/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971
Smertefuld kindtand
Fra : jes-a
Vist : 3368 gange
40 point
Dato : 17-03-07 13:38

Hej

Jeg var for nogle uger udsat for en voldsom tandrensning. Det gik stærk og hun tog ved. Efterfølgende har den været kuldefølsom. Min for nogle dage siden tog det til, så den mindste smule kulde jager stærk. Det gør også ondt at tygge med den, og trækker jeg på fyldningen i den ene ende, så kan jeg frembringe svag smerte.

Hvad kan der være galt, og hvad bør jeg få gjort?

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 17-03-07 14:21

Det lyder meget som om du har fået en følsom tandhals, hvis det er det, forsvinder det efterhånden som nerven trækker sig tilbage.

Du skal blive ved med at børste tænder mm som du plejer, men jeg syntes nu alligevel det vil være bedst at du lige smutter til tandlægen og får det tjekket.

Muligheden for at fyldningen er gået løs efter tandrensningen er der jo også, så er det en ny fyldning der skal til.

Har du meget ondt, kan det hjælpe meget, at tygge på hele nelliker, til du kan komme til tandlægen igen

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 17-03-07 15:35

Citat
Har du meget ondt, kan det hjælpe meget, at tygge på hele nelliker
.. jooo - men i det tilfælde pas meget på ikke at bruge for meget nellikke og pas på det ikke rammer tungen for så får du det ganske morsomt (synes dine omgivelser)

gå til tandlægen i en fart og få gjort noget ved det

Kommentar
Fra : hasselbalch

Dato : 17-03-07 16:20

Prøv for en sikkerheds skyld at skylle med klorhexidin 0,12%, gerne flere gange og helst til natten,jeg har taget mange tandpiner ved at gøre det. der kan komme bakterier når en tand bliver behandlet

Kommentar
Fra : missjosephine

Dato : 17-03-07 17:30

jeg ville klage min nød til tandlægen....man skal ikke finde sig i hvad som helst fra deres side...og til de priser de tillader sig at ta for det.....henvend dig til hende igen og be om at få det tjekket, hun kan ha gjort noget galt...der må være en form for garanti på arbejdet......
håber du så basta den anden dag....det omhandlede tandlægernes uforskammede høje priser....
find dig ikke i det....et så dyrt udført arbejde, skal være 100% iorden uden efterfølgende smerter og mén....
god weekend.....
miss.j.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 17-03-07 17:36

Tag et par snapser ad gangen, og kør dem godt rundt om tanden og synk, så efter et stykke tid glemmer du alt om tandsmerte

dr.dem

Kommentar
Fra : vedikkealt

Dato : 17-03-07 22:12

UNDSKYLD - smiler - og så alligevel DYBT alvorligt, men tandlæger - virker som om de arbejder fuldstændigt uden ansvar, men jeg ville prøve Sensodyne tandpasta, noget man kan købe alle steder, som er specielt til hvis man har følsomme tandhalse, men som andre også hor foreslået, gå hurtigst muligt til tandlægen, for hvis der er revner, som IKKE lader sig rense ved almindelig tandbørstning, så kan det ret hurtigt udvikle sig, til noget "meget sjovere" ;-((((

Grunden til jeg smiler er, at jeg lige andetsteds i dag har Blogget om min oplevelse med en kindtand, som jeg her kopierer ind i fuld længde, sådan må gud forbyde det går med dig.

Kopi fra egen Blog.

Manden og Tanden.
Sidste fredag 9.3 fik jeg tandpine - i bagerste kindtand - nederst til højre - selvfølgelig 5 minutter efter min tandlæge var gået på weekend, NÅ pyt - et nyindkøbt glas Pamoler med 100 stk bragte mig over weekenden, og jeg fik ringet mandag morgen - samme dag jeg skulle starte på NYT arbejde - TYPISK, jeg kunne først komme til tirsdag kl. 14, nå - men det gik da også så nogenlunde, så glad og fro - med min KÆMPE tandlægeskræk begav jeg mig tirsdag til Hjørring, hvor tandlægen også har lattergas.

Ind kom jeg - på med lattergas masken - og så ellers tandlægen i gang med at pumpe bedøvelse i - den ene sprøjte efter den anden - vist 6 i det hele - og tangen på - AV FOR SATAN - det var som at blive slået hårdt over en negl med en hammer, UUHHMMM - IKKE GODT, så lige EN elefant bedøvelse mere - men NEJ - ganske uudholdeligt - men hun havde fået vrikket med den, så med tanden lidt løs, måtte jeg rejse mig med uforrettet sag, og AV FOR SATAN - på trods af 7 sprøjter havde jeg sekunder efter mere ondt end da jeg kom.

Nu var gode dyr rådne !!!!!!!

Men jeg blev udstyret med stærke pennicilin piller og endnu stærkere smertestillinde piller, og så kunne vi "kigge" på det igen - på mandag. ((((((((((((((((((((((((((((

Og HVAD med mit nye arbejde - UMULIGT med de smerter at passe, men chefen var frisk, bliv nu rask, du bliver IKKE fyret - iøvrigt et firma under Nordjyske Koncernen.

Onsdag morgen VAR DET NOK - NÅR NOK ER NOK, og der måtte nytænkning til.

Så jeg gik ned på Privathospitalet ARTROS - Ålborg Privathospital på J.F. Kennedys Plads og spurgte, om man sådan fra gaden kunne komme ind og købe en ydelse ? det kunne man godt.

Men hvad drejede det sig om ? jo - jeg ville gerne købe en HEL bedøvelse, og så få den tand UD - men NEEEJJJ det ville de IKKE have noget med at gøre, det var KUN for dem der skulle opereres - UUHHMM SATANS også, men jeg blev ved - og så kom Overlægen GERT - en navnebror, han blev alligevel interesseret i MIT tilfælde, så ind i et undersøgelses rum, hvor jeg kort satte ham ind i situationen, og JO, han forstod mig, og han brugte så de efterfølgende 2 timer til at ringe rundt til gamle bekendte - fra studietiden som var blevet tandlæger - men INGEN kunne, Nå, men nu var hel bedøvelsen bevilget, så NU skulle jeg bare have indlejet en tandlæge.

Så begyndte jeg at stemme dørklkker hos tandlæger - efter tur - på Boulevarden i Ålborg - og de troede ALLE jeg var en VILD der lige var lukket ud, ET sted var der EN som gerne ville hjælpe mig, men han sad i Ghana, og var først hjemme tidligst mandag - DET var lang tid.

Videre - videre - tandlægen hos Birgit Isakson - Lone Scrødder, ville gerne hjælpe mig, hun ville inddrage sin egen fridag fredag formiddag, og indfinde sig på Privathospitalet - med hammer - mejsel og tang - stadig LAAANG tid.

Så ringede Overlægen på min mobil, han havde snakket med kæbekirugisk afdeling på Ålborg Syd, for dyrt for mig ville det jo blive, men de ville sku IKKE hjælpe ((

VIDERE - VIDERE, endte i Nørregade 19 hos Tandlæge Poul Erik Jensen, JO JO det ville han da gerne, PY godt SÅ - tilbage til Privathospitalet, og hører om de kunne HEL bedøve mig torsdag kl. 15. og det kunne de - JEPS.

Så efter at have styrtet rundt med en alvorlig tandpine i 7 timer om onsdagen i Ålborg´s gader, var der kun EN nat tilbage ))))))

Jeg mødte op kl. 14.30 - service ud over ALLE grænser - både dagen før og ved fremmøde, jeg blev omklædt, og blev lagt i en fin ny hospitals seng ENDELIG hjælpen var nær )))

Kl. blev så 16 INDEN Anæstesi lægen og Tandlægen havde indfundet sig, Ham der skulle bedøve mig havde ikke styr på at køre min seng ind på operationsstuen, så han spugte, kan du ikke selv gå derind, så kommer sengen senere - så mig ind og op operationsbordet - HERLIGT HERLIGT hjælpen var nær, og INDEN jeg slukkede / lukkede mine små øjne sagde Tandlægen - om 5 minutter er det HELE overstået, det BEDSTE jeg havde hørt siden fredag.

MEEENNNN klogere blev Tandlægen - det var STADIG kun EN kindtand der skulle ud, i helbedøvelse tog det EN time for ham at grave den ud af min kind - han måtte skærer den i småstykker - godt jeg var helbedøvet.

Overlægen Gert og Tandlægen havde ALDRIG oplevet noget lignende, og måtte indrømme, at hvis ikke jeg havde været helbedøvet - var den ALDRIG kommet ud, det havde INGEN menneske kunne holde til.

Jeg havde sat HELE Privathospitalet på OVER arbejde, og 1 ½ time efter slog jeg øjnene op - og var frisk som en havørn, klar til at GÅ hjem, men NEJ det måtte jeg IKKE, de ville ikke lukke mig ud før om EN time, så DER sad jeg på sengen og fortalte vittigheder til hende der skulle "passe på mig" under opvågningen, og en time efter blev jeg lukket ud.

4000 kr. fattigere til en helbedøvelse og 2.500 kr. til et operativt indgreb af en Tandlæge - gik jeg 6.500 kr. fattigere - fri og frejdig - EN tand mindre og SMERTEFRI hjem til Nørresundby, og siden har jeg IKKE mærket hverken ømhed eller andet.

Og LYKKELIG var jeg.

Accepteret svar
Fra : briseogstorm

Modtaget 40 point
Dato : 17-03-07 23:21

Rædselfuld beretning sender min dybeste medfølelese, men ingen penge!
SENSODYME er en god tandpasta hvis man har overfølsomme tandhalse. Men jeg mener som øvrige indlægsholdere at din tandrenser må stå til ansvar, for sine handlinger.

Har selv meget følsomme tandhalse, og det er bestemt ikke sjovt, men jeg har fumlet mig frem til en fremragende tandlæge, der har en exorbitant god tandplejer, hun sprayer lige mit tandkød og al behandling foregår i god og ro orden, vi får enda talt sammen, hun er guld værd for mig, find en sådan. Min bor altså i Helsingør hvis det kunne hjælpe? Kan du få adr ved at skrive privat-.MvH B&S

Godkendelse af svar
Fra : jes-a

Dato : 10-06-07 17:49

Tak for svaret briseogstorm. Fandt en ny tandlæge. Faktisk ved et tilfalde min gamle tandlæge som var forsvundet. Tandet blev boret op og ilagt plast. Det hjalp.