/ Forside/ Interesser / Fritid / Håndarbejde / Spørgsmål
10  Camillasm.. 1373
tryllegarn
Fra : tpjevser
Vist : 2825 gange
100 point
Dato : 19-03-07 20:05

hvad er tryllegarn for noget? købte noget hos grønhøj garnlager, men hvad menes der med "trylle"?
det er en slags pelsgarn.
hilsen runa

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-07 20:44

Jeg har noget garn der kaldes - rystegarn - mon ikke det kan være sådan noget.Det er i hvert tilfælde noget langhåret noget. Man kan strikke et lille stykke, og når man så ryster det bliver det strikkede stort?? F.eks et lille halstørklæde bliver til et sjal når det bliver rystet.

Jeg har også noget strømpegarn, der laver mønsterstrik, det ligner nister når man ser nøglet, men som sagt giver det alle mulige mønstre

Kommentar
Fra : dova

Dato : 19-03-07 21:30

Tryllegarn er noget med spraglede farver, sådan at der fremkommer mærkelige striber eller mønstre i det man strikker....det bruges mest til strømper.

Se et eksempel et stykke nede på siden her

http://elisabethnesland.blogspot.com/

Og her

http://garnplus.dk/product_info.php?manufacturers_id=21&products_id=351&osCsid=594e985088a555a4f8c2e9e9f57bbfaf

mvh dova

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-07 21:44

Citat
Tryllegarn er noget med spraglede farver, sådan at der fremkommer mærkelige striber eller mønstre i det man strikker....det bruges mest til strømper.

Citat
det er en slags pelsgarn.

Nej tryllegarn bruges ikke mest til strømper, ikke hver tilfælde ikke det runa skriver om, man bruger ikke noget pelsagtigt garn til strømper

Kommentar
Fra : Birgitte32

Dato : 19-03-07 21:54

Der findes strømpegarn, der hedder tryllegarn, som frembringer sjove mønstre .. Men i det her tilfælde tror jeg også mere på, at der er tale om rystegarn.

Kommentar
Fra : Camillasmoster

Dato : 19-03-07 22:05

http://www.onion.dk/3022+5034pl.html

Her er der 'Rystegarn' for alle poængerne

Og en masse andre fristende garner!

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 19-03-07 22:38

jeg vil prøve at lave en strikkeprøve i det og så ryste det. det er meget langhåret. men det bliver nok ikke lige i aften.......

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 19-03-07 22:45

Det rystegarn jeg har liggende, er også meget langhåret, det er noget jeg har fået forærende, men jeg har ikke haft tid til at få det prøvet af endnu, jeg er igang med strømperne med mønstergarnet, men jeg har fået fortalt at hvis jeg strikker et halstørklæde og ryster det, skulle jeg kunne bruge det
som sjal

Kommentar
Fra : tpjevser

Dato : 19-03-07 23:04

jeg har lige opdaget at der er en banderole på et af bundterne. det hedder boa og er fra hjertegarn. er der nogen der kender det?

Accepteret svar
Fra : Nordsted1

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-07 23:09

Boa.(151205)
En pelslignende garn. Anvendes til sjaler tørklæder på store pinde. Skal den være pelslignende strik på 2½-3½

Vægt pr nøgle 50 gram, løbelængde ca.170 meter

Pris pr nøgle kr. 30,00
Pris pr opskrift: Ger er ikke nogen opskrifter.

Polyamid 100 %

pind nr. 3½

Vask: Uldvask 30-40 grader, men se i øvrigt anvisningerne på banderolen.

Bestillings nr. 9029-xxx, hvor xxx erstattes af farvekortets nummer.

der er kun denne ene farve

herfra http://www.idebutikken.dk/boa.htm

Godkendelse af svar
Fra : tpjevser

Dato : 19-03-07 23:27

Tak for svaret Nordsted1.

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 20-03-07 07:47

Selv tak, og god strikkelyst. Jeg er selv ret spændt på at komme igang med mit rystegarn, det lyder sjovt