/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
pilehytte
Fra : tpjevser
Vist : 2743 gange
100 point
Dato : 22-03-07 22:40

hvordan laver man disse hersens små spidse pilehytter i haven? tror mine katte vil blive glade for sådan en til sommer.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 22-03-07 22:44

Jeg vil anbefale et besøg på biblioteket, de har
en hel del om pileflet.
Eller besøg en boghandel, og køb en bog.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 22-03-07 22:51

Så vidt jeg kan se hos naboen, har hun "blot" stukket pile i jorden i en cirkel, dernæst har hun bundet er reb i toppen.

Efterfølgende har hun brugt pil til at zig zagge imellem de pilekviste hun har stukket i jorden, og ladet der være en åbning i den ene side, dvs der er jo ikke en side på en cirkel, men du ved sikkert hvad jeg mener

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-07 23:07

Katte er ikke huleboere af natur. De vil hellere ligge højt og varmt på et tag, (under taget i dårligt vejr), hvor de kan slumre og alligevel overvåge situationen i området.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-03-07 09:17

http://www.havenet.dk/admin/images/473.jpg

Her er de bare stukket i jorden

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 23-03-07 09:32

den hytte ser godt nok flot og proff. ud, så fin er naboens ikke

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 23-03-07 09:38

hehe nej pyt med det, det er da charmen at man laver det selv :)

Men som andre siger, lån evt bøger om det på biblo så man kan gøre det rigtig fint :)

Accepteret svar
Fra : vienne

Modtaget 100 point
Dato : 23-03-07 21:46

Hej
Er selv katteejer og flittig pilefletter og alt indefor pil interesserer mig. Det er rigtigt at katte ikke er huleboere - de kan dog godt lide at trække sig lidt i baggrunden eller i skyggen når de sover. Jeg vil foreslå at du laver en hytte med fladt tag så katten kan ligge både ovenpå og indeni. Plant den et sted hvor der er noget katten kan følge med i, fx. vejen - naboens have eller i nærheden af hvor du / i selv færdes meget når i er i haven. Det er rigtigt at der " bare" skal stikkes stiklinger i jorden.
Det er præcis lige nu det er godt at sætte nye skud. Find x antal pilekviste uden sideskud - rengør jorden der hvor du vil sætet kvistene i jorden ( det er faktisk vigtigt) pil kan gro allesteder under alle salgs forhold men bliver IKKE pæne hvis jorden ikke holdes fri for ukrudt. Det er også rigtig godt at vande det første år. Når du har formen på hytten, skal du som før beskrevet flette nogle pil ind på tværs af de stiklinge du har sat i jorden. Dette er kun for at stabilisere hytten. Når der bekynder at komme blade på kan du flette ind imellem hinanden som du synes. Når den er kommet rigtig godt igang er du nødt til at klippe den regelmæssigt hvis den skal bevare formen da den kan sætte mange og lange skud. Dette er opskriften på en " levende" pilehytte men de kan jo også laves i " død" flet = pil der er tørret og ikke gror selvom det bliver stukket i jorden. Go`fornøjelse.

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 23-03-07 22:15

Tak for svaret vienne. tusind tak, det var lige, hvad jeg gerne ville vide

Kommentar
Fra : arne.jakobsen

Dato : 13-04-07 04:58

Ja, det er ikke spor svært at se/høre/læse når en ekspert udtaler sig. Godt gået vienne.

Alle andre kommentarer var da velmente, men havde altså bare ikke lige den specielle ..........