/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Peder Danielsen degn i Alslev?
Fra : præceptor
Vist : 1488 gange
100 point
Dato : 22-03-07 00:43

I forbindelse med min igangværende kamp for tyde det følgende gnideri fra Alslev Kirkebog: http://phoebus.atspace.com/adskil/Peder_Danielsen.html
læser jeg en lille gnidring som Dein, og antager derfor at denne Peder Danielsen var degn i Alslev Sogn i Sønderjylland i 1803.

Skulle der være nogen her, som umiddelbart kan be eller afkræfte at Peder Danielsen var degn i Alslev Sogn i Tønder Amt i 1803?

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-03-07 00:55

Undskyld, Alslev ligger selvfølgelig ikke i Tønder Amt, men i Skast Herred i Ribe Amt.

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-03-07 01:07

Folketællingen i 1801 kaster lidt lys over denne Peder Danielsen, der godt nok ikke betegnes som Degn men Sognefoged og formynder for bruden, som altså kun var 17 år da hun blev gift.

Jeg havde ligeledes en ide om at det utydede ord efter Anne Christensdatter Spangsberg kunne ligne noget a la Enkedr., hvilket vist mpå siges at være bekræftet af folketællingen.

Ribe, Skast, Alslev, Alslef Bye, , 5 Famile, FT-1801, B7779

Peder Danielsen 64 Gift Hosbonde Bonde og Gaard Beboer og Sogne Foged faaet?? Formynder for hans Datters Børn
Appellonne Jepsdatter 66 Gift Hans Koene
Anne Christensdatter Spangsberg 15 Ugift Deres sl Datters Børn
Niels Christensen Spangsberg 10 Ugift Deres sl Datters Børn
Lambert Klemensen 21 Ugift Tjeneste Folk
Iver Iversen 16 Ugift Tjeneste Folk
Maren Hansdatter 24 Ugift Tjeneste Folk

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-03-07 01:24

Hold da op, jeg fik vist stillet det spørgsmål for tidligt, for FT 1787 viser:

Ribe, Skast, Alslev, Alslev Bye, , , FT-1787, C4262

Christen Spangsberg 35 Gift Mand Selv Eyer og tillige Eyer af Alslev Kirke
Barbara Pedersdatter 21 Gift Kone
Ane 2 Deres Børn
Abelone 1 Deres Børn
Peder Danielsen 51 Gift Konens forældre Aftægtsmand tillige Sognefoged
Abelone Jepsdatter 52 Gift Konens forældre
Christen Hanssen 26 Ugift Tinestefolk
Ane Magrethe Hansdatter 27 Ugift Tinestefolk

Accepteret svar
Fra : Varla

Modtaget 100 point
Dato : 22-03-07 08:13

Peder Danielsens far, Daniel Pedersen, blev iøvrigt gift 1. gang 10. jan. 1735 med Maren Nielsen, født 1708. Hun døde 24. november 1735, og sønnen Hans, døde 4. dece. 1735.
Daniel Pedersen blev så gift igen den 30. marts 1736 med Barbara Poulsen, og de fik sønnen, Peder Danielsen, 6. januar 1737. Moderen Barbara Poulsen døde 7. juni 1746.

Jeg er uden anelse om Daniel Pedersen fik flere børn, men jeg ser at sønnen Peder Danielsen i sit ægteskab med Apelone Jepsen fik en datter Barbara Pedersdatter der blev gift med Christen Nielsen Spangsberg fra Sønderris ved Esbjerg. Sønderris siges at ligge ved Hjerting, Guldager og Esbjerg.

Esbjerg er efterhånden en ret stor by og den har bredt sig ud i omegnssognene, men personligt vil jeg påstå at Sønderris ligger ved Guldager. Iøvrigt tidligere ofte skrevet "Sønderriis"

Forekomsten af navnet Spangsberg viser mig iøvrigt, at Kaj Schmidt i Billund nok har en mængde oplysninger om slægten, så måske du og han kan have glæde af at udveksle oplysninger.

Med venlig hilsen

Ejvind A. Christensen

Kommentar
Fra : præceptor

Dato : 22-03-07 13:58

Det lyder spændende Varla - tak skal du have.

Disse personer er ikke mine egne, men er fra nogle kusiners spindeside, hvor jeg indtil fornyelig kun kendte deres bedsteforældres fornavne.

Rent umiddelbart ser 1794 ud til at have været et barsk år for familien: Den 3 Nov. i 1793 fik Christen Spangsberg (Christen Nielsen Spangsberg) og Barbara Pedersdatter en søn, Peder Spangsberg som døde og blev begravet 28 uger senere på Maria Bebudelsesdag (6 april) i 1794. Samme år døde Christen Spangsberg og blev begravet d. 15 juli, hvorefter Barbara Pedersdatter fulgte efter og blev begravet d. 1 november 1794. Så, alt i alt er der dermed rigelig grundlag for at tolke en enkedatter titulering ud af de ovennævnte gniderier.

Det var iøvrigt en rædsom skrift ham Peder Danielsen holdt sig

I nattens løb var jeg en forgæves tur i Jerne Sogn kirkebog og kigge efter Christen Nielsen Spangsbergs fødsel, men ud fra dine oplysninger kan jeg se, at jeg istedet skulle have været en tur i Hjerting eller Guldager Sognes Kirkebøger.

Tak for de yderligere personer du tilføjede, og tak for oplysningen om Kaj Schmidt i Billund. Ja, som du kan forstå, har jeg pt. så lidt om Spangsberg at jeg næppe har noget som Kaj Schmidt ikke har i forvejen, så der kan nok kun blive tale om en envejs udveksling

Jeg har i princippet købt dit svar, men lader lige spørgsmålet stå åbent lidt længere før jeg lukker det.

mvh
Præceptor

Godkendelse af svar
Fra : præceptor

Dato : 22-03-07 21:43

Tak for svaret Varla.