/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Slægtsforskning / Spørgsmål
10  Varla 8031
Skudsmålsbog!
Fra : spimmer
Vist : 922 gange
200 point
Dato : 21-03-07 21:23

Hejsa.
Jeg sidder med et par lånte Skudsmålsbøger, og så er jeg blevet rigtig nysgerrig. Skulle man gemme sine Skudsmålsbøger, når man ikke længere var i arbejde (I dag pensioneret).
Hvis det var tilfældet, hvad med Skudsmålsbøgerne, når personen døde? Blev de bare smidt væk, eller skulle de afleveres til én eller anden myndighed?
Jeg håber en venlig sjæl kan hjælpe mig.
spimmer.

Kommentar
Fra : jyttemor

Dato : 21-03-07 21:51

Hej med dig

fandt lige dette.

Skudsmålsbog

Med Forordning om Skudsmaalbøgers Indførelse for Tjenestetyender af 5. september 1832 blev det bestemt, at alle tjenestefolk skulle have en skudsmålsbog. Det var en lille fortrykt bog, hvori mange forskellige attester kunne indføres.

Første indførsel var ofte konfirmationsattesten. Derefter kunne der komme vaccinationsattester, påtegning ved flytning til et andet sogn og vidnesbyrd fra husbonden.

Ved flytning fra et sogn til et andet skulle skudsmålsbogen forelægges for sognepræsten i begge sogne. Han påtegnede den og førte flytningen ind i kirkebogen i til- og afgangslisterne. Efter 1873 overgik denne funktion til sognefogeden hhv. byfogeden, der førte flytningen ind i tyendeprotokollen.

Loven krævede, at alle der søgte arbejde udenfor deres fødesogn, skulle have en skudsmålsbog. En person, der mistede sin skudsmålsbog, kunne derfor straffes for det. Under en ansættelse blev skudsmålsbogen opbevaret af husbonden. Dermed var det umuligt for den ansatte, at forlade pladsen i utide.

I 1867 blev det forbudt for husbonden, at skrive andet end tjenestetidens varighed i skudsmålsbogen. Ordningen med skudsmålsbøger blev ophævet i 1921. Samtidig blev husbondens revselsesret ophævet.

Hentet fra "http://da.wikipedia.org/wiki/Skudsm%C3%A5lsbog"
Jilsen Jytte

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-07 21:54

Den gang blev man sikkert ikke pensioneret, men arbejdede til der ikke var flere kræfter tilbage.

Hvor de har gjort af skudsmålsbøgerne ved jeg ikke. Men hvis man ikke havde familie, så er det jo svært at aflevere bogen.

Jeg ved ikke om du har læst denne side

http://www.eremit.dk/ebog/skudsmaal.html

der står da lidt om regler, mens man var i live.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-07 22:11
Kommentar
Fra : spimmer

Dato : 22-03-07 06:37

Hej.

Tak allesammen, men det kender jeg godt - det jeg er interesserei i, er om de bliver gemt/opbevaret.
spimmer.

Kommentar
Fra : ans

Dato : 22-03-07 12:11

Jeg tror, at de kun bliver gemt og opbevaret, hvis der har været familie, der har gemt dem.

Accepteret svar
Fra : Finn_Kyhn

Modtaget 200 point
Dato : 22-03-07 23:22

Der var ikke afleverings pligt på skudsmålbøger. Der er en del der frivilligt afleverer dem i deres lokalhistoriske arkiver, så også eftertiden kan få lidt glæde af dem. I det arkiv jeg arbejder har vi ca. 50 skudsmålsbøger, fra personer der er født eller døde i sognet.

Finn

Godkendelse af svar
Fra : spimmer

Dato : 23-03-07 06:45

Tak for svaret Finn_Kyhn.