt Vista endnu - venter til de værste børnesygdomme er luset ud - så der går nok ½ år)
spørg mig om XP

Godkendelse af svar
Fra : Sunnyman

Dato : 26-03-07 11:10

Tak for svaret hcma.