/ Forside/ Interesser / Hus og have / Murerarbejde / Spørgsmål
10  janik 840
Glasmosaik?
Fra : jhyden
Vist : 5475 gange
100 point
Dato : 14-01-03 22:48

Er der nogen, der har erfaring med glasmosaikfliser. Til vores brusenische er vi faldet for 2X2 cm glasmosaik-fliser på net (20X20). Vi er dog kommet i tvivl. Nogle vi har talt med har selv sat dem op med noget besvær men med godt resultat. På den anden side har en murer frarådet os at lave det som gør-det-selv-arbejde. Hvad siger I, skal vi lade være, har I gode råd eller tips til, om vi skal eller, hvordan det kan gøres nemmest?

Kommentar
Fra : mango

Dato : 14-01-03 23:06

Et svar fra min mand som selv er murer: Nej lad være med det, selv for en murer er det ikke helt nemt
Venligst
Mango

Accepteret svar
Fra : bdg

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-03 12:50

Hej Jhyden

Jeg er selv flisemurer og vil give dig flg. svar:

Det kræver tålmodighed.

Det hele kommer an på hvor meget "håndværker" der er i dig. Har du snilde til alm. håndværk? Og her mener jeg ikke at male el. el-arbejde, men direkte håndværk (undskyld malere og elektrikkere).

Hvis du har, kan du godt gøre det selv, men der er visse ting der skal gøres på den rigtige måde.

1: Dine vægge og gulv skal være helt lige/glat (ingen små "knolde").
2: Påførsel af gummimembran skal foregå på en sådan måde, at den bliver helt glat. Bryúg derfor en bred spartel og hold den i 45 graders vinkel. Når du påføre gummibåndet i alle samlinger, skal den i samlingen presses helt ind.
3: Ved selve opsætningen af glasmosaikkerne, må du IKKE bruge en alm. tandspartel. Du skal købe en alm. fladspartel og herefter skære mange små tænder på 2-3 mm (ikke 4 mm). Ellers vil du ved opsætningen presse fliseklæben ud i fugen, og så har du først problemet. Slå en streg på væggene som er i vatter og som passer med, at der er en hel måttelængde plus fuge fra gulvet. Mål efter hele vejen langs stregen, at der kan være en måtte ellers må du hæve stregen.
4: Start nedefra og inde fra det mest synlige hjørne når du starter. Hvis gulvet er skævt skal du huske at tage forbehold herfor, for det er næsten umuligt at brække en glasmosaik midt over, den sprænger, men det kan lade sig gøre.
5: Kom klæb på væggen og sæt måtten på (husk at brug strege som styreredskab). Herefter bruger du den flade side af spartlen og trækker diagonalt på måtten, så du ligesom får presset den ind i klæben (herved undgår du også slidte hænder). Nu er den første måtte på plads, og du gå videre til den næste.

a: Husk at prime gulv og vægge inden start på gummimembran.
b: Vælg en farve på klæben der har samme eller næsten samme farve som fugen.
c: Din klæb må ikke være for tør når du skal bruge den, og lad være med at smøre for meget på væggen ad gangen. du risikere bare at den når at tørre og derfor ikke vil klæbe.
d. husk at din fugemasse ikke må være for tynd, da der eller vil komme for mange "lufthuller" i fugerne. Pres fugen godt ind.

Det er svært lige at huse det hele, da det bare sidder i hænderne, men skriv hvis du har ?

God fornøjelse.

Mvh. BDG

Godkendelse af svar
Fra : jhyden

Dato : 15-01-03 21:39

Tak for svaret bdg. Igen!