/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
Rengøring af bærbar ?
Fra : o.v.n.
Vist : 1428 gange
100 point
Dato : 15-03-07 02:33

Min bærbare Medion er et halvt år gammel, og fungere udmærket, men de sidste par uger er blæseren begyndt med at køre det meste af tiden, den trænger helt sikkert til at blive renset, men hvad med garantien ? Hvis jeg åbner for at støvsuge eller blæse den ren, kan jeg så risikere at garantien ikke gælder, det jeg mener er, der er en plombe over nogen af skuerne og en reperatør vil kunne se at den har været åbnet, er det tilladt at åbne for at gøre computeren ren

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-03-07 09:33

Du skal ikke skrue noget som helt af på den.

Sluk for computeren og tag batter i og klappen til rammene af.
Blæs ren luft ind i køleribberne det er her støvet sætter sig. Når du blæser luft ind vil du se at der kommer støv ud i den anden side af kølehullet og ud af ram lågen (alt efter model.
Hvis du vil være sikker på at din harddisk ikke lider overlast, kan du også fjerne denne.

Du bliver overrasket over hvor meget støv du får blæst ud af din computer.
Jeg plejer at gøre det hver 6 mdr. uden at fjerne harddisk, men bare ved at lave "gennemtræk" ved ramlåget.

(ren og tør luft kan købes på sprayflaske) http://www.kontaktchemie.dk/Produktoversigt/air_duster_79s.htm

eller brug en kompressor (meget forsigtigt)

Accepteret svar
Fra : thulin

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-07 09:36

Hvis du endelig vil skille den af, vil du miste garantien hvis du bryder plomber.
Mange af skruerne på en bærbar er dækket af nogle små plastisplader, det er kun for synsskyld og har intet med garanti at gøre. Først når du bryder rigtige forseglinger ryger garantien.

I nogle computer desktop/laptop modeller, har man skjult disse forseglinger.

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 15-03-07 10:49

Citat
Sluk for computeren og tag batter i og klappen til rammene af.

Hvor sidder klappen henne? - Det er en bærbar

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-03-07 11:06

Det er en lille "låge" som er skruet på med én eller to små skruer.

Her kan du se et billede:
http://www.computermemoryupgrade.net/installing-laptop-memory.html

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 15-03-07 11:16

takker thulin

Skal rammene så efterfølgende tages ud... eller blæser du bare igennem?

Kommentar
Fra : thulin

Dato : 15-03-07 11:33

Det er der ingen grund til.

De har bedre af at man ikke rører ved dem, og ved uheld giver dem stød (statisk elektrisitet) så er de ødelagt.

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-07 13:32

Tak for indlæg, jeg vender tilbage senere

Godkendelse af svar
Fra : o.v.n.

Dato : 16-03-07 04:13

Tak for svaret thulin. Jeg var lidt i tvivl om hvor meget jeg kunne fjerne for at blæse den ren, men de yderste plader kan jeg så godt fjerne, så jeg kan komme til med blæsten