/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
ydringsfrihed
Fra : laerkerebekka
Vist : 503 gange
20 point
Dato : 14-01-03 16:06

Hej jeg er lidt i tvivl.. Jeg føler mig uretfærdigt behandlet af rektoren på mit gymnasie. Må jeg skrive et læserbrev i den lokale avis hvor jeg fortæller kommende elever om hierakiet på skolen, og om at rektoren snakker ned til elever og ikke sammen med dem? Uden at han kan gøre mig noget?

Venlig Hilsen Lærke Holm

Accepteret svar
Fra : zonker

Modtaget 30 point
Dato : 14-01-03 17:00

Det kan du godt, men du bevæger dig på kanten af injurier.Så hvis du ikke er sikekr i din sag og har meget stærke beviser, ville jeg nok overveje det en ekstra gang.

Jeg ville nok tage en snak med mine forældre og så forsøge, at påvirke udviklingen igennem elevrådet....

Kommentar
Fra : laerkerebekka

Dato : 14-01-03 17:05

jeg har ingen beviser det er min egen opfattelse, det vil jeg også skrive at det er.. kan man så??

Kommentar
Fra : Franksp

Dato : 14-01-03 17:34

Hej Lærke

Selvfølgelig kan du skrive hvad du vil i et læserbrev, vi har ytringsfrihed i Danmark, men du skal tænke dig godt om. Du kan risikere, at du sætter en lavine i gang, med dig som centrum. Så gør det ikke uden, at du har talt med dine forældre om det.
Gør du det alligevel, så skriv i læserbrevet, kun hvordan DU SELV personligt har det/føler det. Lad være at skrive om de andres følelser, selvom du tror de føler ligesom dig.
Hvis dit eventuelle læserbrev skulle sætte nogle ubehageligheder i gang, kan jeg garantere dig, at vennerne og tilhængerne er væk når du vender dig om.
(Jeg håber du forstår hvad jeg mener med dette).

Med venlig hilsen
Frank

Kommentar
Fra : zonker

Dato : 14-01-03 18:35

Ja uden problemer, jeg vil bare have dig til at tænke over at det har nogle konsekvenser, hvis man ikke er sikker i sin sag.

held o glykke

Kommentar
Fra : Fnollerpige

Dato : 14-01-03 20:07

Ved godt spørgsmålet ER lukket ( !!!! )
men vil kommentere alligevel - selvfølgelig KAN du skrive i din avis, de vil afkræve du står ved dit indlæg naturligvis - så man kan ikke skrive sådan noget anonymt.

Men som de andre råd ovenover, så skal du altså tænke dig om mere end een gang, for det kan få konsekvenser der er aldeles vidtrækkende.

Du skriver det er din personlige oplevelse, holdning og mening - så tror jeg faktisk ikke den hører til i en avis.

Mit råd er, hvis du gerne vil klage - at du finder sammen med andre elever der føler som du ( så mange som muligt ) at I sætter jer ned og forfatter et brev med jeres klage.

Så sender I det til rektor, skolens bestyrelse og hvem der ellers har en andel i det
( husk nu at sende et til rektor hvori I skriver at kopier af det brev sendt til ham, osse er sendt til den og den instans )

Kender godt det med trangen til at fare i blækhuset, men mange gange skal man passe på med, at handle for hurtigt og dermed for uigennemtænkt.

Hilsner fra Fnollerpige

Kommentar
Fra : PowerRanger

Dato : 17-01-03 11:55

Vil gerne vide lidt mere om, hvad det er du mener. For faktum er, at hierakiet skal være der, og eleverne har ikke krav på indflydelse. Det mener mange elever de har ret til, men det har de faktisk ikke, og det bør du have i dine overvejelser.
Dog vil jeg tilføje, at udøvelsen af denne magt som ledelsen på skolen har, skal udøves fornuftigt, og der må derfor ikke tales ned til eleverne.

Kommentar
Fra : laerkerebekka

Dato : 19-01-03 19:20

Til powerranger.. Selvfølgelig er det rektor der bestemmer.. Men den rektor vi har ser ned på elever, taler ikke til dem men ned til dem. Man kan risikere at komme ind og vise ham papirer hvorefter han bogstaveligt talt smider dem i hovedet på en med en nedladende handbevægelse..Jeg føler mig temmelig trådt på.. Ved du hvad jeg skal gøre..