/ Forside/ Teknologi / Hardware / Skærme / Spørgsmål
10  peet49 1562
Strømforbrug på pc Skærme ?
Fra : valdera
Vist : 1790 gange
100 point
Dato : 18-03-07 21:52

Jeg så i aften i en udsendelse, at man på en skole havde gamle pc skærme ( lige som min )

Og der var en stor besparelse ved at skifte til en fladskærm.

Er der nogen der kan fortælle mig hvad besparelsen vil være ved at skifte til en fladskærm,

Og om der er lige så gode billeder på den som på en alm skærm, da det er billedbehandling

der interesserer mig.

MVH. Valder

Kommentar
Fra : Snacky77

Dato : 18-03-07 22:21

Mener jeg har læst et sted at besparelsen nemt kunne løbe op i flere hundrede kroner alt efter hvor meget du bruger skærmen.. Jeg syntes billedet er klart bedre på de nye fladskærme.. Meget mere roligt og behageligt for øjnene.. Og samtidig skarpere.. Kan klart anbefale at få anskaffet en især til de priser man efterhånden kan få dem til.. Hvis du skal bruge dem til billedbehandling så hold øje med opløsningen.. Hvis du også skal spille på den, er opdateringshastigheden også vigtig..

Held og lykke med det!!

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-07 23:20

Det er ikke rigtigt . Der er meget forskel på forskellige skærmes strømforbrug.
Generelt bruger fladskærme væsentlig mere energi end de traditionelle.

Løjerligt navn , selve skærmen er da flad på begge typer.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 19-03-07 02:44

Citat
Løjerligt navn , selve skærmen er da flad på begge typer.
men det er kassen ikke Du skal ikke skifte skærm, kun for strømforbrugets skyld, hvis du skal ud at købe ny skærm, er en overvejelse værd om det skal være en fladskærm, der bliver bedre plads på skrivebordet med den flade, men fladskærme skal stadig helst ses lige forfra, med "kasse" skærme, kan en tilskuer godt være med lidt på skrå, vælger du "kasse" typen, så undgå de billige modeller, de er rigtige strømslugere, jeg kan bedst lide "kassen" og jeg har begge typer, men smag og behag er som bekendt forskellig, jeg har set inde på edbpriser, og fundet 2 Lenovo skærme, begge 17" fladskærmen bruger 35watt i timen og kasseskærmen bruger 70 watt, altså det dobbelte med en forskel på 35 watt i forbrug, skal skærmen være tændt og i brug 28,5 time, før forskellen er 1 kw, jeg ved ikke hvad du betaler for 1 kw men du skal bruge skærmen i rigtig mange timer for spare forskellen i indkøbs prisen, kassen i eksemplet koster 1285 kr. og den flade koster 2845 kr.
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=254855
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=307956

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 19-03-07 08:15

transor`s påstand gælder kun store skærme 32" og op

Kommentar
Fra : egjegj

Dato : 19-03-07 09:10

En tft (fladskærm) bruger typisk 35 % af en alm crt (kasseskærm) så der er lidt at spare. Billedekvallitetten kan der ikke klages over på de nye flade, laver billede behandling på begge typer, det er lidt fedt på den nye 16-10 skærm der er plads til både billedeprogram og illustrator altså 2 programmer på samme skærm i en brugbar størelse!!. Overvejer at skifte min 21 Sony crt til tft, men skal lige sove på det en nat til

Accepteret svar
Fra : eschultz

Modtaget 100 point
Dato : 19-03-07 20:48

Husk lige en ting, ældre CRT skærme kan have et standby strømforbrug op til 10-20W, en ny TFT skærm har typisk et standby forbrug på 3-5W. Og en ting mere en 17" TFT har et noget større billedareal end en tilsvarende CRT skærm. Nyere TFT har heller ikke et nævneværdigt problem med betragtningsvinklen, bortset fra at farverne ændrer sig lidt, når man ser særmen fra siden.

Godkendelse af svar
Fra : valdera

Dato : 02-04-07 17:35

Tak for svaret eschultz.