/ Forside/ Interesser / Rejser / Camping / Spørgsmål
10  ans 800
Ombygning af køleboks
Fra : Sandvad261
Vist : 3663 gange
100 point
Dato : 21-03-07 08:18

Jeg har gået og set mig lidt gal på de høje priser, der er på en køleboks med kompressor, alså noget der bare virker.
Jeg er her på nettet faldet over en der selv har bygget en køleboks, men der var ikke beskrevet hvad der skulle til mm
Er der nogle her der har erfaring,med den slags, og hvad man skal gøre.
Jeg har tænkt på om man dog ikke kunne bruge en køleboks af de billige, og så hvis man kunne købe en kompressor med diverse tilbehør løst, og så motere den i den billige køleboks

Accepteret svar
Fra : 3773

Modtaget 60 point
Dato : 21-03-07 08:24

Glem det. Det vil blive vildt dyrt.

Iøvrigt må du ikke selv lege med trykbærende kredse uden autorisation. Iøvrigt bruger køleskabe idag gas som kølemiddel, hvilket gør det endnu mere fy at lege med.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-07 08:39

Hvis det er køleboks til at have i en bil eller et telt du tænker på , så gør som jeg . Slagt en gammel boks og sæt kølelegemet over i en ny, så den får to, forøg derefter isolationen. Så virker det.
Pas på med tilpasningen af det ektra kølelegeme, det skal være absolut lufttæt ( skumsprøjtedåse) ellers trækker ventillatoren indeni varm luft ind.
Det bruger selvfølgelig meget strøm, men det betyder ikke noget, bare bilen kører eller man har eltilslutning.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 21-03-07 09:15

Et rigtig godt råd:
Hold jeres næste ferie i Polen eller Tjekkiet og køb jeres nye køleskab dér...det koster under det halve af herhjemme.
Jeg købte for nogle år siden et 58 liter køleskab til både gas, 12 og 220 volt for 1600,- kr i Polen da vi på ferie. Jeg brugte det i vores båd i fem år og solgte det så for 2200,- kr til én der ville bruge det i sin cámpingvogn og han var lykkelig over at finde et til den pris

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 21-03-07 09:33

Eller hold øje med tilbuddene i Fakta, de har de sener år i foråret haft kølebokse til ca. kr 600 der

virker upåklageligt. Vi har købt en, vi har den i bilens bagarum på lange ture sydpå, den får strøm

fra bilen. Når vi når til bestemmelsesstedet står den i forteltet, og vi har altid kold mælk mm, uden

problemer selv om der kan være op til 40 graders varme i teltet

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-03-07 10:36

Hvis du på www.Google.dk prøver at søge omkring køle til både, så kan du finde en del ting derinde til selvbyg. Det er ikke som 3773 skriver, fy at lege med, da tingene er konstrueret til selv at opbygge en boksenhed og så montere kølesystemet. Der findes i dag også air con til selvmontering i huse.
Du kan eksempelvis se denne side: http://www.kjoeller.com/Isotherm/koeleskab_2.htm

Skal man være sikre på at kunne holde de fem grader er der kun kompressor eller ekspensionskøleskabe som en sikker løsning, men som du skriver Sandvad261, så koster det kassen.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-07 11:25

Korrekt. Af uransalige årsager tillades at folk leger med kølekredse under 2,5 kg. Uden dog at have nærlæst seneste lovtekst mht trykkredse er jeg dog ikke så sikker.

Iøvrigt, hvilke privatpersoner har tomsugningsudstyr og kan købe Freon? Så med mindre skidtet er forfyldt er du nødt til at skulle snakke med en kølemand

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-03-07 11:30

Der bruges ikke freon nu om dage. Slanger/rør samles med nogle specielle "lynkoblinger". Der skal således ikke suges vacum på systemet.

Kommentar
Fra : 3773

Dato : 21-03-07 11:41

Nå Alka. Det vil nok undre kølebranchen!

Freon R134a, R407c, R410a og R404a anvendes stadig i fyldninger op til 10 kg pr kreds (50 kg når det er varmepumper).

På køleskabe og frysere anvendes idag oftest Propam eller propylen (gas).

Ligeledes anvendes Ammoniak i meget store applikationer og CO2 kan bruges enten transkritisk eller i kaskadeanlæg hvor du så bruger R410 eller propan på toppen, men mestendels til frost.

Forfyldte slanger og andet anvendes kun af fuskere. At samle en kølekreds uden at suge vakuum er noget amatør-noget der nemt kan gå galt! Hvorfor tror du at Bilka-varmepumper normalt sjældent bliver mere end et par år gamle? Hvorfor tror du at netop Bilka er begyndt at begrænse garantien hvis folk selv har fusket

Kommentar
Fra : alka

Dato : 21-03-07 13:04

Når jeg skriver:

Citat
Der bruges ikke freon nu om dage.

er det i relation til spørgsmålet som Sandvad261 stiller. Jeg svarer hverken på varmepumper eller industri.

I forhold til sprøgsmålet bruges der ikke mere Freon R12 og R24

Jeg har ikke kendskab til Bilkas varmepumper. og uagtet, at 3773 mener, at det kun er fuskere osv. så er der adskillige bådejere, der er særdeles glade for, at de selv kan udnytte de få ubrugte rummuligheder der findes i sejl/motorbåde, så de får disse kølemuligheder, og få mangeårig glæde af det.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 21-03-07 13:21

ekspensionskøleskabe : Hvad er det, har aldrig hørt om princippet før.

Med hensyn til diskusionnen om freon eller ej så er det jo sådan at Freon er et varemærke og ikke et bestemt stof. De moderne miljøvenlige , dårlige og risikofyldte kølemidler, som f.eks. isobutan har Freon også et nummer til.

Men ellers er jeg enig i at kompressorkøleskab er bedst, men de gode peltierelementkølere og de dobbelte som mit virker også godt nok.

Derimod duer absorbtionskøleskabe beregnet til campingvogn ikke til bil eller båd. De skal holdes præcis i forhold til tyngdekraftens retning. Bilen skal i så fald kun holde på vandret vej og afstives med donkrafte ved parkering.

Kommentar
Fra : Sandvad261

Dato : 21-03-07 20:35

Det her ser da' godt nok spændende ud, og jeg kan se på det hele at det vel nok er noget at man enten skal ha' forstand på, eller holde fingerne fra, jeg mente ellers bare at det der med at slagte en køleboks, og så sætte noget kompressor til istedet, og så fik man så ellers bare noget der kunne køle, jeg skal bruge det i min bil, så jeg kan få noget koldt at drikke, når jeg er i marken og filme.

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad261

Dato : 24-03-07 06:02

Tak for svaret 3773.
Det var det der ramte mest plet, for jeg var jo rundt på de sider der var beskrevet i de andre svar, og jeg må så her give dig ret i, at det er vildt dyrt, at gøre det på den måde, og så er det jo stadig kun en halv løsning.
Så andet steds her på nettet, fandt jeg en kølekasse med kompressor, som jeg så har købt.