/ Forside/ Interesser / Fritid / Foto / Spørgsmål
10  Nordsted1 2955
digital kontra analog/digital
Fra : kendis
Vist : 287 gange
50 point
Dato : 14-01-03 20:48

hej alle
har nogen et bud på kvalitetsforskellen på standard farve billeder fra et godt spejlreflexkamera lagt på CDrom af fremkalderfirmaet og et standard farvebillede fra et 4MB godt digitalkamera.
hilsen

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 60 point
Dato : 14-01-03 21:01

Hej Kendis

I princippet vil et spejlreflekskammera altid lave det bedste billede, da man billedet er uopløseligt. Forstået sådan at opløsningen går mod uendeligt med matematiske briller.
Ved et digitalkammera derimod er opløsningen fastlagt udfra billedets opløsning i pixels (punkter), der er altså en begrænsning.

Mange hævder dog i dag at digital kammeraer med en opløsning på 4Mb og derover filmer bedre end analog kammeraer, men det afhænger jo dels af afstanden der filmes på og øjnene der ser.
Laver man et 10X zoom på henholdsvis et digital og et analog kammera vil forskellen tydeligt vise sig.

For at de to medier kan sammenlignes skal man jo så skanne de analoge billeder ind og printe de digitale billeder ud. Her er det jo klart at det analoge billede ikke kan få en opløsning højere end opløsningen på den skanner man benytter.

Har du ikke brug for at foretage de store zoom vil jeg dog sige at et digital kammera med 4MB- pixels eller mere tager ganske gode billeder.

mvh srhansen

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 14-01-03 21:02

da man billedet er uopløseligt = da man siger billedet er uopløseligt

selvfølgelig

Kommentar
Fra : lillemig

Dato : 14-01-03 22:33

Selv om digitale cammeraer er blevet bedre, så kan de 2 medier absolut ikke sammenlignes. Du får væsentligt mere for pengene ved køb af et (alm.) analog camera.
Man kan opremse nogle "fordele" ved digitalt cammera vs. analog, men det kommet til at blive i STILEN... et dårligt billede kan hurtigt slettes, ingen film, nem overførsel til PC, billigt i brug...
Kender en der har købt et 5,2M pixel, vedkommende er 100% amatør og sidder og leger med billeder på 6x5cm - UNDTAGELSESVIS 15x10, han har absolut intet ud af et sådan camera 2M pixel giver flot billede i 15x10cm+ det andet kan give et lige så flot billede - PÅ STØRRELSE MED EN AVIS - men... dyt dyt dynamolygte.
Så engang (reelt) en anonce på et camera: For proff. eller idioter.
Taler man zoom så er optical zoom reel nok, men digital zoom (nogle har ikke andet) er noget coputer styret fidus, man ikke bør lægge meget i.
Mener du kan læse en hel del her:
http://www.digitalfotografen.dk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=96&mode=thread&order=0&thold=0

Godkendelse af svar
Fra : kendis

Dato : 21-01-03 10:41

Tak for svaret srhansen.