/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Olie på offentlig sted....
Fra : refi
Vist : 2500 gange
100 point
Dato : 16-03-07 08:08

Følgende lidt kedelige sag....

En af vores biler var på værksted og fik skiftet ventildækselpakning....
Mekanikeren "glemmer" at sætte udluftningsslangen (eller hvad den nu hedder) på dækslet....
Resultat:
Motorrummet tilsprøjtet med olie...

Ved hjemkomst opdager jeg at der "drypper" olie fra bunden af bilen - skynder mig at bakke ud og stiller bilen på et offentlig sted - lægger avisen under (det var det eneste vi havde ved hånden) - finder fejlen - sætter slangen på - fylder olie på (3 liter olie manglede)...

Nu kommer så det egentlige....

Den olieplet ( incl. stænk de 15-20 til stedet) kunne vi først gøre noget effektivt ved næste dag....

Pletten kan stadig ses...

1. Skal VI rette skaden på fliserne (det er små kørefliser i Z form).
2. Dækker forsikringen (auto/indbo/andet).
3. Skal mekanikeren dække skaden på vejen.

Som de "gode" naboer vi er vil vi naturligvis ikke løbe fra hændelsen.....

Det er ikke så meget prisen på fliserne ( ca. 200 kr) men arbejdslønnen med at skifte dem...

Vi har IKKE meldt det til forsikringen endnu......

Gode råd modtages...

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 16-03-07 08:30

Du skal først og fremmest henvende dig til værkstedet og klage din sag.
Det skal du gøre skrifteligt.

Det er jo ikke din skyld at en mekanikker ikke udføre sit arbejde korrekt. Alt arbejde der udføres på et værksted i danmark, er forsikret - HVIS og jeg skriver HVIS det er et ordenligt værksted.

Da jeg er medlem hos FDM, vil jeg godt prøve og undersøge det her for dig. Jeg venner tilbage lidt senere i dag, måske først i weekenden

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-03-07 08:37

Værkstedet skal dække skaderne, men du skal kunne bevise at det er værkstedet der har forårsaget

det. Det nemmeste ville nok være at pille slangen af igen, inden du kører til værkstedet

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 16-03-07 08:40

Måske det var smartest at bede værkstedet komme til dig, så kan de også se ødelæggelserne, sig at der ikke er mere olie på bilen??

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-07 08:55

Min mekaniker har beklaget fejlen (ringede til ham privat i aftes) Så problemet ligger ikke så meget der (han giver den naturligvis en motorvask osv.)

Vi er heller ikke interesseret i at lave det helt store ud af det.....
Der er da heller ikke nogen der har "brokket" sig endnu, så måske bliver der slet ikke gjort mere ud af det....

Jeg syntes bare ikke det er "kønt" med en sådan "plet" på fliserne (det er et lukket område så offentlig tilgang er begrænset)....

Jeg havde egentlig helst set husforsikring/indboforsikring dækkede den slags....
Men det er måske for meget forlangt

Kommentar
Fra : dova

Dato : 16-03-07 10:28

Lige nu er jeg mest bekymret for din bil....der er ikke mange motorer der klarer at have kørt med 3 liter manglende olie.....men hvis den har taget skade, er det mekanikerens problem, du skal holde øje med om den begynder at bruge olie......og det kan ske at være meget olie. Jeg har prøvet noget lignende med en motor hvor et rør knækkede, og den kom til at bruge ca 1 liter olie pr. 150 km ......og få dage efter begyndte den at lække olie i kølevandet = beskadiget topstykke.

Dernæst : Hvad har du gjort for at fjerne oliepletterne?

Du kan købe noget specielt til at fjerne olie på fliser...hør i byggemarkedet.
Det er halvdyrt men effektivt.

Men det er dit ansvar at fjerne olien.....for at forhindre forurening først og fremmest, og når du har gjort det, er der ikke noget at gøre ved det, såfremt der fortsat er lidt skjolder tilbage.

Og et lille råd sørg så vidt muligt for, at der ikke bliver blandet for mange ind i den lille historie....for et stykke tid siden var der en der også var uheldig med noget olie på en offentlig
P-plads ........det kostede bilejeren i omegnen af de 10000....fordi Falck på bilejerens regning blev kaldt ud og hælde lidt kattegrus på til at suge olieresterne op.

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Olesen-50

Modtaget 100 point
Dato : 16-03-07 12:24

Det er da dejligt at hører, at værkstedet har beklaget (indrømmet) fejlen.

Igår var der en tråd her på kandu, som åbenbart er blevet annullert igen, men der stod der
noget om at fjerne olie på fliser, der blev nævnt noget med, at vaske af med motorrens, og derefter strøet kattegrus på.

En nævnte også petrolium og en tredie at tørcement var godt til at fjerne oliepletter med

Kommentar
Fra : refi

Dato : 16-03-07 14:44

Pletten har fået noget "granulat" som det de bruger på værksteder....

Det lader vi lige ligge et døgns tid....

Er pletten stadig for "grim" - får den lige lidt petroleum.....

Så må vi se efter nogle dage.....

Og nej - selvfølgelig skal for mange ikke blandes ind i det - derfor var ideen også at ordne det i mindelighed MED MINDRE f.eks. indbo/hus forsikring dækkede den slags....

Og klart der bliver holdt EXTRA øje med bilen det næste stykke tid...

Men indtil videre ser det IKKE ud til der er sket skade - kun en masse svineri....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-07 21:14

Værkstedet dækker fejl og mangler - men ikke følgevirkninger, som jeg er orienteret.

Husk at fortælle kommunen hvor du har kørt, så de kan rense op efter dig.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-07 09:26

Citat
Husk at fortælle kommunen hvor du har kørt, så de kan rense op efter dig

Nok er vi ærlige, meeen der er grænser

Det ville i så fald være 3 kommuner der skulle indvolveres....

Jeg kan se det for mig...

Kommentar
Fra : arnely

Dato : 17-03-07 10:09

Krydser af her held og lykke med projektet

Kommentar
Fra : refi

Dato : 17-03-07 10:53

Det værste er allerede væk....

Ved nærmere eftersyn er der masser af "pletter" der garanteret IKKE stammer fra os.... såååååå

Nu lader vi det lige ligge til imorgen, så får det lidt petroleum

Godkendelse af svar
Fra : refi

Dato : 21-03-07 13:55

Tak for svaret Olesen-50.

Brugte petroleum til sidst.....

Langt det meste er væk nu....

Kommentar
Fra : Olesen-50

Dato : 21-03-07 15:33

Selv tak, og hvor jeg syntes det er godt du fik renset op efter dig, alt for mange ville bare ignorer det