/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
gas uden emhætte sviner?
Fra : jobestar
Vist : 4222 gange
50 point
Dato : 18-03-07 19:10

Hejsa

Jeg skal til og købe nyt komfur og vil høre om nogle kan hjælpe lidt.

Det komfur jeg har nu er gas. Der ligger en MEGET fedtet overflade overalt i køkkenet hvor jeg ikke gør rent jævnligt. Jeg mener at have hørt engang at når man brænder gas af så vil 1/5 ikke blive brændt af, ende i luften og lægge sig som en klistret overflade med mindre man selvfølgelig har emhætte kørende.

Passer det?

For jeg får ikke installeret emhætte her foreløbig så ville da hellere have mig et induktionskomfur hvis det vil afhjælpe fedteriet.

Eller er det simpelthen bare madrøg der flyver rundt og klistrer ting ind? For så kan det jo være det samme og så skal jeg måske for alvor til at overveje emhætte.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-07 19:21

Nej. Det er noget sludder, at gassen danner fedt, MEN fordi der hvirvles så meget luft rundt, når du brænder gas af, vil mikroskopiske fedtstænk fra stegepande osv blive hvirvlet med rundt i hele lokalet og evt. frastødende gemakker og afsætte disse fedtpartikler. Så gas fedter ikke, men det gør madlavning over gas. Og glem alt om stænkelåg til stegepande. Det tager alligevel kun det, der ikke når længere væk end 30-40 centimeter. Herhjemme har jeg gaskomfur og elsker det, men udsugeren kører, når der laves mad. Og filtret i emsuget skal en tur i opvask med ikke for lange mellemrum.
mvh
pbp

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-07 19:23

Nej det er ikke rigtigt at gassen ikke afbrændes totalt. Og selv om der skulle slippe uforbrændt gas ud ved en fejl i brænderen så lægger den sig ikke nogen steder.

Det eneste der kan være om snakken er -hvis gryden/panden spilder over kanten ned på gasblusset ellel der ligger fedt på komfuret under brænderen - så kan dt fordampes af blusset og ende med at kondensere andre steder i køkkenet.
Det samme sker ikke så let på elkomfurer, fordi der ikke er nogen fordybning under "blusset".

Men hvis du holder rent og tørt er der heller ikke noget problem med gas.

Mange gode kokke foretrækker gas fordi det er hurtigere og nemmere at regulere. Det er også bedre end induktion, fordi man på gas kan bruge al slags grej.

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 18-03-07 19:24

Jo, du skal overveje et sug, så du ikke får al fugten fra madlavningen til at gennemsyre væggene indefra og give skimmel. Desuden er gasprisen - i hvert fald her i København - så henrivende lav, at man skyder sig selv i foden ved at lave mad over el!

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 50 point
Dato : 18-03-07 21:31

Gaskomfur sviner og fedter og misfarver , ingen tvivl om det, det gør alt der brændes indendøre med åben ild......gaskomfur, petroleumsovne, olielamper, stearinlys m.v..

Jeg er vokset op med gaskomfur, og da jeg flyttede hjemmefra for mere end 30 år siden, svor jeg på, at gaskomfur ALDRIG kommer inden for mine døre

men det er alligevel ikke hele årsagen til dit problem, for mados og dermed fedt, sætter sig overalt.

Og det vil kun fjerne lidt af dit problem med et andet komfur.

Det burde være et lovkrav med emhætter i alle boliger, for dampen i sig selv er heller ikke godt at få spredet i boligen.

Nu ved jeg ikke om du så den udsendelse i TV forleden hvor man testede 3 komfurer......det er i mange tilfælde noget dyrere at bruge gaskomfur end komfurer på el.

mvh dova

Godkendelse af svar
Fra : jobestar

Dato : 19-03-07 19:20

Mange tak for svaret dova! Og mange tak til de andres respons.

Ja, det er jo forskellige bud på om gas sviner mere end el, men jeg tror altså også at det sviner lidt ekstra.

well, har desværre fundet ud af at jeg ikke kan få 2000kr i støtte til komfurkøbet fra københavns energi hvis jeg vælger el. Og jeg ved ikke lige hvor længe jeg bliver boende her så må næsten tage gasløsningen alligevel :(

tak for hjælpen:)