/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Inddrivelse af lån - inkasso
Fra : jespersahner
Vist : 871 gange
100 point
Dato : 14-01-03 23:09

Mellem min eks-kæreste og jeg er der indgået et lånebevis, hvorefter min eks-kæreste skylder mig 14.000 kr., som skal afdrages med 500 kr. månedligt. Både hun og jeg har underskrevet dette lånebevis. Da hun imidlertid ikke overholder afdragene, vil jeg høre, hvilke muligheder jeg har for at inddrive gælden. Umiddelbart er min egen vurdering, at der er tale om en ren inkaasso-sag. Idet der foreligger et juridisk dokument mellem os, bør der ikke være tvivl om aftalens gyldighed - men hvad gør man i sådanne sager? Kontakter man en advokat eller et inkasso-bureau? Skal en sådan sag gå rettens vej? Hvad er i det hele taget arbejdsgangen/proceduren i en sådan sag?

Accepteret svar
Fra : themis

Modtaget 110 point
Dato : 14-01-03 23:15

Du bør kontakte en advokat, som kan bistå dig med inddrivelse af gælden.

Da lånebeviset næppe er forsynet med en korrekt formuleret klausul om mulighed foir direkte inddrivelse via fogedretten, skal du først have skyldneren dømt i byretten og derefter kan sagen gå i fogedretten.

Skyldneren vil blive pålagt at betale dig sagsomkostninger, men hvis skyldneren intet ejer, kan gælden ikke inddrives, og så hænger du selv på inkassoomkostningerne.

Med venlig hilsen

Jørgen U. Grønborg

www.familieadvokaten.dk

Godkendelse af svar
Fra : jespersahner

Dato : 14-01-03 23:27

Hej Jørgen

Tak for dit svar. Et tillægsspm.: Såfremt skyldner ikke ejer noget, har man da mulighed for at tilbageholde f.eks. løn, ydelser fra det offentlige etc. dels til dækning af inkassoomkostningerne og selvfølgelig først og fremmest til dækning af selve gælden?

Og videre: Hvis jeg selv hænger på inkassoomkostningerne, har jeg da yderligere efterfølgende et krav vedr. denne del mod skyldner, og hvor længe gælder mine krav i det hele taget (forældelsesfrist)?

På forhånd tak.

Mvh. Jesper Sahner Pedersen

Kommentar
Fra : themis

Dato : 14-01-03 23:31

Der kan ikke gøres udlæg i løn og ydelser fra det offentlige.

Når du har dom for dit krav, forældes dette først på 20 år, og dette gælder også de tilkendte sagsomkostninger

MVH

Jørgen U Grønborg

Kommentar
Fra : Uffe29

Dato : 14-01-03 23:32

Jespersahner, et lille tip til dig
Du har accepteret jørgens svar, og efter 1 time "koster" det både ham og andre 10 point at komme ind og kigge

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 14-01-03 23:41

Takker igen.

Har man nogen mulighed for advokathjælp via f.eks. kommunen (der er vist noget der hedder "advokat-vagten"), eller er sådan hjælp udelukkende af rådgivningsmæssig karakter?

Har jeg mulighed for at anvende min retshjælpsforsikring via min familie-/indboforsikring, eller gælder denne kun i tilfælde, hvor andre retter et krav mod mig.

Mvh. Jesper Sahner Pedersen

Kommentar
Fra : jespersahner

Dato : 14-01-03 23:44

...og et enkelt spm. mere inden sengetid

Efter hvor lang tid (siden misligholdelsens begyndelse) går sagen til inkasso? Skyldner har vel en vis frist til at indfri allerede forfaldne afdrag, inden sagen går til inkasso?

Mvh. Jesper Sahner Pedersen