/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Gul Græsplæne
Fra : Holst-Hansen
Vist : 1992 gange
100 point
Dato : 19-03-07 20:20

Hejsa... Sidste år anlage jeg en ny græs plæne i maj/juni mdr. og den så ud til at kommer rigtig godt fra start af jeg nåede at slå den nogle gange sidste år. Men nu kan jeg se at den er blvet meget gul i bunden af stråene, og ville selvfølgelig gerne at den kommer til at se frisk ud igen. Jorden er en ret fed jord d.v.s der er lidt ler i den samt at jeg har drænet haven da vi lagde det hele om sidste år, drænene ligger ca 50-60 cm nede. De græs frø jeg brugte er købt i et byggemarked og hed "Dansk plæne græs" Jeg håber der er nogle der kan komme med nogle rigtig gode råd. På forhånd Tak!!

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 19-03-07 20:34

Jeg er ikke sikker på at der er noget galt. er den nmåske lidt for "langhåret"? Den har jo ikke fået ret meget lys og luft i vinter. Det gælder også rødderne når det er en lidt leret jord. Vent tålmodig til vi har fået lidt sol og tørvejr

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 19-03-07 20:38

Den skal også bare have noget gødning (alting med måde) Alle næringssaltene er skyllet ud af jorden med den våde vinter vi har haft, så der skal tilføres noget nyt.
Har du ler jord må du gerne give den lidt ekstra kalk.

Græsfrø fra byggemarkedet er lige så gode som alle de andre (medmindre du går efter en helt speciel blanding)

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-07 21:23

Græsplæne er meget robust...det kan tåle at bleve helt svedet af p.g.a. tørke...og stå under vand i længere tid....tåler ekstrem kulde o.s.v.

Du behøver ikke være bekymret, din plæne skal nok blive grøn igen......jeg gætter på, at den fede/lerede jord har været/er temmelig våd og det sammenholdt med manglende lys, har gjort at græsset er blevet gult i bunden.

mvh dova

Kommentar
Fra : vienne

Dato : 23-03-07 21:50

Også min første tanke. har selv troet mange gange at nu var det slut med den plæne men ovenstående svar kan jeg kun tilslutte mig