/ Forside/ Interesser / Dyr / Hunde / Spørgsmål
10  vaxen 2670
galdebræk
Fra : jabco9240
Vist : 2508 gange
100 point
Dato : 23-03-07 08:54

Vores hund - en 3-årig border collie-han - har det med at kaste galde op om natten. Flere gange om ugen.

Han får sit foder om morgenen, så vi mener ikke, at det kan have noget med det at gøre. Og eftersom det ikke er andet end galde han kaster op, mener vi heller ikke, at det kan være noget han spiser (hestepærer eks.vis) uden at vi bemærker det.

Er det forkerte konklusioner? Har du et bud på, hvorfor det sker?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-03-07 09:01

Det kunne tyde på for meget mavesyre, måske fra forkert foder for hans mave.

Jeg fodre Sigurd 2 gange om dagen, så har mavesyren også noget og arbejde med hele døgnet og chancen for mavevending er noget mindre med en mave der er noget i.

Jeg ville tale med dyrlægen om det, eller prøve andet foder.

God bedring

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 23-03-07 09:13

hej knh15!

Vil det sige, at probelemet evt. også kunne løses ved at gi' ham foderet fordelt på morgen og eftermiddag?

Accepteret svar
Fra : knh15

Modtaget 110 point
Dato : 23-03-07 09:22

Måske, det er da et forsøg værd.

Den gamle terori om, at hunde kun skal fordres en gang om dagen og måske også have en fastedag. duer ikke mere. Hundemaver er ikke mere helt som ulvens og der er en risiko for at en tom mavesæk, kan vende sig og det kan betyde en smertefuld død for hunden.

Jeg tænker også lidt på. Kan det evt. være, at din hund har stress? og måske begyndne mavesår ?

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-03-07 09:28

Jeg gik lige i google og skrev "mavesyre hos hunde" og fandt denne side

Citat
Hunde har også et meget kraftigt og effektivt fordøjelsessystem. Alt samme noget som indikerer, at hunde skal have råt foder. Takket være en kraftig mavesyre og en kort fordøjelsestid kan hundens fordøjelsessystem håndtere store mængder af kød, mange bakterier og halv- og hel fordærvede foderemner som for eksempel ådsler

Jeg har ikke gennemlæst siden, men det kan du jo også selv gøre, det er jo dig der skal afgøre om der er noget du kan bruge.

http://www.hundeskolentrofast.dk/artikler/hundefakta/sundhed.htm#Hvor%20er%20logikken%20i%20fodring%20af%20hunde

knh

Godkendelse af svar
Fra : jabco9240

Dato : 23-03-07 09:47

Tak for svaret knh15.

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 23-03-07 09:50

jabco9240 selv tak, glad for at du kan bruge det og prøve dig forsigtigt frem. Pas på med og ændre hans madvaner fra dag til dag, gør det over en periode.

Kommentar
Fra : Birgitta

Dato : 23-03-07 13:38

Måske er det stress..?

Hvad laver I med ham? En border collie skal jo aktiveres, men på den "rigtige" måde..

--Mavedrejning får han næppe af kun at få mad en gang om dagen. Det er han ikke typen på.. Men det er muligt, at han vil være mere tilpas ved at få mad flere gange i døgnet.. Der er bare det, at hunde, der kaster op jo er utilpasse, og derfor tit heller ikke vil spise.

Mavesækken drejer på grund af overfyldning hvis man kun fodrer med ét stort måltid en gang om dagen. Og det er de store hunde, det sker for. Jeg har haft en stor bernersennen (Ramses d. 1.) der døde af mavedrejning efter et stort måltid.. Men det er mange år siden. Og han fik kun "menneskemad", -ikke tørfoder. Egentlig tror jeg ikke, at der er så stor risiko for mavedrejning hvis man hovedsagelig fodrer med tørfoder. For mavesækken bliver ikke så fuld.

Din border tager på den anden side heller ikke skade af at få sin mad af to gange... Hvis du kan få ham til at spise om eftermiddagen..

Jeg havde lidt opkastningsproblemer med Silke, da hun var ung. Og jeg fandt ud af, at hun blev stresset af at rende efter en bold... --Nu kaster jeg kun bold til hende højst 5 gange om dagen. Og helst kun i forbindelse med en anden opgave, -f.eks. så hun skal søge efter den. Eller jeg kaster den, men hun må ikke hente den før jeg siger til.
Men Silke får mad flere gange om dagen, så DET kan også være årsagen til at hun næsten aldrig kaster op mere.

Kommentar
Fra : jabco9240

Dato : 30-03-07 08:47

Hej allesammen!

Lige en opfølgningskommentar:

Efter en uge, hvor hunden har fået mad over to gange - morgen og eftermiddag - har han ikke kastet op en eneste gang.

Vi har også sat hans foderration op - han virkede lidt tynd. Så det kan da sagtens være, at hans lille mave har været alt for tom om natten og så har mavesyren fået frit spil. I hvert fald: ingen problemer længere.

Angående stress: No problem - han er den roligste border collie, jeg kender - og bolde gider han slet ikke at beskæftige sig med. Højst postens bil.....

Go dag, Charlotte

Kommentar
Fra : knh15

Dato : 30-03-07 08:56

Dejligt for både hund og jer.