/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Trådløs / Spørgsmål
10  peet49 1440
Trådløs. Mit eller naboens net
Fra : HansJensen41
Vist : 746 gange
100 point
Dato : 17-03-07 13:54

Jeg fik af internetfolkene i min andelsboligforening anbefalet linksys, og har bakset med den i flere måneder.
Når jeg klikke på trådløsikonet (den enlige skærm nede i tray-en), kan jeg ikke se min egen forbindelse, der hedder noget langt og indviklet, men derimod at jeg er forbundet til noget helt andet, der ikke er krypteret.
Når jeg så klikke på egenskaber og fanen trådløse netværk, kan jeg se fire forskellige, hvoraf min egen og to andre har små røde krydser i toppen, hvad den, jeg formentlig er på ikke har.
Det er også den på listen, der har en stjerne.

Jeg har ingen intentioner om at trække på andres trådløse, og vil gerne vide, hvad det egentlig er, der sker, og hvordan jeg får min egen forbindelse til at virke.

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-03-07 14:02

Du skal sætte et kabel i lan udgange på din router og konfigurere den der fra. Det går ikke så godt med at konfigurere trådløst. For at komme ind i routermenuen når lankablet er i skal du i explorer taste http://192.168.1.1 og der kan du lave de indstillinger du ønsker. Det er en ganske udmærket guide indbygget du let kan følge og husk derefter kryptering

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-07 14:37

Du bør ikke benytte et åbent AccessPoint som du ikke kender.
Sidste nye trend er virusangreb via åbne wireless (AP)

Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 17-03-07 15:33

Helt enig med e.c

Svar endelig tilbage så vi har en chance for at komme med gode råd

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 17-03-07 18:00

e.c skrev
Citat
Sidste nye trend er virusangreb via åbne wireless (AP)

Der er mange der gør sig kloge på dette. Jeg har lige læst en side http://sikkerhed-faq.dk/ubrugelig der afviste stort set alle de gængse metoder som 'Falsk sikkerhed' (der er en slags virus der er farligere end almindelige vira). Stort set kun WPA2-PSK slap helskindet igennem. Alt andet er ubrugeligt.

Nu er der den engenskab ved virus, at det har en tendens til at brede sig, oftest med lynets hast, hvis den skal have 'success' før de fleste virus-skjold kan klare den. Og det er da også rigtigt åbenbart, at HansJensen41 har været på et åbent net og der kan have resideret en virus der spredte sig til andre computere på samme net. Men ærlig talt - hvor stor er chancen? Og hvis chancen ikke er ret stor, så er den virus dødsdømt. Jo, det kan da godt være at en ondsindet person planlægger og gennemfører noget sådant - den sportsgren' er jo præget af søgen efter 'hvad der er muligt', og bevidst kan gå ind på nogle åbne net og starte galskaben. Men det vil sikkert hurtigt dø ud. Jeg tror han ville have større succes med at sende nogle tusind mails afsted med subject 'Free antivirus software'. For der er mange der snakker sammen via mails. Der er ikke ret mange der snakker sammen via åbne Access Points.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-07 18:46

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 17-03-07 19:06

Mit spørgsmål handler om følgende:

Når jeg klikke på trådløsikonet er jeg ikke forbundet til min egen forbindelse, men til en anden, der ikke er krypteret.

Når jeg klikke på egenskaber og på fanen trådløse netværk, kan jeg se fire forskellige netværk i nærheden, hvoraf min egen og to andre har små røde krydser i toppen, hvad den, jeg lige nu bruger ikke har.

Alle kabler og tilslutninger til linksyssen fungerer perfekt, når jeg er på via kabel, men jeg kan ikke se mig selv som trådløs.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-07 19:39

Når din routers navn er markeret med rødt kryds.............er du forment adgang.
Din router er krypteret og vil ikke snakke med din bærbare.
Slå routerens kryptering og MAC-filter fra
Når du er inde, så sæt kryptering til og den beder den bærbare om en kode. (krypteringskode)

I MAC-filter indstillingen kan du evt. tildele et højt DHCP tal (dog indenfor routers grænse)

Kommentar
Fra : severino

Dato : 17-03-07 19:55

Hvis du så heller ikke kan se dit eget trådløse netværksnavn, så skal du lige fjerne markeringen for skjult SSID.
Du bør egentligt starte med at resette din router, hvorefter du henter den seneste opdatering af firmware, så du evt kan slippe for de fejl der kan være i tidligere versioner, og som så er blevet rettet/opdateret.
Herefter kan du starte med at indstille den trådløse del.

Angående MAC filtret, skal du være opmærksom på, at nogle routere, incl alle MAC adresser, både trådløse og dem der er wired, medens andre kun filtrere de trådløse.
Du kan derfor med fordel, lave en liste over samtlige MAC-adresser, som du har til din rådighed.

Kommentar
Fra : HansJensen41

Dato : 17-03-07 20:26

Det skal afprøves altsammen. Tak for assistance. Jeg følger op.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 18-03-07 01:03

Når man læser lidt på det link som henrikkrebs lagde, lidt højere oppe, så kan det være rigtigt det der står på den henviste side! - MEN, den kritiske måde det bliver behandlet på, er som at køre over i den modsatte grøft! - Det virker som om at Vi alene vide!
Men man kan jo læse og forstå det som man vil.
Man skal i hvert fald selv være bevidst om den måde man bevæger sig på nettet. - Får man snavs ind, har man faktisk selv inviteret.
Bliver man hacket, kunne man have blevet ved modemet i stedet!
Men sådan er der jo så meget, som man kan fundere over!

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 18-03-07 08:59

severino >> Nej, jeg går heller ikke ind for den holdning der er i linket. *Intet* er 100% sikkert, men der er noget der hedder 'godt nok'. Når HansJensen41 har muligheden for at logge på eget krypteret netværk er det naturligvis ikke 'godt nok' at køre på et åbent.

Kommentar
Fra : severino

Dato : 25-03-07 10:33

Nu er det sådan, at den trådløse del kan slås fra i routerens menu!
Hvis så netværket er registreret i den PC der køre trådløs, og der er slukket for routerens trådløse del, ja så vil dit netværk jo optræde med et rødt kryds.
Når du får den til at "spille", bør du markere dit eget netværksindstilling som: koble altid op til dette netværk - altså som det fortrukne netværk.
Når det så køre, kan du starte med at sætte MAC filtret aktivt.
Når det køre, kan du fortsætte med krypteringen. Her skal du vælge den bedste kryptering, som evt. alle de trådløse enheder du måtte have, kan understøtte, for ellers vil der være nogle der ikke kommer med ud på netværket. - Det er ikke alle enheder der understøtter WPA-PSK.
Køre dit netværk stadigt tilfredsstillende, bør du fortsætte med at afbryde for udsendelse af SSID.
Så vil du være så sikret som det er muligt.
Du kan altid se ind i routerens LOG, om der skulle være nogle uregelmessigheder.
Nogle routere har den mulighed, at hvis der bliver gjort forsøg på indbrud eller andre uregelmessigheder, så kan routeren sende en raport til din e-mail adresse.