/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Computer kan ikke starte
Fra : o.v.n.
Vist : 683 gange
200 point
Dato : 16-03-07 17:39

Min gode gamle computer kan ikke starte, intet sker ved trykke på start knappen, for 2-3 timer siden kørte den uden problemer, min første tanke er at det er strømforsyningenen, hvordan kan jeg være sikker på at er der problemet ligger? Jeg har tjekket at der er strøm i stikket, er der andre muligheder? Hvis det er strømforsyningen, er der så forskel på hvilken en jeg kan bruge, jeg tænker på diverse ledninger til bundkort og drev, kan alle strømforsyninger bruges til alle computere ? Det eneste jeg er sikker på er at det der står 400 watt på den

Accepteret svar
Fra : peet49

Modtaget 210 point
Dato : 16-03-07 17:54
Kommentar
Fra : Fijala

Dato : 16-03-07 17:58

Hvis der overhovedet intet sker kan det næsten ikke være andet en psu-en. Måske der sidder en sikring der er gået. Ellers passer alle strømforsyninger til dit suystem. Der er som regel rigeligt med power kabler så det skal du ikke være bange for. Du kunne jo når nu du måske skal ud og købe en ny psu. overveje at købe en lidt større fx. 500W så har du jo lidt mere at gøre med. Pludselig har du så meget hardware i at den kan blive for lille.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 18:02

Intet klik fra diske, der starter ???

Kan være der er SKIDT i din BLÆSER CPU / PSU
og derfor nægter at starte, prøv at se om dine ''MØLLER'' virker.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-07 18:40

Som skrevet i spørgsmålet, intet sker, ingen lys, ingen klik, ikke noget som helst, jeg må have kassen på bordet, prøver at se om der skulle være en sikring, i mit link er der en billig strømforsyning, med en god bundt ledninger, kan det tænkes at den passer ? http://pc-huset.dk/shop/product_info.php?products_id=3363
har alle bundkort ens stik ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-07 18:46
Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-07 18:47

Sæt strøm til comp og evt tænd bag på.
er der nogen form for reaktion.
Kan du se en lille bitte diode lyse inde på motherboard

næste forsøg:
Tag HD fra begge kabler
Tag CD/DVD fra begge kabler
tag diskettedrev fra begge kabler
ud med ram klodserne
væk med alt udstyr
tag mus og tastatur fra
sidder det evt. kvadratiske firbenede stik ordentligt

Tænd nu for comp.........................sker der noget.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-07 18:53

Kortslut den grønne ledning med en vilkårlig sort på ATX stikket, starter PSUèn ikke, er den afgået ved døden.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 18:54

Citat
Jeg har tjekket at der er strøm i stikket, er der andre muligheder? Hvis det er strømforsyningen, er der så forskel på hvilken en jeg kan bruge, jeg tænker på diverse ledninger til bundkort og drev, kan alle strømforsyninger bruges til alle computere ? Det eneste jeg er sikker på er at det der står 400 watt på den

En strømforsyning ''plejer'' IKKE at stå af frivilligt,
der skal mange kortslutninger til, både med og uden sikringer.
Eller´s er det en af de billige lavet af ''letmetal''
Men som du skriver, er det ikke en NY___Kineser--

Du er sikker på, at der er, forbindelse TIL srtømmen
fra stikket i din PC.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-07 18:56

Nyere strømforsyninger er næsten ens.
stikket til forsyning af motherboard findes i to udgaver. Jeg er ved at flytte til nyt computerrum så jeg kan ikke fortælle om den eksakte forskel. (måske noget om 20 / 24 ben)

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-07 19:06

e.c ingen lys nogen steder, fuldstændig død, jeg fik skiftet strømforsyningen for ca. 3 år siden dengang kunne jeg engang imellem starte og altid et blink i den grønne lampe foran.
peet49 tør jeg det mig og så gnister eller strøm i det hele taget
disken jeg er sikker på at en lampe kan lyse, når jeg tager ledning til computer ud, og sætter lampen til

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-07 19:08

Du kan tage stikket af bundkortet først, så tør du.

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-07 19:09

Der ligger kun ca. 2 volt på ledningerne, så det er overhovedet ikke farligt, desuden er det jævnstrøm, så der skal rigtig meget til, inden du kan mærke det.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-07 19:12

Det er spisetid og TV tid nu, jeg går i gang med fejlfinding en gang senere i aften/nat, kom bare med flere forslag, det med 20 eller 24 ben kan vel konstanteres ved at hive stikket af og så tælle

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 16-03-07 19:14

De PSUèr, jeg har henvist til er både 20 og 24 pins.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-07 19:36

Yes peet49 - sådan et mellemled 20-24 har jeg på min "nye" 3 år gamle comp.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 19:40

Den GIDER dig bare ikke mere.
JOKE____

Eller den kan bare ikke lide dig.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-07 19:52

Det er måske et af Diskens links som drøner rundt på printbanerne og spærrer for strømmen.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 20:14

DET TAGER FOR et GODT link..........

Men har JO intet med mangel på ??? at gøre.

Har et par kabinetter du herne må få, m det hele.

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 20:16

Citat
DET TAGER FOR et GODT link..........

DET TAGER JEG FOR et GODT link..........

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 20:17

Citat
disken jeg er sikker på at en lampe kan lyse, når jeg tager ledning til computer ud, og sætter lampen til

Har sat fingeren IND_________

Kommentar
Fra : disken

Dato : 16-03-07 20:21

Citat
Har sat fingeren IND_________

Har DU sat fingeren IND_________

Øv jeg hader dette Board

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-07 22:31

Nu har jeg kassen på operations bordet, kunne ikke se noget der ikke var som det skulle være, satte strøm til for at prøve peet49´s forslag, men kom ikke så langt, jeg ville lige prøve en gang til, og så starter dyret som om der aldrig har været noget galt, jeg lader spørgsmålet stå, måske et par dage, for prøve flere starter.
disken jeg har IKKE haft fingeren i stikkontakten, og gør det heller ikke

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-03-07 08:05

Der sidder en thermoswitch i PSUèn, dor at deaktivere den, skal PSU stå uden 220V i nogle minutter, har du haft poverkablet af, kan det være forklaringen.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-07 14:27

Og jeg gætter så på en løs forbindelse inde i comp. Evt. de små styrestik eller forsyningsstik til motherboard.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 17-03-07 17:44

Indtil videre hælder jeg til peet49´s sidste forklaring, husk på der var intet som fik strøm, hverken bundkort eller diverse disk

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 17-03-07 17:49

Det samme sker af og til i tordenvejr, når man kun har et HFI relæ.Med et HPFI ville det ikke ske, da det ikke slår fra ved statiske spændinger.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-07 18:49

Den fra peet49 tror jeg også lidt på.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 11:28

Så skete det igen computeren var fuldstændig død i aftes, huskede indlægget her: http://www.kandu.dk/Spg101934.aspx#1137258 og trak ledningen ud af stikket i 5 minutter, så kunne jeg godt starte men hvad er årsagen ? Er det strømforsyningen, eller ligger fejlen et andet sted ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-03-07 11:32

Det er strømforsyningen, der i opstartfasen ikke giver det power, den skal. Det kan også være en biosfejl, men det plejer så, at være en fejl fra ny af.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 11:42

Og det udløser så den termosvitch peet49 ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-03-07 12:11

Det er kun thermoswitchen, hvis det ikke er noget, der kører overhovedet.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 13:10

peet49 prøv lige at forklare, hvad som er årsag, en fejl i strømforsyninge som slår switchen fra ? Det er som om at den er slået fra, når jeg trykker på start knappen, intet sker ikke det mindste blink eller andet, som forklarer dit indlæg: Det er strømforsyningen, der i opstartsfasen ikke giver det power den skal, den giver slet ingen power, sker det når jeg lukker ned ?

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-03-07 13:52

Giver PSU intet er sikringen slået fra, er der ingen boot; men evt. fan kører, er det PSUèn, der ikke giver nok i opstart.
Thermosikringen slår fra ved evt. overbelastning, og ved for meget varme.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 13:54

Konklusion: En ny PSU og mine problemer er løst det er utænkelig at der en anden årsag til fejlen ???

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-03-07 13:58

Intet er utænkeligt, det kan være ATX-stikket, der går på bundkortet, en dårlig lodning på bundkotet.

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 24-03-07 14:01

Tak for svaret peet49. jeg ser lidt nærmere på løse forbindelser med mere, accept her giver +10 fra Kandu

Kommentar
Fra : peet49

Dato : 24-03-07 14:04

Selv tak.