/ Forside/ Teknologi / Internet / Sikkerhed / Spørgsmål
10  molokyle 6481
Tele 2 mail
Fra : pirt03
Vist : 787 gange
50 point
Dato : 22-03-07 15:21

Satans!!

Jeg modtog en mail fra Tele2. Da jeg lige har tilmeldt Tele2 til betalingsservice så mailen nogenlunde fornuftig ud og jeg klikkede på rar-filen. Der skete imidlertid intet.

Så blev jeg mistænksom og gik ind på Tele2s hjemmeside.

Jeg har skannet med AVG free edition og den fandt intet - er jeg så ren.

Jeg modtager Internet via TDC - så måske har TDC fanget det onde eller hvad.

(Troede sgu da aldrig jeg skulle hopppe på sådan en mail - damn... damn ...damn)

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 15:28

Og du undrede dig IKKE over at mailen var fuld af stavefejl

Det viser jo lidt om hvor meget "folk" tager sig af tips og advarsler

Jeg ville lige lægge en log fra Hijackthis herinde....

http://www.spywarefri.dk/vaerktoj.htm#hijackthis

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-07 15:33

Så mange stavefejl er der nu heller ikke. Jeg undrede mig først over tegnsætningen.
Citat
Kære kunde!

Mobiltelefon[B]i[/B]udbyder Tele 2 minder Dem om at ved manglende indbetaling bedes [B]De[/B] betale[B]r[/B] vedlagte regning.

Med venlig hilsen Inge Bagger Mikkelsen?

Ikke alle gennemskuer umidelbart stavefejlene da mange staver dårligt og de øvrige er ved at blive vænnet til det.

TDC's spamfilter fangede nu ikke den jeg fik hvilket ikke er overraskende.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 15:40

Undskyldning/er: Tidlig morgen og så det med at jeg lige har meldt Tele2 til betalingsservice.

Jo NU kan jeg da sagtens se det - stavefejl ubehælpsomt osv --- men altså ..

Har skannet med AVG og skanner nu med Norman fra TDCs hjemmeside.

Hvad hedder truslen.

Lægger en hijack ind.

Kommentar
Fra : bentjuul

Dato : 22-03-07 15:41

Jeg mener ikke at en rar-fil er selvudpakkende, så jeg tror ikke der er sket noget.

//bentjuul

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 15:45

OK....

Hvis IKKE du har pakket rarfilen ud er der INGEN skade....

Citat
jeg klikkede på rar-filen

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 15:45

refi og andre: Her er en highjackthis-log

Logfile of HijackThis v1.99.1
Scan saved at 15:44:50, on 22-03-2007
Platform: Windows XP SP2 (WinNT 5.01.2600)
MSIE: Internet Explorer v6.00 SP2 (6.00.2900.2180)

Running processes:
C:\WINDOWS\System32\smss.exe
C:\WINDOWS\system32\winlogon.exe
C:\WINDOWS\system32\services.exe
C:\WINDOWS\system32\lsass.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\Windows Defender\MsMpEng.exe
C:\WINDOWS\System32\svchost.exe
C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe
C:\WINDOWS\Explorer.EXE
C:\WINDOWS\system32\spoolsv.exe
C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe
C:\Programmer\Fælles filer\EPSON\EBAPI\SAgent2.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Microsoft Shared\VS7DEBUG\MDM.EXE
C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
C:\WINDOWS\system32\svchost.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Ulead Systems\DVD\ULCDRSvr.exe
C:\WINDOWS\htpatch.exe
C:\Programmer\Fælles filer\Real\Update_OB\realsched.exe
C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe
C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe
C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\avgas.exe
C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe
C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\Reader\AcroRd32.exe
C:\Programmer\internet explorer\iexplore.exe
C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\OUTLOOK.EXE
C:\Programmer\Microsoft Office\OFFICE11\WINWORD.EXE
C:\Documents and Settings\oooo\Lokale indstillinger\Temporary Internet Files\Content.IE5\KDYRSTUR\Norman_Malware_Cleaner[1].exe
C:\WINDOWS\system32\wuauclt.exe
C:\Programmer\HJTrenamed.exe

R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://www.google.dk/
R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Window Title = Microsoft Internet Explorer
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName = Hyperlinks
O2 - BHO: Adobe PDF Reader Link Helper - {06849E9F-C8D7-4D59-B87D-784B7D6BE0B3} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 7.0\ActiveX\AcroIEHelper.dll
O2 - BHO: (no name) - {53707962-6F74-2D53-2644-206D7942484F} - C:\PROGRA~1\SPYBOT~1\SDHelper.dll
O2 - BHO: AcroIEToolbarHelper Class - {AE7CD045-E861-484f-8273-0445EE161910} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O3 - Toolbar: Adobe PDF - {47833539-D0C5-4125-9FA8-0819E2EAAC93} - C:\Programmer\Adobe\Acrobat 6.0\Acrobat\AcroIEFavClient.dll
O4 - HKLM\..\Run: [HTpatch] C:\WINDOWS\htpatch.exe
O4 - HKLM\..\Run: [SiSUSBRG] C:\WINDOWS\SiSUSBrg.exe
O4 - HKLM\..\Run: [Cmaudio] RunDll32 cmicnfg.cpl,CMICtrlWnd
O4 - HKLM\..\Run: [TkBellExe] "C:\Programmer\Fælles filer\Real\Update_OB\realsched.exe" -osboot
O4 - HKLM\..\Run: [iTunesHelper] C:\Programmer\iTunes\iTunesHelper.exe
O4 - HKLM\..\Run: [QuickTime Task] "C:\Programmer\QuickTime\qttask.exe" -atboottime
O4 - HKLM\..\Run: [NeroFilterCheck] C:\WINDOWS\system32\NeroCheck.exe
O4 - HKLM\..\Run: [AVG7_CC] C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgcc.exe /STARTUP
O4 - HKLM\..\Run: [!AVG Anti-Spyware] "C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\avgas.exe" /minimized
O4 - HKLM\..\Run: [Zone Labs Client] "C:\Programmer\Zone Labs\ZoneAlarm\zlclient.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [ctfmon.exe] C:\WINDOWS\system32\ctfmon.exe
O8 - Extra context menu item: E&ksporter til Microsoft Excel - res://C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\EXCEL.EXE/3000
O9 - Extra button: Opslag - {92780B25-18CC-41C8-B9BE-3C9C571A8263} - C:\PROGRA~1\MICROS~2\OFFICE11\REFIEBAR.DLL
O9 - Extra button: Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O9 - Extra 'Tools' menuitem: Windows Messenger - {FB5F1910-F110-11d2-BB9E-00C04F795683} - C:\Programmer\Messenger\msmsgs.exe
O16 - DPF: {05317530-B882-449D-9421-18D94FA3ED34} (OSInfo Control) - http://www.sis.com/ocis/OSInfo.cab
O16 - DPF: {16095503-786F-4097-AED6-5D567A26D760} (SiS_OCX Control) - http://www.sis.com/ocis/SiSAutodetectNT.cab
O16 - DPF: {17492023-C23A-453E-A040-C7C580BBF700} (Windows Genuine Advantage Validation Tool) - http://go.microsoft.com/fwlink/?linkid=39204
O16 - DPF: {6414512B-B978-451D-A0D8-FCFDF33E833C} (WUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/windowsupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/wuweb_site.cab?1119609040406
O16 - DPF: {6E32070A-766D-4EE6-879C-DC1FA91D2FC3} (MUWebControl Class) - http://update.microsoft.com/microsoftupdate/v6/V5Controls/en/x86/client/muweb_site.cab?1131639033062
O16 - DPF: {917623D1-D8E5-11D2-BE8B-00104B06BDE3} (CamImage Class) - http://195.41.18.51/activex/AxisCamControl.cab
O16 - DPF: {9A9307A0-7DA4-4DAF-B042-5009F29E09E1} (ActiveScan Installer Class) - http://acs.pandasoftware.com/activescan/as5free/asinst.cab
O16 - DPF: {D1E7CBDA-E60E-4970-A01C-37301EF7BF98} (Measurement Services Client v.3.7) - http://gameadvisor.futuremark.com/global/msc37.cab
O16 - DPF: {D8575CE3-3432-4540-88A9-85A1325D3375} (e-Safekey) - https://netbank.bgbank.dk/html/activex/e-Safekey/BG/e-Safekey.cab
O16 - DPF: {E8F628B5-259A-4734-97EE-BA914D7BE941} (Driver Agent ActiveX Control) - http://driveragent.com/files/driveragent.cab
O20 - Winlogon Notify: WgaLogon - C:\WINDOWS\SYSTEM32\WgaLogon.dll
O23 - Service: AVG Anti-Spyware Guard - Anti-Malware Development a.s. - C:\Programmer\Grisoft\AVG Anti-Spyware 7.5\guard.exe
O23 - Service: AVG7 Alert Manager Server (Avg7Alrt) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgamsvr.exe
O23 - Service: AVG7 Update Service (Avg7UpdSvc) - GRISOFT, s.r.o. - C:\PROGRA~1\Grisoft\AVGFRE~1\avgupsvc.exe
O23 - Service: EPSON Printer Status Agent2 (EPSONStatusAgent2) - SEIKO EPSON CORPORATION - C:\Programmer\Fælles filer\EPSON\EBAPI\SAgent2.exe
O23 - Service: InstallDriver Table Manager (IDriverT) - Macrovision Corporation - C:\Programmer\Fælles filer\InstallShield\Driver\11\Intel 32\IDriverT.exe
O23 - Service: iPod Service (iPodService) - Apple Computer, Inc. - C:\Programmer\iPod\bin\iPodService.exe
O23 - Service: NVIDIA Driver Helper Service (NVSvc) - NVIDIA Corporation - C:\WINDOWS\system32\nvsvc32.exe
O23 - Service: Ulead Burning Helper (UleadBurningHelper) - Ulead Systems, Inc. - C:\Programmer\Fælles filer\Ulead Systems\DVD\ULCDRSvr.exe
O23 - Service: TrueVector Internet Monitor (vsmon) - Zone Labs, LLC - C:\WINDOWS\system32\ZoneLabs\vsmon.exe

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 15:46

Adresse:
Tele2 A/S
Gl. Køge Landevej 55
DK - 2500 Valby

Det var dette jeg mente med stavefejl.....

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 15:47

Så vent du bare på stl_s.....

Han skal nok dukke op.....

Kommentar
Fra : anyway

Dato : 22-03-07 15:55

Jeg fik en lignende mail i formiddags - slettede den uden at åbne vedhæftede. Ved middagstid kom Tipchannel.dk med advarslen:
Citat
VIRUSADVARSEL

Spam mail på dansk indeholder virus - Risiko: Mellem/Høj

Der er siden i morges været en stor spredning af en spam mail på dansk, som indeholder en skadelig vedhæftet virus.

Mailen forsøger at lokke modtageren til at åbne den vedhæftede fil, ved at 'beskylde' modtageren for manglende betaling.
Mailen foregiver at være afsendt fra en medarbejder hos Tele2, hvad der naturligvis ikke er korrekt.

Såfremt modtageren af mailen åbner den vedhæftede fil, installeres et lille program, der i det skjulte registrerer alle tastaturtryk, f.eks. når modtageren logger ind på sin netbank, m.v.

Mailens kendetegn:

Afsender: Forfalsket navn og e-mailadresse.

Emne: 'betalings service' (Uden citationstegn).

Selve meddelelsen:

'Kære kunde!

Mobiltelefoniudbyder Tele 2 minder Dem om, at ved manglende indbetaling bedes De betaler vedlagte regning.

Med venlig hilsen Inge Bagger Mikkelsen

Adresse:
Tele2 A/S
Gl. Køge Landevej 55
DK - 2500 Valby'

Vedhæftet fil: 'Et tilfældigt filnavn' og med fil betegnelsen '.rar'.

Gode råd:
Vi anbefaler, at du
- sletter mailen uden at åbne den vedhæftede fil.
- opdaterer dit antivirusprogram.

Kommentar
Fra : Moneypenny

Dato : 22-03-07 15:57

Der er en omtale på computerworlds side i dag

http://www.computerworld.dk/art/38553?cid=1&a=cid&i=1&pos=4

Jeg ville nok ikke benytte netbank, før jeg var sikker på, at maskinen var clean

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 22-03-07 16:04

Refi se hvad adressen var i min:
Citat
Adresse:
Tele2 A/S
Gl. Køge Landevej 55
DK - 2500 Valby

Den kan vist godt snyde, ikk'?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 16:21

Min var så fyldt med æøå fejl.....

Men de har måske lært lidt i løbet af dagen

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-03-07 16:29

Pirt03, den er ikke at se i loggen, så du slap med skrækken.

Lige et dobbelttjek:

Hent Bobbi Flekman`s RegSearch her http://download.bleepingcomputer.com/steelwerx/regsearch.zip

Pak den ud, og kør Regsearch.exe.

Øverst i vinduet skriver du buipert og klikker ok.

Vent til den er færdig, og kopier den efterfølgende log (regsearch.txt) her ind.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-03-07 16:32

http://www.comon.dk/index.php/news/show/id=30474
Du kan gå i din søge funktion og søge eftet>

rsvp32_2.dll

Og har du den ikke på pc'en, så kan infektionen ikke ringe hjem.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vedhæftet:
[vilkårligt filnavn.rar]

»Når koden er kørt, kopieres filen sporder.dll til windows systemmappen. Denne fil indeholder ingen skadelige funktioner, men er en ledsager komponent. Derimod er "rsvp32_2.dll", som også kopieres til windows systemmappen, helt klart ondsindet. rsvp32_2.dll er hovedkompontenten og anvendes til at ringe hjem til en specifik URL med POST data kommandoer,« skriver CSIS Security Group.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Du kan også gå ind på midifiks link i hendes tip og
gå ned i bunde af siden og se hvilke kriterier der skal være opfyldt
for at du er inficeret og undersøge det.
http://www.kandu.dk/tip15776.aspx

Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-07 16:37

Jeg fik den også, men anede straks uråd.

For det første advarede min "mailwasher" mod den som kendt spam.

Den var ikke med min mailadresse som modtager. Dem får jeg en del af som spam, og det undrer mig at det når frem til mig. Det er altid via min get2net adresse.

En riegningspåmindelse uden at mit navn er i adressen må da være fup.

Og endelig ville man aldrig sende en ægte regning som rar fil.

Hvis man ikke har en rarudpakker installeret er det ikke sikkert at der er sket noget.

Derimod tror jeg ikke at den slags ondsindede programmer er nemme at identificere eller finde med en scanner .

Er der nogen der ved hilket navn programmet gemmer sig under, så skriv det og folk kan så lede i deres liste over processer.

Kommentar
Fra : taliskoko

Dato : 22-03-07 16:39
Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-03-07 16:41

rsvp32_2.dll ville vise sig som en en winsock fil i Hijackthis, hvis den var der. Hvis regsøgningen også er blank, er der ingen infektion.

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-03-07 16:41

Det er godt du skriver dine sikkerheds tip's midifik

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 16:45

Det kan så undre mig at min var fyldt med stavefejl (æøå) - det er andres tilsyneladende ikke....

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-03-07 16:47

Briller refi briller

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 16:55

Citat
Gl. Køge Landevej 55

Der hjælper briller sgu ette

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-03-07 16:58

jo der står da>
Gl. Køge Landevej 55
som jeg ser det

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 17:13

stl-s:

Det lyder jo (indtil videre) godt:

Her er endnu en log:

Windows Registry Editor Version 5.00

; Registry Search 2.0 by Bobbi Flekman © 2005
; Version: 2.0.2.0

; Results at 22-03-2007 16:46:07 for strings:
; 'buipert'
; Strings excluded from search:
; (None)
; Search in:
; Registry Keys Registry Values Registry Data
; HKEY_LOCAL_MACHINE HKEY_USERS

; End Of The Log...

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 17:21

Hvis jeg slap med skrækken - hvorfor gjorde jeg så det. Jeg åbnede mailen og klikkede på den dersens rar-fil. Måske har jeg ikke en "rar-udpakker" (hvad er det?).

Hvad ville der være sket; altså hvordan ville det se ud på skærmen, hvis jeg havde været uheldig

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-03-07 17:21

Tja - hos mig valgte google at smide den i spamkassen, sammen med min viagraleverandør.

http://www.hirsenet.dk/telespam.htm

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-03-07 17:33

Pirt03, rar er en komprimerings metode lige som zip. Hvis du ikke har specialprogrammer som f, eks Winrar, så kan du ikke udpakke den, og dermed komme til at køre den indlagte exe fil.

Se CSIS redegørelse om infektionen her http://www.csis.dk/dk/nyheder/nyheder.asp?tekstID=581&side=1

Den omtalte rsvp32_2.dll ville have været synlig i HijackThis loggen under 010 linier, og som du kan se, så er der ingen 010 linier i din log. Søgningen i registreringsdatabasen efter buipert gav heller ikke noget resultat, og derfor kan vi vist godt slå fast, at du slap med skrækken .

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 17:46

Puha

Tak for hjælpen allesammen.

Lader tråden stå åben så andre kan få hjælp.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 17:52

Jeg lover, at jeg aldrig vil klikke på vedhæftede filer mere!!!

Kommentar
Fra : Manse9933

Dato : 22-03-07 17:57

Hen i skammekrogen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 18:03

Den er nu blevet så "berømt" at den er kommet i TVavisen

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 18:03

Sender tilsyneladende bankoplysninger til HongKong

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-03-07 18:48

pirt03 - hvis jeg falder over en lille sød og rar fil - ska' jeg så sende den til dig. Naturligvis sender jeg den uåbnet, så du får en fin ny en.

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-03-07 18:49

Kig lige her. Med de tre programmer, er man pænt beskyttet imod at slige ubehagelige programmer, overhovedet kan få fat i noget at sende ud http://www.malwarecheck.dk/forum/viewtopic.php?t=29

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 22-03-07 18:52

Læg lige mærke til at gmail faktisk havde sendt den ud til højre, dog kun som spam.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 19:09

Jeg har jo

AVG-freeware - absolut opdateret
AVG Anti Spyware
Zone Alarm - free edition

så jeg følte mig da nogenlunde sikker.

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 22-03-07 19:10

e.c.

Så!! Vær ordentlig!!

Kommentar
Fra : stl_s

Dato : 22-03-07 19:14

Pirt03, du er heller ikke mere end nogenlunde sikker med de programmer. Banditterne tester deres skidt på kendte sikkerhedsprogrammer, så det ofte smutter forbi, uden det bliver opdaget. Derfor mit link.

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 23-03-07 06:38

Der sker intet ved at du har klikke på RAR filen.
Når man pakker RAR filen ud kommer der en fil som hedder "REGNING.EXE" som du så også skal aktiverer.

Så slap bare helt af.