/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
Stoppet toilet
Fra : Palmen
Vist : 14978 gange
100 point
Dato : 22-03-07 09:15

Hej

Vi har et problem med vores toilet. Vandstanden stiger i toilettet, når vi skyller og toiletet brummer lidt ligeså.

Jeg har prøvet at putte en stor spand vand i samtidig med at skylle stort.

Det synes jeg faktisk hjalp lidt efterfølgende men "glæden" var kort.

Vi er tilsluttet off.kloak-system.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-03-07 09:29

Du skal sikkert bare have spulet det hele igennem.

Hos H Nyborg eller anden butik i samme stil, kan du købe en
DYSE **kan ikke huske navnet ** til at sætte på en vandslange,
der spreder vandet i alle retninger.
Så er det eller bare gå igang med at rense dit afløb,
ved at trække slangen gennem røret, til der ikke er nogen modstand.

Har selv brugt det, og med godt resultat.

Og den koster ikke en formue, max 100.-

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-07 09:31

Skyl med adskillige store spande vand lige efter hinanden for at få skyllet systemet godt igennem...og se så om ikke det kan afhjælpe problemet....

Ellers, så check også samlebrønden (dér hvor alle jeres afløb samles inden de løber til den offentlige kloak) - så kan du se om det overhovedet kan løbe væk fra denne....

Kommentar
Fra : disken

Dato : 22-03-07 09:45

Søg på rørrenser. 50.-
http://www.biltema.dk/

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-03-07 10:14

En bøtte kaustisk soda (brug handsker) ned i toilettet og lige derefter 10 liter meget varmt vand så sker der noget nede i rørene

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-03-07 10:16

giv husets damer en spand til bind, bleeer, vat og tamponer og fortæl dem, at hvis de smider det forkerte i den store kumme, risikerer de pludselig at skulle gå hen i biografen for at gå på potte!
mvh
pbp

Kommentar
Fra : berpox

Dato : 22-03-07 11:36

Hvis det bare er en prop, så er da ingen grund til at bruge kemiske hjælpemidler, Stig.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-03-07 12:05

Hvis der ikke er fuldt afløb kan det jo være en prop der er ved at lukke helt så må det da hjælpe at opløse den med kemikalier.
Det ville jeg da prøve først, jeg vil ihvertilfæle ikke bruge en rørrenser igennem toilettet, så får man hurtigt fyldt afløbet og får lo.... i hovedet. Skal der bruges en rørrenser skal det være fra afløbssiden.

Kommentar
Fra : stig54

Dato : 22-03-07 12:06

Jeg havde nok allerførst undersøgt om det er s- låsen (vandlåsen) i toilettet der er stoppet.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-07 12:47

Tror du ikke at dit afløbssystem en gang for alle skal renses godt og grundigt igennem.

http://www.kandu.dk/Spg11294.aspx

Med hensyn til toilettet, der ville jeg nok få fat i en "slamsuger"

Jeg ved ikke hvor langt der er fra toilettet til det offentlige kloaksystem. Hvis der er langt, så hjælper det ikke at smide en spand vand eller to i toilettet. Det skal spules godt og grundigt igennem. Der kan også være et brud på afløbet.

Få det undersøgt før det bliver for dyrt.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-07 13:49

Husk lige på, at kloakarbejdere også er en slags mennesker. Dem smider man da ikke kemikalier i hovedet på! Det er ikke lovligt, at smide kemikalier i kloakken. Du har en skelbrønd. står der vand i den, så er det i det kommunale system der er fejn (Måske på grund af meget regn) Er der intet vand i skelbrønden, så er forstoppelsen på din grund, og du må selv betale for slamsugeren elller anden form for rensning.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-07 13:56

Det er kun kommunes problem, hvis brønden er på kommunens "grund" Alt andet skal betales af brugeren.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 22-03-07 14:27

En skelbrønd er ikke på komunens grund, som navmet siger står den i skellet, den udgør også skelllet for hvem der skal betale.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 22-03-07 15:56

ans : Det link du henviser til gælder ikke længere for mig. Vi er flyttet siden.

Hvis ikke andre har nogle råd har min nabo netop lånt mig en svupper som jeg vil prøve.

Derefter må jeg jo prøve nogle af de andre råd der er givet i denne streng.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-07 16:00

En "svupper" klarer da ikke problemet i et toilet.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 22-03-07 17:13

Ans: Det påstod min nabo at det ville.

Kommentar
Fra : Palmen

Dato : 22-03-07 17:16
Kommentar
Fra : transor

Dato : 22-03-07 17:27

Forstoppelsen kan være så mange stedet. Damer tror på reklamen med at tampax og bind opløses i toilettet. Det gør de ikke men fanges i enher ujævnhed i afløbsrørene. Når der er nok så stopper det.

Trærødder kan også klemme sig ind og medvirke.

Hvis kraftigt skyl ikke hjælper , så kan man måske fherne proppen ved at arbejde sig frem med en vandskange ind i røret fra ten tørre ende i en mellembrønd..

Ellers er det et arbejde for det professionelle kloakrensefirma.
De bruger i princippet vandslangemetoden bare af den grovere slags.

Kemikalier og svuppere er i bedste fald nytteløst.

Kemikalier i toilettet er noget miljøsvineri .

Accepteret svar
Fra : disken

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-07 17:29

Enten skal hele dit ''rørsystem'' gennemspules af en slamsuger.
HVILKET VIRKER...
Ellers er der ''rørrenseren''...

Er du i tvivl om hvem der skal betale, så ring til kommunen.

Eller ring efter en slamsuger, og få ham til at rense det.

Spørger han om hvem der skal have regningen, så lad ham afgøre,
om det er på din grund - eller...

Gjorde det selv for 20 år siden, og han mente den ''regningen''
skulle sendes til kommunen...

Men selvfølgelig ET spørgsmål om MORAL.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 22-03-07 23:25

En svupper dur kun til og med vandlåsen. Ude i faldstammen blir tryk og sug udlignet af afluftningen til det fri.

Godkendelse af svar
Fra : Palmen

Dato : 26-03-07 09:15

Tak for svaret disken. En svupper afhjalp dog problemet.