/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
lejlighed
Fra : siigbork
Vist : 1718 gange
20 point
Dato : 24-03-07 16:55

hej mig og min kæreste, er blevet helt tosset med en samojede hund og vil meget gerne købe en men da vi så ringer til nogen forskellige kennler.
for vi af vide at de godt kan bo i lejlighed og at det ikke er noget problem, men vi fik så afvide af en anden kennel at sådan en hun kunne ikke leve i en lejlighed.
er der nogen der kan hjælpe os men om det er en hun det vil kunne trives i vores lejlighed.
hilsen Anna og Christian

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 24-03-07 17:04

Hej
Jeg vil spørge hos Samojedhundeklubben i Danmark
der vil du få et svar
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : siigbork

Dato : 24-03-07 17:05

okay mange tak, vi har skrevet til dem men får ikke noget svar derfra, så ville lige høre om der var nogen der viste noget om dette spørgsmål.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 24-03-07 17:11

Hej
jeg har en bekent som jeg går til træning med
men de hunde hun har vil jeg ikke have i en i lejlighed

ellers er de nok også forskillige som andre er------- kommer and på
dem hunden bor hos----
Hilsen
Lillian

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 24-03-07 17:29

Det er såmænd ikke så meget det med at BO i lejligheden, der er et problem. Men lejligheder ligger jo som regel mange sammen og ret tæt. Og derfor kommer hunden i kontakt med mange andre hunde. Rigtig mange hanhunde af forskellige racer har det IKKE godt med at bo på den måde. Og det resulterer i agressioner og slagsmål, så ejerne tit ender med at gå i en stor bue uden om andre hunde. ---Eller de mister glæden ved at lufte hunden, og lufter den kun så lidt som muligt......
Og DET er synd!! For en samojedehund er en energisk hund, der har brug for rigtig meget aktivering.

En samojede er en ret stor hund. Især hannerne kan blive temmelig store med en helt ustyrlig pels hvis man ikke gør en masse ud af at passe den. De fælder også rigtig meget i perioder.

Samtidig er det en spidshund, der er svær at opdrage, så I kan blive nødt til at have den i snor altid. Selvfølgelig er I nødt til at gå til træning med hunden, men det er heller ikke så sjovt, når man står med en selvstændig spidshund, der egentlig hellere vil kommunikere med de andre hunde end med ejeren.

Hvad er det der gør at I har valgt lige netop en samojedehund som den helt rigtige hund for jer?

På denneher side kan I på en overskuelig måde se hvilke gode og mindre gode sider de forskellige racer tit har:

http://www.hundeleksikon.dk/index.html

Og der er også links til relevante hjemmesider.

Kommentar
Fra : rotw

Dato : 24-03-07 18:12

http://www.123hjemmeside.dk/giovanni/3533525

mange siger at store hunde ikke høre hjemme i en lejelighed DET PASSER IKKE så fremt at man afsætter 2-3 timer dagligt

mange med have aflufter deres hunde i haven !!
det er der ikke rigtig mulighed for i en lejelighed der er der ud i alt vejr

Kommentar
Fra : siigbork

Dato : 24-03-07 22:51

mange tak for jeres svar, er rigtig glade for dem, vi er godt klar over at det tag meget tid og have en hund, men det er jo lidt lige meget hvad det er for en hund for allesammen lever man sammen med, så kan ikke se det der med tiden skulle vare noget problem,
vi er godt klar over det er en stor hund, men vi er sikker på at vi nok skal få det til og gå rigtigt godt,
hilsen anna og christian

Accepteret svar
Fra : the1best

Modtaget 20 point
Dato : 24-03-07 23:07

Min holdning er - man kan ha hund hvor man har lyst til det, men det kræver bare man sætter sig ind i den race man vil ha og er klar over hvad den kræver. En hund kan sagtens trives i lejlighed - forudsat den bliver bekæftiget det den skal. Jeg har hørt om kennelejer der ikke vil sælge hund til folk der bor i hus for de mener så kommer den kun ud i haven - så det er op til jer om i kan opfylde det som racen kræver.
Held & lykke herfra.

the1best

Kommentar
Fra : EnvyMe

Dato : 24-03-07 23:15

Min veninde som bor i lejlighed har en dejlig samojede og det går fint.. Det er en hund der kræver meget motion.. Men har man tiden til det... Burde det ikke være et problem

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 25-03-07 11:15

Næsten alle de Samojeder, jeg har mødt på min vej, træning, skove, udstillinger osv. har været hunde, der er glade for og gø meget. De er utrolig selvstændige, det skal racen være. Spidshunde er en hund der helst lever i flok og er i den grad afhængig af en kontant og stærk alfafører.

Jeg ved ikke hvor og hvor højt jeres lejlighed ligger, men den tykke pels er lavet til en hund, der helst skal opholde sig så meget ude som muligt og varme sommerdage, kan der blive temmeligt lunt i en lejlighed.

En hund der ligger eller vader rastløst rundt om natten, fordi den har det for varmt, det er ikke spor sjovt eller sundt for nogle af parterne.

Måske vil det lyde sådan "gå hen og læg dig" jeg har ikke sovet i nat pga. fido har vadet rundt og pustet hele natten.

Det er ikke sikkert i siger sådan, men det gør jeg når Sigurd har vadet rundt og pustet og han har endda ikke så voldsom pels som en Spidshund.

Tænk jer om og ellers lykke til med jeres hundevalg.

Kommentar
Fra : lillian

Dato : 25-03-07 11:30

Hej
Jeg har også en hund med masser af pels----------- den har det også varmt om Sommeren
jeg har købt en afkøllings klud som skal vredes op i kolt vand
den fås i store og mindre st.
den kan afkøle hunden i 4 timer de kan side eller læge på den--------- samt jeg tager den rundt om hunden.
Jeg har købt min i Sverige ca 200 sv kr
Hilsen
Lillian

Godkendelse af svar
Fra : siigbork

Dato : 25-03-07 17:42

Tak for dit svar det er jeg rigtig glad for, det var lige det svar vi ville høre.
jaman vi har sat os meget ind i det og vi mener at det er lige sådan en hun der ville vare perfekt for os.