/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
Garmin håndholdt GPS
Fra : svnmp
Vist : 958 gange
100 point
Dato : 18-03-07 12:30

Hej
Jeg kan godt bruge lidt hjælp, vedrørende en håndholdt GPS, af mærket Garmin type: Etrex vista.

1. Jeg kunne godt tænke mig at vide hvad, der skal til, hvis man skal have denne GPS til at kommunikere med en bærbar PC, her tænker jeg på om der skal specielle programmer og kabler til for at de kan snakke sammen ?.

2. Jeg har ligeledes været på Garmins hjemmeside og har set diverse kabler og programmer, men til en lidt overdreven pris, bare fordi de hedder Garmin.
Hvis det er nødvendig med både program og kabel, findes der så billigere alternativer ?.

Med venlig hilsen BT

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 18-03-07 12:41

Har sådan et kabel til en Garmin, og det kostede kassen..700 kr...

Så vidt jeg ved er der ikke nogle alternativer, meeen det er jo legetøj til store børn, så det koster jo lidt....

Angående programmer, så er Garmin gode til at ha' programmer liggende på deres hjemmeside, hvor du så kan downloade software til dit grej...

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 18-03-07 13:05

Hej Michael

Tak for indlægget, du mener altså, at man ikke slipper for det "dyre" com kabel fra Garmin, men gratis kan downloade programmer, således at PC´en kan kommunikere med GPS´en.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 18-03-07 13:41

Jeps..

Sådan fik jeg min til at fungerer...

Har tænkt på, om ikke det var en løsning til båden, gammel bærbar med det levende søkort, og en håndholdt gps,,,

Købte et kabel med udgang til cigarettænder, så der ikke skal skiftes batterier hele tiden...

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 18-03-07 13:55

Hej igen

Det med bådløsningen, ved jeg lidt om, da min far har båd, hvori, der var en GPS (dog ikke håndholdt), men fastmonteret, til den lavede jeg selv et com-kabel, til en gammel bærbar PC, med levende søkort, og det virker, så han hele tiden kan se hvor han er på søkortet, derudover har jeg ved forsvaret haft en model, vi anvendte i forbindelse med kørende tjeneste, der bestod af en håndholdt GPS og en PC, dette virkede fint, men jeg kender ikke detaljerne i opsætningerne, da vi ret hurtigt gik over til PDA modellen.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : michaelmoeslund

Dato : 18-03-07 14:19

Hej Bt

Det er da muligt at du kan finde et uorginalt kabel til din gps,jeg købte et orginalt da jeg ikke kunne vente på at finde et alternativt...

Lyder som om at det er løsningen med det levende søkort..

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-03-07 17:41

Hej svnmp!
Hvad er det for en type stik, som sidder på din bærebare GPS ???
Jeg ved at Garmin gennem tiden har brugt flere typer af forbindelsesstik.
Normalt er det seriel forbindelse man bruger, henholdsvis til den gamle COM port og til USB!

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 18-03-07 17:46

Hej severino

Det er er fladt 4 polet stik, der nærmest skal glides i hak, mellem 2 skribber på GPS´en.

hilsen BT

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-03-07 17:54

Jeg kan huske, at der har tidligere været bragt et link her på KANDU, til en forretning, som havde bl.a. stik der passede til garmin, beregnet til selvmontering.
Så det er vel spørgsmålet at kunne få fat i et stik og noget 4 tråds kabel evt. med skærm.
Der er jo kun tale om en + forbindelse, en - forbindelse, en signal in og en signal out.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-03-07 18:14

Prøv lige at se til styrbords side:
http://www.sitecenter.dk/bkb_trading/garminkablerogstik/
Her er der to doc filer hvor den ene er etrax til overkommelig pris!

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 18-03-07 18:25

Hej igen

Jeg har faktisk, inden jeg skrev sidste kommentar, været inde på denne hjemmeside og set de færdige kabler og de billige priser, men bliver lidt forvirret om hvordan man bestiller og betaler, dog har jeg sendt dem en mail hvori jeg spørger til samme.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-03-07 20:39

Og jeg har lige svaret :)

Ole P. Bielefeldt
Ry

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 18-03-07 21:05

Hej Bille

Det må du uddybe lidt nærmere, eller mener du at den mail jeg har sendt er nok ?.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 18-03-07 21:10

Hej igen alle sammen

Jeg har lige modtaget svar på mailen, lige efter sidste kommentar, og den er god nok.
Så jeg vil bestille de ønskede kabler.

Hilsen BT

Kommentar
Fra : Bille1948

Dato : 18-03-07 21:13

Jeg skal jo bruge en postadresse :)

Ole P. Bielefeldt
Ry

Kommentar
Fra : svnmp

Dato : 18-03-07 21:24

Jeg har sendt den på mail sammen med bestillingen og jeg overfører pengene med det samme, men måske du om man kan tilkoble denne GPS direkte til en PC og derefter kan de kommunikere uden programmer, eller hvad.

Hilsen BT