/ Forside/ Teknologi / Internet / E-Mail / Spørgsmål
10  bentjuul 3460
HTML-ASCII
Fra : 1003jeppe
Vist : 516 gange
200 point
Dato : 20-03-07 15:53

Nogen gange får jeg fra samme afsender en mail der ikke benytter Æ-Ø-Å osv. i toppen af siden kan jeg se flg. Meddelelse (HTML)-US-ASCII, andre gange er alt stavet rigtigt og der står i toppen meddelelse (HTML) hvor ligger fejlen hos mig ell. hos afsenderen ??

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 20-03-07 16:09

hvilket mailprogram bruger du ???

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 20-03-07 16:27

Det du taler om er, at mail kan sendes i to former. Normalt udsendes mail i en standard der kaldes MIME som to forskellige formater ('Multipart alternative').

TEXT - formen kan ikke sende æøå, fordi disse tegn ikke er internationalt anerkendt (at en dansk PC måske kan sende et TEXT-format med æøå til en anden dansk PC er en anden sag. Men der er altså ingen 'accepteret' form at sende disse tegn på.

HTML - formen tillader æøå (eller rettere æøå). Også ting som font, billeder etc er muligt.

Normalt modtager du begge former i samme mail. Men afsenderen kan altså vælge kun at sende den ene form, og her er der altså ikke i TEXT form nogen sikker standard for angivelse af æøå. Selv har jeg sat min M$ OE sat op til at sende nye mails i ren TEXT form, men svare på eksisterende mails i den form de blev modtaget. Så jeg sender altså også to typer mails ud.

Kommentar
Fra : 1003jeppe

Dato : 20-03-07 16:32

Jeg bruger MS. tror det er Outlook 2000