/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
10  Nordsted1 11856
Tjekke Cylindere til bremser
Fra : davker
Vist : 503 gange
100 point
Dato : 14-01-03 17:57

Jeg fandt ud af at vores bremser var blevet hurtigt nedslidte da cylinderne var blevet beskidte. Hvordan kan man tjekke om de er beskidte, og hvis de er - hvordan renser man dem så??
Jeg har en Opel Kadett fra 82.

Kommentar
Fra : cRacKya

Dato : 14-01-03 18:06

Hvis de er beskidt og det er fugtigt er det fordi der er gået en eller flere pakninger i cylindren. Til det kan man købe et rep sæt eller man kan vælge at skifte cylindren. Hovedsagen er i hvert fald at det bliver lavet fordi ellers siver der ganske langsomt bremsevæske ud.

mvh

cRacKya

Kommentar
Fra : davker

Dato : 14-01-03 18:13

Er det noget man kan makke med selv, eller skal man slæbe den til et værksted.

Kommentar
Fra : cRacKya

Dato : 14-01-03 18:34

Det kommer lidt an på hvår`n dine hænder er skruet sammen. Men som udgangspunkt så hvis du kan lave noget med biler selv og du ved hvordan man skiller noget ad...du ved det der med at lægge delene i den rækkefølge man piller dem og efterfølgende kan lufte bremsere ud selv, så har du da gode muligheder for selv at kunne finde ud af det. Er du derimod usikker, så henvend dig hellere til en mekaniker. Umiddelbart vil jeg sige at de fleste kunne lave det selv hvis de er lidt handy..

mvh
cRacKya

Accepteret svar
Fra : kylle

Modtaget 100 point
Dato : 15-01-03 10:06

Det kan ikke svare sig at reparere en hjulcylinder længere da en ny koster ca 80kr. Der er ingen ben i at skifte den.

*Start med at hæve bilen i bagenden (den skal stå fast).
*afmonter baghjulende
*afmonter bremse tromlerne( de kan sidde godt fast, slå MEGET forsigtigt med en hammer)
*Så er man kommet ind til sagens kerne. vip gummimancheten til side for at se om der er fugtigt inde bag ved, hvis dette er tilfældet så er den defekt og bør udskiftes. Man skifter ALTID i begge sider
*hvis de skal udskiftes gøres dette ved at løsne bremserøret, som sider på bagsiden, og den bolt der holder cylinderen på plads skal af. så kan du trække lidt ud i cylinderen og dreje den af.
* montering foregår i omvendt rækkefølge.

Husk at systemet skal luftes ud inden man kører i bilen. dette er lettere for dig at finde i en bog om bremser.
Jeg vil mene at alt dette kan gøres på ca 1½time.
held og lykke med projektet

MVH kylle

Godkendelse af svar
Fra : davker

Dato : 16-01-03 09:11

Tak for hjælpen - det vil jeg prøve næste gang. Jeg har dog aldrig prøvet det før, men ..