/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Cambodiasvampen
Fra : briseogstorm
Vist : 3477 gange
100 point
Dato : 17-03-07 22:26

Har fået en såkaldt Cambodiasvamp af en ven, nu vil jeg gerne vide mere om den, dens egenskaber? Virkning? Oprindelse osv. Nogen her der har kendskab til den, har søgt over alt uden resultat. MvH B&S

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-03-07 22:32

Er det noget man kan spise???????

dr.dem

Kommentar
Fra : dova

Dato : 17-03-07 22:40

Har aldrig hørt noget om en cambodiasvamp.

Mener du en kefirsvamp, altså sådan en man dyrker i vand eller mælk og så drikker vandet eller mælken fordi nogen tror det er så sundt???

mvh dova

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 17-03-07 22:56

Jeg har fået oplyst at man skal koge 1.6 l vand, komme en kop sukker i, når sukkeret er smeltet skal man komme 3 poser sort the i og lade dette koge i 15 min. Derefter tager man theposerne op af køler vædsken, og kommer svampen ned i den, gentages en gang om ugen.
Mna skal så si "suppen" gennem et filtet og drikke et djævt stor glas hver moreg på tom mave.
Skulle hjælpe mod Rheuhmatisme (sikkert stavet forkert) men altså mod værk.MVH B&S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-07 23:18

Citat
Har fået en såkaldt Cambodiasvamp af en ven, nu vil jeg gerne vide mere om den, dens egenskaber

Hvorfor spørger du så ikke din ven.....

Det er ham/hende der har "fundet" på navnet....

Er du villig til at lege forsøgsdyr med dig selv, syntes jeg da du skulle prøve.....

112 er altid behjælpelig

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 17-03-07 23:27

TAAAK! Refi. Jeg har skrevet det hun har fortalt, hun har taget den mikstur længe og har det fint, jeg vil bare gerne vide nogle facts, inden jeg starter.Knus B&S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-07 23:35

Det KRÆVER det rigtige navn.....

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 17-03-07 23:48

det virker mærkeligt , at man slet ikke kan finde ordet cambodiasvamp på nettet, hvis svampen hedder sådan

Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 17-03-07 23:53

Ja det er lige netop derfor jeg spør' de kloge herB&S

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-07 23:57

Og de "kloge" siger du må spørge vennen.....

Et eller andet sted er den vel købt/plukket.......

Accepteret svar
Fra : dova

Modtaget 100 point
Dato : 18-03-07 00:36

NÅÅÅHHH....det er en Kombucha-svamp som man blander i te

Fis og gøgl efter min mening

Den er mest kendt som slankemiddel.....men alligevel noget af det "mirakelværk" der påstås at kunne kurere alt, lige fra gigt hvis teen drikkes....og hæmorroider hvis man smører sig i R..... med det

http://www.kombuchasvampen.dk/snyd.htm

mvh dova

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 18-03-07 01:01
Kommentar
Fra : briseogstorm

Dato : 18-03-07 01:31

Lav den selv! Det er ikke noget problem, hvis du ved hvordan!
Kombucha-drikken kan tillaves i ens eget hjem for småører. Fordi svampen vokser konstant, kan man begynde med et stykke af en svampemembran og dermed frembringe en sundhedsfremmende drikkekilde. Tilberedelsen er ikke noget problem, hvis man ved hvordan. Fra gammel tid tilberedte man Kombucha-drikken hjemme og lod tesvampen gå fra familie til familie som et tegn på venskab og indbyrdes hjælpsomhed. Tesvampen har høj levedygtighed og en stor evne til at forny sig selv. Hvis den ikke havde denne store biologiske energi, ville den ikke have overlevet det store tidsspand mellem dens rapporterede opdagelse i det kinesiske imperium for mere end 2000 år siden og til i dag.

Nu om dage er der lejlighedsvist advarsler - mest fra uvidende eller økonomiske interesser - om ikke at lave Kombucha- drikken selv. Sådan en advarsel er retfærdiggjort for så vidt angår de tilfælde, hvor knowhow om den præcise fremstillingsmetode var gået tabt, og folk på et usikkert grundlag eksperimenterede, i stedet for at rette sig efter godkendte opskrifter.

Når man imidlertid arbejder helt og holdent efter afprøvede opskrifter, behøver man ikke at tøve med at lave Kombucha-drikken, som så mange generationer har gjort før os. Enhver, der har den nødvendige viden, kan med held havde med tesvampen at gøre - akkurat som man omgås andre, frit tilgængelige fødevarer i ens husholdning, Ved at følge afprøvede opskrifter kan man producere en fejlfri, velsmagende, sund og virksom Kombucha-drik. Svampen vil formere sig og følge sin ejer hele livet og tjene ham eller hende godt.

Kombucha-svampen beskytter sig selv
Enhver, som behandler sin svampekultur i overensstemmelse med afprøvede forskrifter og med omtanke og omhyggelighed, behøver ikke at få problemer. I de russiske rapporter er det endda nævnt, at man ikke behøver at tage nogle specielle forholdsregler, fordi svampen beskytter sig selv imod urenheder. Den har følgende beskyttelsesegenskaber: de organiske syrer, det lave alkoholindhold, kulsyre og antibiotiske produkter. Alle disse egenskaber tilsammen blokerer for udviklingen af uvedkommende mikroorganismer, som ikke tilhører tesvampens organisme.

Den russiske forsker I.N. Konovalow omtalte i sin rapport fra 1959, at den intensive dyrkning af tesvampen tydeligt/klart sætter en stopper for spredningen af andre gær- og bakterietyper. Også den russiske professor G.F. Barbancik (1958) rapporterer i sin bog om tesvampen, at laboratorietests viste, at tesvampebakterierne drastisk fortrænger alle andre fjendtlige bakterier.

I modsætning til så meget andet er denne svamp let at formere og dele. Fordi den vokser flittigt og villigt lader sig dele, kan alle venner og bekendte hurtigt få glæde af den. Det er en god skik at lade Kombucha-svampen gå videre til andre, som tegn på venskab og gensidig hjælpsomhed.

Vil du vide, hvordan man laver sin egen Kombucha te? Klik her

Fodnote: Ordet "Endobionter" er opfundet af dr. Enderlein, og dækker over små mikroorganismer (bakterier), som befinder sig mellem cellerne (intercelluare) eller i kropscellerne (intracelluare). Ved ubalance i de symbiotiske forhold kan disse endobionter forårsage sygdom. Tilbage til teksten

--------------------------------------------------------------------------------

Godkendelse af svar
Fra : briseogstorm

Dato : 18-03-07 01:32

Tak for svaret dova.Mvh B&S

Kommentar
Fra : transor

Dato : 18-03-07 01:42

Her ser man værdien af at kunne stave og bruge de rigtige betegnelser.
Jeg bliver ofte betegnet som en kværulant og pedant, fordi jeg mener at man ikke bare kan bruge tilfældige navne på forskellige begreber.