/ Forside/ Karriere / Erhverv / Bogholderi / Spørgsmål
10  Oldboston 530
Konto til donationer o.lign.
Fra : kakadue
Vist : 436 gange
100 point
Dato : 14-03-07 20:17

Hejsa

Hurtigt spørgsmål fra en der ikke er specielt regnskabskyndig.

Jeg vil oprette en konto i mit regnskab, hvor jeg kan overføre f.eks. 1.000 kr. hver måned til f.eks. festtilskud. Pengene skal ikke nødvendigvis bruges hver måned, det er blot for at have et overblik over hvor mange penge der er sat til side til det formål.

Spørgsmålene er således:
Hvor opretter jeg kontoen i kontoplanen?
Hvordan overfører jeg penge til den (debet/kredit)?
Når pengene skal bruges, skal kontoen jo mindskes og noget andet skal øges. Hvordan det?

På forhånd mange tak.

Kommentar
Fra : Paulus1

Dato : 14-03-07 21:12

Du må ikke bogføre fiktive transaktioner i dit bogholderi. Det du snakker om er egentlig et budget over forventede udgifter - hvilket ikke må bogføres i dit bogholderi.

Hvis du meget gerne vil have løbende styr på det så kan du oprette en særskilt bankkonto og overføre 1000 kr. om måneden til den. Så ligger der en reel transaktion bag posteringen.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 14-03-07 21:14

Det er en statuskonto under aktiver og vil blot gå fra et andet aktiv, da der jo ikke sker noget som helst. Der sker først noget, når du bruger af pengene - betragt det som en kasse eller bankkonto.

Hvad siger din revisor egentlig til den form for hensættelser? Umiddelbart lyder det som noget bogføringsmæssigt vrøvl og nægteligt meget privatøkonomisk.

Kommentar
Fra : kakadue

Dato : 14-03-07 21:20

Ach, jeg skulle nok lige pointere at det er et regnskab for en lokal forening. Men hvis det ikke er regnskabsteknisk forsvarligt, dropper vi bare tanken. Det lød bare som en nem mulighed for at opdele de tilgængelige midler, vi ligger inde med.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 14-03-07 21:25

Som nævnt ovenfor kan du evt. oprette en ny bankkonto og hver måned kreditere den allerede eksisterende med 1.000 kr. og debitere den "nye" med samme beløb. Herved kan du se hvad du har sparet op løbende.

Den dag du skal afholde dit arrangement (betale for det) kreditere du den nyoprettede konto og debitere en relevant driftskonto (resultatopgørelsen). Herved vil du først bogføre en omnkostning på betalingstidspunktet. Jeg kan ikke fortælle præcist hvilken konto du skal bruge, men det lydder som noget med repræsentation. Du skal nok være opmærksom på eventuel moms og skat ved dette. Endvidre bør du nok overveje hvorvidt der er tale om private omkostninger eller firmarelaterede....

Det er lidt svært at sige hvordan du rent faktisk opretter kontoen i dit bogholderi da jeg af gode grunde ikke kender dit bogføringsprogram.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-03-07 06:51

mariafrederiksen skrev "Det er en statuskonto under aktiver og vil blot gå fra et andet aktiv, da der jo ikke sker noget som helst. Der sker først noget, når du bruger af pengene - betragt det som en kasse eller bankkonto."

Nej, det er en passiv-konto under 'egenkapital'. Og du kan med god grund sige at alle posteringer på egenkapitalen er 'fiktive' - de udtrykker blot "Hvad anser jeg aktiverne for", og man kan godt skifte syn på sine aktiver uden at der er nogen som helst hændelse (med bilag etc.) i den ydre verden der ligger bag. fx debet 'årets resultat', kredit 'Hensat til festtilskud'.

Hensættelser er helt normale, hensat til fornyelse af maskiner, til aktionærudbytte, til skat, til moms o.s.v. Konto for hensættelse til momsbetaling findes i alle kontoplaner for momsregistrerede virksomheder og hedder 'Momsafregning', og da det er en hensættelse til en extern udgift, så er den ikke en del af egenkapitalen.

Kommentar
Fra : mariafrederiksen

Dato : 15-03-07 08:27

Hvordan kan en hensættelse, der er ikke er en gældspost, blive et passiv? De poster, du omtaler er jo hensættelser af skyldige poster, men det er dette jo netop ikke - det svarer til at have penge i kassen. At du har to kasser ændrer ikke ved aktivet.
Var det dermod en skyldig post - moms, kreditorer osv, så har du ret.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-03-07 08:28

Citat
Nej, det er en passiv-konto under 'egenkapital'.
- foreslår du at man postere direkte på egenkapitalen ? hvis det er det du mener er det ikke rigtigt!

Alle posteringer på egenkapitalen er absolut ikke fiktive - og nej man kan ikke bare: skifte syn på sine aktiver uden at der er nogen som helst hændelse. Jeg er enig at der kan ske ændringer af ens aktiver men jeg tvivler på at det er tilfældet.

Der skal ligge bilag på alle transaktioner der foretages.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-03-07 08:29

Hov Mariafrederiksen, vi var vist nogenlunde enig og på samme tid

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-03-07 10:48

Vis mig et regnskab, hvor ordet 'hensættelse' er nævnt under aktiver. Det skulle da være det gammeldags cigarkasse-husholdningsregnskab hvor man flyttede penge over i en cigarkasse der hed 'Ferie'. Men ikke et regnskab ført som dobbeltbogholderi.

Tværtimod: Hvis regnskabet viser en kassebeholdning på 100.000 og en gældspost under passiver på 90.000, så er der 10.000 til rådighed. Hvis der er yderligere et passiv (hensættelse) på 7.000, så er der kun 3.000 til rådighed, selvom aktiverne stadig er på 100.000

Men nej - om hensættelsen direkte skal stå under 'Egenkapital' er jeg ikke så fast i kødet på.
Og ja - selvfølgelig skal der bilag på det, man skriver det bare selv. Man skelner mellem externe og interne bilag.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-03-07 11:02

Vismig et regnskab hvor du laver en hensættelse til et frentidigt fælles hyggearrangement.
Der skal ikke laves en hensættelse. Kakadue vil bare gerne spare nogle penge op/(øremærke), således at han kan se hvad han har at gøre godt med når han/hun vil afholde en fest.

Der er vel ingen gæld/hensættelse bare fordi man på et senere tidspunkt vil lave et arrangement ?

Tror ikke helt man opfylder diverse regnskabsregler hvis man i år 1 laver en hensættelse til et fremtidig arrangement i år 2 - hvis det da som skrevet ovenfor overhovedet bliver aktuelt.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-03-07 11:21

Enig pve - hvis det skal følge god regnskabsskik, så skal forpligtelsen (eller den forventede forpligtelse) til at afholde festen opstå i det regnskabsår den bogføres.

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 15-03-07 11:33

Hejsa kakadue

Det er nok ikke let at forstå alle de mange svar, hvis du ikke er lidt regnskabskyndig. Jeg tænker på at du ved hvad der er driftregnskab, status med aktiver, passiver, egenkapital, hensættelser m.m.
Det kan gøres på flere måder og i en forening er der nromalt ingen krav til regnskab.
Det kan laves meget simpelt og det kan gøres meget besværlig.

Med venlig hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : kakadue

Dato : 15-03-07 16:49

Hey allesammen!

Tak for de mange svar og kommentarer. Jeg kan se der er lidt forvirring omkring hvorvidt det overhovedet er lovligt og regnskabsteknisk muligt.

hawaii7 påpeger at det kan gøres let og at det kan gøres besværligt. Jeg leder åbenlyst efter den lette måde.

Jeg giver lige lidt baggrundsinfo om foreningen. Det er en beboerforening for beboere på vores kollegium. Den har eksisteret i over 10 år og er af årsager, jeg ikke helt selv er klar over, momsregistreret. Jeg går ud fra vi på et tidspunkt har haft en indtægt, der gjorde det nødvendigt og jeg ved ikke om det gør tingene mere indviklede, men såvidt jeg forstår er der nogle flere krav til Skat osv.

Hver måned går der 25 kr. pr. beboer ind på foreningens konto (kontingent som betales over huslejen). Udover vores café, bar og depot, som jeg helst ikke vil blande ind i dette spørgsmål, er dette kontingent vores eneste indtægtskilde.

Beboerforeningen (hvis man ser bort fra café og bar) laver således ikke meget andet end at opbygge kapital. Vi bruger få penge på administration osv. og resten skal egentlig gå til fester, arrangementer og andre sociale tiltag.

Derfor ville det være rart at kunne øremærke, som pve siger, nogle penge til forskellige formål, således at det er nemt og overskueligt at gå ind og se hvad vi har at gøre godt med. Jeg er ikke specielt regnskabskyndig, men har dog lidt kendskab til de forskellige begreber og forstår at hvis vi kalder det en hensættelse er der også et specifikt krav om hvad vi bruger pengene til og hvornår.

pve: Vi bruger SummaSummarum til regnskab.

hawaii7: Du siger der ikke er nogen krav til regnskab. Hvordan skal det forstås? Kan vi mere eller mindre lave det som vi vil?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-03-07 17:08

Den åbenlyse:
Citat
oprette en ny bankkonto og hver måned kreditere den allerede eksisterende med 1.000 kr. og debitere den "nye" med samme beløb. Herved kan du se hvad du har sparet op løbende.

Den dag du skal afholde dit arrangement (betale for det) kreditere du den nyoprettede konto og debitere en relevant driftskonto (resultatopgørelsen). Herved vil du først bogføre en omnkostning på betalingstidspunktet.

Der er nok nogen der skal have en anden måde, men der er intet ulovligt/forkert ved denne.

Og du skal IKKE lave hensættelser, da du indtil videre jo bare ligger penge til side på en anden bankkonto, for at kunne holde styr hvad I kan bruge.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-03-07 17:11

PS: kender ikke summasummarum. Evt. kan denne relativt billige investering hjælpe lidt: http://libris.dk/pcoginternet/oevrige_programmer/vis_produkt/shop/regnskab-paa-pc-med-summasummarum/?cHash=696a6bd105

Yderligere er der gennem tiden været den del spørgsmål vedr Summasummarum her på Kandu. Prøv evt. at søge efter dem.

Kommentar
Fra : kakadue

Dato : 15-03-07 17:13

Okay, det lyder fornuftigt. Så kommer det åbenlyse tillægsspørgsmål for en totalt nybegynder. En ekstra bankkonto, er det en fysisk konto i vores bank, eller blot en status-konto i aktiver, samme sted som mine bank-, giro- og kasse-konti?

Og tak for henvisningen til hæftet, jeg bestilte det forleden og har netop fået det i min postkasse i dag :)

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-03-07 17:20

Der er tale om en ny bankkonto i banken. Denne skal så også oprettes i i Summasummarum.

Så hvor du før sandsynligvis havde en bankkonto i banken og en i Summasummarum, skal du så efterfølgende have 2 i banken og 2 i Summasummarum.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-03-07 17:33

Citat
Derfor ville det være rart at kunne øremærke, som pve siger, nogle penge til forskellige formål, således at det er nemt og overskueligt at gå ind og se hvad vi har at gøre godt med.

Så hedder den rigtige løsning nok at budget: I år har I 1000 kr i januar at gøre godt med, 1000 mere i februar etc. Hvis I ikke har brugt hele budgettet til december, så kan I vedtage at det 'ubrugte' overføres som budget til januar næste år.

Lidt afhængig af, hvordan I fører jeres regnskab, så burde det være sådan at nuværende likvide beholdning + budgetterede indtægter frem til og med måned xxx skal kunne dække budgetterede udgifter.
Der er overhovedet ingen regnskabskrav til budgetter - bare de fungerer for jer.

Kommentar
Fra : kakadue

Dato : 15-03-07 18:46

Okay, det er til at forstå, det med 2 bankkonti. Og budget-ideen lyder også som noget der rent faktisk kan realiseres.

Kan man dele point her på stedet?

Kommentar
Fra : pve

Dato : 15-03-07 20:02

Citat
Kan man dele point her på stedet?
- nej ikke umiddelbart, desværre...