/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Computer til tv
Fra : Nooben
Vist : 685 gange
300 point
Dato : 21-03-07 23:08

Hej.
Jeg har en bærbar HP pavilion dv5000 (geforce go 7400) og et relativt nyt fladskærms hd tv fra prosonic. Jeg kunne godt tænke mig at slutte compueteren til tvét, så når jeg fx spiller skak på nettet, kan se dette på tvet. Er dette muligt?
Jeg er ikke den skarpeste it kniv i skuffen, så jeg spurgte i fona, som overbeviste mig om at jeg blot skulle købe mig et vga kabel. Dette har jeg prøvet uden succes. Er der nogen der kan hjælpe her? Alle skud er velkommen også de mest elementære fejl (jeg har nok lavet dem :) )
på forhånd tak
Nooben

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 300 point
Dato : 22-03-07 01:57

Jeg går ud fra at dit fjernsyn har en computer vga indgang, og at det er den du har forbundet til.

Så skal dit fjernsyn også indstilles til at vise billeder fra denne indgang, det kan de fleste fjernsyn ikke bare finde ud af selv. Se i fjernsyns manualen hvordan. det er formentlig noget med en særlig knap på fjernbetjeningen eller et valg i en menu.

Computeren kal også sende billedsignal til vga stikket. Det er ofte noget med en Fn + F3 knap man skifter med , men det kan variere , og jeg kender ikke lige din.

Skærmen skal på nogle maskiner være stillet til en passende lav opløsning for at det virker.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 22-03-07 07:14

Som transor skriver, med følgende tilføjelser:

Passer stikkene sammen (især i TV'et)?? På mit skal der en lille adator imellem (fulgte med tv'et).

Husk der skal et stik (kabel) mere til, hvis du også vil have lyd med.

På mit TV skal man manuelt indstille indgangen, som transor også skriver, men her ud over kan/skal man også vælge hvilken opløsning, TV'et skal køre med.

Har også en HP bærbar (dog ikke pavilion), her skal der ikke gøres noget, for at få det til at virke.

Blot lidt flere foreslag.

MVH

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 22-03-07 09:07

Hvis der er tvout på pc´en er der højst sandsynligt et såkaldt s-video kabel et lille rundt et med 4-5 ben.. dette kobles til pc´en og en scart adapter hvis dit tv ikke har s-video indgang.
Når de to ting er koblet sammen skal du muligvis også ind i skærmopsætning og få den til at vise det på tv´et.

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 22-03-07 10:40

Det lyder sku godt alt sammen, kigger på det når jeg har fri og er kommet hjem!

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 22-03-07 16:25

Hej. Så er jeg hjemme og har set på sagen og problemt var self. at jeg ikke havde ændret grafik kort instillingen til klon. Det er nu gjort og det spiller max. Der er dog ingen lyd, skal dette køres seperat uden om vga kablet?
på forhånd tak

Kommentar
Fra : jlbendtsen

Dato : 22-03-07 16:43

ja det kører du fra lydkortet og ind i tv´ets lydindgang

Kommentar
Fra : Snacky77

Dato : 22-03-07 16:56

En sidste kommentar.. Du skriver ikke om det er et LCD eller Plasma tv du har, men HVIS det er et plasma du har skal du nok være opmærksom på indbrænding af billedet.. Hvis du spiller skak kan jeg forestille mig at det er det samme skærmbillede der er i ret lange perioder af gangen og relativt ofte og det kan altså godt være farligt.. Løsningen er at "rense" skærmen ved at stille den på en kanal med sne imellem spillene og så ellers prøve ikke at spille i 24 timer i træk..

Kommentar
Fra : Nooben

Dato : 22-03-07 17:00

Takker for alle svarene og de gode råd

Godkendelse af svar
Fra : Nooben

Dato : 22-03-07 17:00

Tak for svaret transor. De virker super.

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 23-03-07 07:06

Lige en kommentar til Snacky77's indlæg:

Indbændning af billedet, gælder også for LCD skærme.

MVH