/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
VHS til DVD
Fra : jysch
Vist : 791 gange
100 point
Dato : 15-03-07 01:38

Jeg har en del ældre VHS film, som jeg gerne vil have overspillelt på DVD, men jeg kan simpel hen ikke finde ud af det.

Er der nogen som kan hjælpe?????

Hvilke programmer og hvordan man gør.

Hilsen Jysch

Kommentar
Fra : o.v.n.

Dato : 15-03-07 05:08

Her er en side, hvor du kan lære mere, du skal oprette dig som bruger for at læse vejledninger derinde: http://www.dvdside.dk/news.php eller hvad med at starte med en bog om emnet: http://www.libris.dk/vis_produkt/shop/fra-vhs-til-dvd/?cHash=d39e06fa6f

Kommentar
Fra : viskinge

Dato : 15-03-07 07:09

Emnet har oppe herinde, mange gange !!!
Prøv søgefunktionen, du burde kunne finde en masse.

MVH

Kommentar
Fra : valdera

Dato : 15-03-07 09:07

Du skal have noget der hedder en Converter som kobles fra din VHS videooptager og din pc

den koster ca 400 kr og med den følger driver og program

Derefter går det som regel meget nemt. Hvis ikke er det fordi du skal have et Shart stik

med en kontakt som skal indstilles på udgang.

Gog Fornøjelse ( for det er det ) MVH Valder

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 15-03-07 09:12

Nu tænker jeg bare kreativt

Vi har en dvd-optager der er tilsluttet tv'et. Da mange af vores ferieoplevelser er optaget på VHS har vi "tænkt" at starte videoen og lade båndet køre og så optage dette via dvd'en.

I sidste ende giver det vel samme resultat... ved ikke lige med kvaliteten.

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-03-07 09:16

Det er en ordenlig mundfuld du lil til at gå igang med, nå skidt med det.
Det du skal have:

1: Video
2: Digetal videocamera
3: Firewire port til computeren
4: Pinnacle studio eller andet godt program
5: Div. kabler fra Video til camera camera til computer (firewire) da analog ikke bliver godt

Så er det ellers bare og gå igang med div. kabler og installeringer af programmer kører filmen fra Video gennem camera og ind i computeren, det tager lige så lang tid som filmen er. Så er det bare og bede programmet om at lave en DVD det kan tage 4 til 8 timer alt efter hvor god din computer er, og så har du din DVDer.
Du kunne også købe en DVD optager og så er det hele meget nemmere.

Du skal også huske at nogle VHS film er der lagt coder på så man ikke kan kopierer disse.

Men held og lykke (hvis du har al den tid til det)

dr.dem

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-03-07 09:41

Jeg overspiller fra SVHS til PC således:

1. SVHS tilsluttes med kabel (Se fx: http://www.avxperten.dk/, i Grenå, meget billig med stik/ledninger) til en Pinnacle Dazzle (afhængig af model, fra 500 til 800 kr. over nettet).

2. Pinnacle Dazzle USB stik tilsluttes PC.

3. Jeg bruger Pinnacle ver. 10.5 til ca 500 kr. som software. Der er mange helt alm. redigeringsmuligheder me denne ver.

4. Efter indstillíngerne, er det bare, at sætte SVHS'eren igen, og så vente til øverførslen til PC'en er færdig.

5. Efterfølgende brænder filerne, der nu er "oversat" fra analog til digital på en DVD.

Programmet er rimelig enkelt at bruge. Jeg vil også ønske dig held og lykke, og ja, der skal bruges meget tid på disse projekter!

Kommentar
Fra : jysch

Dato : 15-03-07 09:44

Ups! Jeg glemte i farten at sige - at jeg har TV/video som er tilsluttet PC'er, så jeg har flere af filmene liggende på en ekstern harddisk, men når jeg vil overspille til DVD, siger Nero at filmen fylder for meget og det er her det går galt, jeg kan ikke finde ud af at gøre dem mindre så de kan være på én skive.

O.V.N. jeg har købt det hæfte, men syntes ikke jeg får så meget ud af det

Accepteret svar
Fra : alka

Modtaget 100 point
Dato : 15-03-07 10:53

Du skal ændre formatet på filerne, og det kan du gøre inde i fx Pinnacle ver. 10.5. så de fylder mindre, men dermed får du også et "ringere" resultat i billedkvalitet, men det bliver ikke så ringe, at det for alm. mennesker har nogen betydning, men for dem hvor kun det bedste af det bedste billede gælder, vil nok ikke være helt tilfreds! Det er et spørgsmål om, hvor meget det bliver komprimeret.

Godkendelse af svar
Fra : jysch

Dato : 14-05-07 15:54

Tak for svaret alka.