/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
uld jakke....
Fra : bublebee
Vist : 1974 gange
100 point
Dato : 22-03-07 11:13

har vasket min mands jakke af uld med foer i. en kort jakke.....men nu er problemet at den ikke rigtig er til at rette ud igen. har haft den fyldt den ud med alt muligt, ryggen kan jeg ikke rigtig få så lang som før.....

hvad gør jeg ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 11:19

Er du sikker på den kunne vaskes ??????

Det lyder som om tingene er "krøbet" forskelligt....

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-03-07 11:26

der stod ved 30 grader, men godt nok håndvaskes. Hmm ik så godt tror jeg, men meget af det andet har jeg fået på plads ved at udstoppe jakken mens den var våd

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 11:32

Prøv at "hænge" noget tungt i den nederste kant på jakken (gør den våd inden)....

Det skal være så det har både fat i stoffet og foret (så den strækker sig ens).....

Kan være det kan "redde" det værste så den er acceptabel

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-03-07 11:34

ja det er selvfølgelig værd at prøve, så er dt kun ryggen der skal gøres våd ???

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 11:46

Hvis problemet "kun" er ryggen - så ja...

Accepteret svar
Fra : A.C.Rosmon

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-07 12:15

Uld må helst ikke få for store temperatursving medens det er vådt. find ud af om den er blevet filtet. er det fordi jakken er krøllet, vil et dampstrygejern kunne gøre underværker.

Husk næste gang at bruge uldprogram. Mindre bevægelse, mindre temperatursving.
Meget uldtøj kan rengøre sig selv ved at hænge i badeværelset medens, og et stykke tid efter du har været i bad.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-03-07 12:19

det var på uldprogram, og tror ikke det er krøllet det har vidt bare trukket sig sammen.

Kommentar
Fra : bublebee

Dato : 22-03-07 12:21

der står i den at den ikke må stryges

Kommentar
Fra : dova

Dato : 22-03-07 13:51

Hvis du har vasket og centrifugeret den, er jeg bange for du har ødelagt den.

Ting af uld der skal håndvaskes, kan højst tåle 30 grader på skåneprogram/uldprogram (maskinen roterer ikke så kraftigt og ofte) og slet ikke centrifugering.

mvh dova

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 22-03-07 13:54

Hej
Du skulle aldrig have vasket den i maskine.
Uldtøj tåler ikke at blive skyllet i koldt vand og det gør den automatisk i vaskemaskinen.
du kan ikke rette den ud det er for sent ( man skal lære så længe man lever )
Bedre held næste gang selv om det er kedeligt
MVH. Valder

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 13:56

Citat
du kan ikke rette den ud det er for sent

Vrøvl....

Muligt det IKKE kan blive som ny, men det er ikke ensbetydende med det ikke kan gøres brugbart....

Kommentar
Fra : A.C.Rosmon

Dato : 22-03-07 14:05

Uld kan tåle at koges, der er meget uld der farves på den måde. Her er det skyllemåden der er vigtig. Du må heller ikke stryge uld, for det er den måde du former fibrene på, men er ulykken sket, så kan det at forme fibrene på ny være redningen. Du skal være omhyggeligog dygtig, for lige så vel som du kan rede tingene, kan du gøre tingene værrer. Damp er vigtig. En desideret presning, som man kunne i gamle dage vil være det rigtigste at gøre.

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 22-03-07 14:16

Lad os læse om det er vrøvl ?
når du har prøvet alle disse råd. det kan være den passer din søn hvis du har en sådan.
Ulden filtrer sammen af det kolde vand og kan ikke rettes ud. heller ikke af REFI
MVH Valder: -c

Kommentar
Fra : refi

Dato : 22-03-07 14:27

Ja - så er der jo kun skraldespanden tilbage.....

Resten er spild af tid....

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 22-03-07 15:25

Ja det var også det jeg mente,. Men lad os se hvem der fik ret
Trist men sådan går det somme tider.

mvh Valder

Kommentar
Fra : metteto

Dato : 22-03-07 15:53

Altså valdera, nu er du lidt gammeldags
Rigtig mange af de gode maskiner har rigtig gode uld-programmer og "håndvask"-programmer.
Men jeg tror desværre du har ret i at denne jakke ikke står til at redde som den er beskrevet.

KH Mette

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 22-03-07 17:39

Hej Mette
Det er jo ikke alle der er lige ny,og har en ny dyr maskine,
det har vi ikke så det er det jeg gik ud fra.
Den frakke er garanteret kaput desværre.
KH Valder

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 26-03-07 22:46

Hej hvordan går det hvem har ret ?
MVH. Valdera

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 03-04-07 22:55

Hvordan går det med uldjakken ?
MVH Valdera

God påske

Godkendelse af svar
Fra : bublebee

Dato : 24-05-07 18:44

Tak for svaret A.C.Rosmon.