/ Forside/ Teknologi / Telekommunikation / Andet telekom. / Spørgsmål
10  Kortoverv.. 810
Digitalt TV
Fra : BarsKill
Vist : 796 gange
100 point
Dato : 15-03-07 10:20

Jeg har investeret i en Digital Terrestial Reciever. Men til min store forundring kan den ikke finde nogle signaler ( andet end betalingsprogrammer som jeg ikke er interesseret i).
Jeg har hørt om forsterkere / filtre, der kan frasortere digitale signaler. Hvordan kan man genkende sådan een i sit nuværende anlæg? (VHF / UHF antenne, der udmærket modtager DR1, TV2, samt de svenske kanaler)?
Mvh
Karsten

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-07 10:34

Citat
andet end betalingsprogrammer som jeg ikke er interesseret i

Det er næsten med sikkerhed fordi den er sat op til KUN at finde betalingskanaler....

Hvilken sattelit er den sat til ????

Kommentar
Fra : ferik

Dato : 15-03-07 11:29
Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-03-07 11:50

Terrestrial betyder jord så det må formodes at modtageren er til det jordbaserede digitale sendenet og så er det denne side der er interessant
http://www.digi-tv.dk/
Du skal have rettet antennen mod den nærmeste digitale sender og så burde den selv kunne finde resten, men måske er du koblet til fællesantenne og så er det jo en anden sag???

Accepteret svar
Fra : transor

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-07 12:47

Inlæggene fra refi og ferik handler om transmissiom via satellit. De har ikke forstået spørgsmålet.

Dækningen med digital tv er varierende her i landet. Som hovedregel gælder det, at man kan se digitalt tv , hvis man kan se TV2 analogt. Det er fordi de digitale sendere bruger samme master, men selvfølgelig andre esendere og andre frekvenser.
Hvis man i forvejen har et godt antenneanlæg med flere forskellige antenner koblet sammen , er der indsat filtre for at undgå at man får den samme station gennem flere forskellige veje. Det ville give skygger og dårligt billede.
Men de samme filttre, som skal blokere for dobbelt billeder udelukker desværre også andre stationer, herunder de nogle digitale.

hvis du er lidt gør det selv mand. prøver du at tilslutte den antenne, som peger mo tv2 stationen direkte til din antennenedføring . Hvis du har forstærker ved antennen vil der være en strømforsyning inde i huset, som antennekablet er sløjfet igennem. Med antennen direkte på skal du slukke strømforsyningen og bypasse den. en direkte koblet antenne vil kortslutte strømforsyningen.

Så skulle der gerne være et fint digitalt fjernsynsbillede af 3 danske programmer plus døveudgaven.

Derefter opdager du at du ikke har noget at bruge det gamle antenneudstyr til. Det digitale er fuldstændigt ufølsomt for refleksioner og behøver ingen filtre.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 15-03-07 12:50

Glemte at skrive at du hvis du bor i nærheden af senderen, kan prøve bare at sætte et stykke opsplittet tilfældigt ledning til den digitale tuner. Ca 30 cm til hver sin side. Det er en primitiv dipol, som mange stteder er tilstrækkeligt..

Kommentar
Fra : refi

Dato : 15-03-07 17:31

Jeg skynder mig at undskylde....

Havde åbenbart misforstået spørgsmålet....

Lad os lige få at vide HVAD "dyret" hedder.......

Og hvilke antenneforhold du kører med..... (mener at kunne forstå du kører med EGEN antenne på østsjælland)

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 18-03-07 00:28

Jeg kunne også bare lære at forklare mig ordentligt!
Vi har egen antenne med modtagelse af svenske og danske kanaler ( på to forskellige antenner förstås!).
Vi bor i Nødebo nord for Hillerød - og altså omgivet af Gribskov - og er vant til at have meget dårlige modtageforhold generelt (radio, tv og mobiltelefon).
OG det er rigtigt, at vi har såvel en fordeler som en forstærker på.
Jeg forsøger at by-passe den, og vender tilbage med points!
Mvh Karsten

Kommentar
Fra : BarsKill

Dato : 18-03-07 00:30

PS: Vi har også en parabol med Viasats kanalpakker på, men det er den vi er ved at sende ud i rummet - har ikke noget at bruge den til - og den ER pakket sammen.

Godkendelse af svar
Fra : BarsKill

Dato : 04-04-07 00:41

Tak for svaret transor.