/ Forside/ Teknologi / Hardware / Grafikkort / Spørgsmål
10  transor 1240
Temperatur på grafikkort
Fra : ksv
Vist : 1085 gange
20 point
Dato : 14-01-03 22:59

Jeg har et ASUS V6800 Geforce 2 32 MB grafikkort, hvor blæseren er begyndt at volde problemer. Ind i mellem støjer den temmelig meget, når jeg starter computeren op og jeg er nødt til at banke let med en skruetrækker på kortet for at det holder op. Nu er jeg så begyndt at få nogle mærkelig streger hen over skærmen, når jeg befinder mig på skrivebordet og kun når jeg er der - ikke når jeg spiller eller er på nettet osv (det hjælper ikke at opdatere (F5) - tværtimod). Jeg har derfor installeret et program fra ASUS, der hedder Smart Doctor, så jeg kan holde øje med temperaturen på grafikkortet. Men jeg ved ikke hvad der er en normal temperatur på mit grafikkort. Lige nu, når jeg bare surfer på nettet og computeren har været tændt i ca. 1 time, ligger temperaturen på 51 grader. Er det normalt eller hvad??

Kommentar
Fra : Steffansteffan

Dato : 14-01-03 23:05

ja, de 51 grader er rimligt normalt min ligger på omkring 47,7 grader. Et grafikkort må helst komme over 65 - 70 grader.

Accepteret svar
Fra : Master_of_KeFir

Modtaget 20 point
Dato : 15-01-03 07:09

De lyder for mig som blæsrens lejrer er ved at være slidt op. Det er blot et spørgsmål om tid før den står helt af.

Men så længe du har ASUS SmartDoctor kørrende i baggrunden vil den advare dig når temperatur overstiger det tilrådelige. Du skal i SmartDoctorens menu "Advanced Setup" markere "Run and keep resident" og "Enable overheat protection"

Til dit grafikkort skal du bruge en 12V VGA-blæser med readback(3 ledninger) og diameter Ø=50 eller mål 50x50

Her er en til 75,-kr - http://www.morgen.dk/cooler.htm (nr 4 fra bunden) GLOBAL WIN FA420 SUPER-SILENT VGA Cooler
Lignedne fås også i flest velassoterde hardware eller elektroik forretninger.

Mvh Ke'Fir m.a.