/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Holmegaards teglværk
Fra : krizz20
Vist : 664 gange
60 point
Dato : 22-03-07 16:32

NOgen der ved hvor holmegaards teglværk skulle have ligget
hvem der opførtedet og hvornår det blev nedlagt

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 16:47

Citat
holmegaards teglværk

Mener du ikke Holmegaads GLASVÆRK ????

Accepteret svar
Fra : refi

Modtaget 70 point
Dato : 22-03-07 16:48

Der er sgu noget der hedder sådan.....

http://runeberg.org/dbl/18/0565.html

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 16:50
Kommentar
Fra : LisBJensen

Dato : 22-03-07 17:14

Hej

Jeg synes du skal prøve at Kontakte Næstvedegnes Lokalhistoriske arkiv - de må vide det.

Du kan finde mail, telefonnr. o gadr. på http://www.danskearkiver.dk i Arkivvejviseren

Lis

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 22-03-07 17:31

Hvis det er Holmegårds glasværk, så er det museum nu og du kan selv kontakte dem. De har nok en side på nettet.

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 22-03-07 17:40

Jeg fandt dette, men tilsyneladende flere muligheder for placeringer, Svend
"
Egelund havde i fyrretyve Aar været Forpagter hos Kammerherren, af hvis Arvinger min Broder havde købt Frørup.

Han havde tjent sig en lille Formue og levede nu paa en Bondegaard, der laa tæt nede ved Fjorden paa Skællet mellem Kamstrup og Vindblæs Sogne.

Lidt inde paa Marken lige paa Kanten af en Mergelgrav stod en høj Poppel med Grene ned ad Stammen. Ellers var der ingen Træer at se paa Strækningen ud mod Vandet. To Kør stod paa Toppen af en Bakke og brølede med Hovederne vendt mod Gaarden. Den, ene havde kun ét Horn. Ude paa Fjorden krydsede nogle smaa Baade ind ad Byen til. Og ovre paa den anden Side saa'man Branderslev Skoven og Holmegaards Teglværk, hvis Skorsten var sværtet sort et godt Stykke ned. Men Teglværket er senere forsvundet, da man en skønne Dag opdagede, at det var Slut med Leret. Egelunds Gaard bestod af fire sammenbyggede Længer. Stuelængen laa lige for Porten med Køkkenindgangen til venstre og den fine Indgang til højre med en halv Møllesten foran som Trappetrin.
"

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 22-03-07 22:50

Svend's svar førte mig til følgende fra Trap Danmark 4. udg. IV side 112:

Branderslev Sogn, Laalands Herred: Branderslev kirke ligger ca 4 km nord for Nakskov. Lidt syd for kirken lå/ligger? Holmegaard.
Holmegård ejedes 1823 af sognef. R. Clausen. Den skødedes 1838 af Kbmd. L. Theisen for 13,900 Rd. til Landvæsenskommisær N. Jacobsen, der anlagde Teglværk og Pottemageri på Gaarden (senere nedlagt),og 1855 solgte den til C. A. Wied for 58,000 Rd. han solgte den for 200,000 Kr. til P. H. la Cour.

Så nu har vi fået placeret teglværket, der blev anlagt af Landvæsenskommisæren!

Kommentar
Fra : svendgiversen

Dato : 25-03-07 20:19

Jeg havde fundet Branderslev nord for Nakskov, men der er jo flere Frørup,
også her i Sønderjylland, og Vindblæs kunne jeg kun finde i Jylland.

Men Lars har jo fundet Holmegaards teglværks historie...

Tror du ikke på den, eller hvad er det ellers du vil vide?
Hilsen Svend

Kommentar
Fra : larshau

Dato : 31-03-07 22:39

Hej Krizz20
Skal vi finde mere frem til dig, eller er spørgsmålet blevet besvaret tilfredsstillende?

Godkendelse af svar
Fra : krizz20

Dato : 03-04-07 20:16

Tak for svaret refi synes du skal have point fordi der gik noget op for dig