/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
Autostol
Fra : prinsessenFlip
Vist : 1753 gange
50 point
Dato : 21-03-07 15:23

Der findes jo utallige mange forskeliige former for autostole.

Jeg har fundet ud af at den jeg gerne vil have skal være en siddepude med aftalig ryg og sidestykker.

Har set i Bilka til 600,- men det må kunne gøre billigere.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-07 15:25

Hvorfor tror du det.....

Du kan IKKE sætte pris på et barns sikkerhed....

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-03-07 15:30

Jeg ville ofre en flad 50' for at købe testresultatet her, hvis det var mig

http://www.taenk.dk/index.php?sid=2&subid=58&cid=6012&1144753041

Kommentar
Fra : prinsessenFlip

Dato : 21-03-07 15:43

Jeg har pt en autostol til lidt over 2000 kr samt en meget billigere udgave, den billigst er dog klart den bedste.

Jeg sætter min datter sikkerhed højt ved netop at spænde hende fast og købe en ny.

Jeg sætter vel min datters KOMFORT højt ved at vælge en auto med sidestykker.

Jeg kan ikke se hvorfor det ene mærke skulle være bedre bare fordi det er trandy. Pris og sikkerhed hænger ikke altid sammen. Ville ønske at det gjorde så var det jo nemt nok at træffe beslutninger.

Hvis du læser hvad det er jeg har brug for igen og se på dit link til forbrugerrådet, vil du kunne se at det de tester er regulære autostole, jeg skriver jo netop at jeg skal bruge en siddepude, men vil gerne sætte KONFORTEN og SIKKERHEDEN op, fremfor en almindelig siddepude.

Ved du godt at det i Danmark er ulovligt at sælge ikke godkendte autostole samt andet sikkerhedsudstyr?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-07 15:50

At en "ting" er godkendt er IKKE ensbetydende med at den yder den STØRSTE sikkerhed.....

Det er formuleringen af dit spørgsmål der afføder svaret.....

Du vil finde en specifik ting til billigere penge - det kan du ikke....

Men du kan måske finde en anden ting der er bedre/dårligere til billigere penge....

Lad barnet vælge (det har nok en vis alder når vi snakker siddepude) og undersøg derefter sikkerheden....

Er den ikke iorden må barnet vælge igen....

Hvis du vælger kan du ALDRIG være sikker på komforten før efter købet..... Så vælger du udfra REN sikkerhed (hvilket egentlig også må være at foretrække)

Kommentar
Fra : prinsessenFlip

Dato : 21-03-07 16:14

Et barn på 3 år er IKKE i stand til at vælge hvad det skal sidde på i bilen. Et barn på 3 år skal ikke bedes om at vælge og kan man ikke lide valget så sige: vælg lige om.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 21-03-07 16:19

Så glem komforten og gå efter sikkerheden....

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 50 point
Dato : 21-03-07 16:32
Kommentar
Fra : metteto

Dato : 21-03-07 17:07

Undskyld, 3 år= autostol.
Prøv om du ikke kan finde en med 5 punktssele til de næste 1½ års tid.
Der findes nogen (jeg købte en Graco i USA for 3-4 år siden) hvor der er en 5 punktssele til start og når barnet bliver 4½-5 år kan man skifte til at anvende trepunktsselen.
Dit barn bør have dobbelt skuldersele nogen tid endnu.
Husk, selv om du kører sikkert, kan du ikke vide hvilket fjols der har overset hvor glat det er.
Sagde hende der fik en lille whiplash for 2 årsiden og var lykkelig for at min datter på 3 år og 1 måned sad i 5 punktssele. Og den store på knapt 6 år sad i STRAM tre-punktssele, på selepude med ryg og sider. De slap begge uden gener

KH Mette

Godkendelse af svar
Fra : prinsessenFlip

Dato : 21-03-07 19:11

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : prinsessenFlip

Dato : 21-03-07 19:13

hun er næsten 3 år, og er tæt på at veje grænse for gruppe 2 og skal derfor over i gruppe 3.

Jeg ville gerne forsætte med autostol, men vægten gør at den ikke er sikkert mere

Kommentar
Fra : ans

Dato : 21-03-07 19:28

Der er en test her du kan læse, den er fra 2006

http://www.fdm.dk/public/biler/Sikkerhed/bornibilen/barnestole/

Kommentar
Fra : Mette_arpe

Dato : 14-05-07 18:07

Hej metteto,

En autostol med 5-punktssele er IKKE sikker mere når barnet når en vis vægtgruppe! Vi var selv på jagt efter en ny med 5-punktssele til vores knægt da han fyldte 3 år, - men fik af vide af FDM og div. forhandlere rundt omkring, at den faktisk er mere farlig pga. selerne ikke er bygget til et så tungt barn, og derfor skal barnet i en stol, hvor det er bilens sele som holder barnet fast.

Er enig med alle i at SIKKERHED FREM FOR ALT............og LAD VÆRE med at købe brugte stole!! Man ved aldrig hvad de har været udsat for!!

Kan anbefale en Britax Hi-Liner som er en stol hvor ryglæn senere kan tages af. Den har også ekstra beskytelse i siderne mod sidekollision, hvad utrolig mange stoler her på markedet mangler.
Endvidere kan ryggen indtilles således, at den vokser i højden med barnet.
Den koster cirka en tusse - og dét synes vi er billigt sluppet for kvalitet.

Vi har prøvet mange stole - og kigget på mange osv. og ærligt - så synes vi ikke at de helt billige bilkamodeller er gode.
Har sågar oplevet at Jem og Fix solgte autopuder som var livsfarlige - OM END de var godkendte!! (man skal huske og kigge på deres mærke for godkendelse) - der var ingen "holdere" i siden til at holde selen nede på plads.

Hold jer til en forhandler som ved hvad de snakker om - og hvor I kan prøve stolen i bilen, med barnet i, osv. - og få den korrekte oplysninger osv. Om barnet så skal prøve 40 stole - så gør det. Dernæst kan man så - når stolen er fundet - søge på de tyske sider med stole, og se hvor billigt man kan købe den dér for (der kan være mange penge at spare ved at bestille den i tyskland).