/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Piskesmældssag på 7. år
Fra : Oompa_Loompa
Vist : 3398 gange
40 point
Dato : 14-03-07 16:41

Hej.

Jeg er en mand på 25 år.
Jeg har den 14. april 2000 pådraget mig et piskesmæld i en færdselsulykke hvor jeg bliver påkørt bagfra.

Jeg har en retssag kørende som går på tabt arbejdsfortjeneste for en periode på 2 år.
Denne sag mener min advokat sagtens at jeg kan vinde, da han som han lige efter et af vores møder siger "Jeg har lige fået 1,3 millioner til en anden klient, og hun er endda stadig i arbejde."

Jeg har derfor spurgt ham om jeg ikke kan få noget for de smerter jeg har. (Har smerter i nakke og skulder region hver eneste dag.)

Og det kommer nok ikke som en overraskelse når jeg siger at det mente han ikke...

Hvordan kan man så høre om så mange piskesmældssager på 40-50 årige som får over 1 million i erstatning, når jeg som 25 årig skal leve længere tid med smerterne end de skal..!

Det er ikke fordi jeg er ivrig efter pengene, men mener bare at det er træls at skulle betale til fysioterapi, kraniosakralterapi og andre forskellige behandlingsformer som man håber på hjælper, når man ikke selv er skyld i de smerter man har. Jeg mener da at modpartens forsikring bør dække disse ting... Hvad har man ellers en ansvarsforsikring for????!!!!

Jeg håber at der er nogen her som evt. selv har været det samme igennem eller som måske selv har et piskesmæld, og som måske stadig er i arbejde, og alligevel har fået en erstatning.

Jeg vil gerne høre om andres erfaringer inden for netop dette problem.

Mvh
Oompa Loompa

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 16:49

Citat
Hvordan kan man så høre om så mange piskesmældssager på 40-50 årige som får over 1 million i erstatning

Hvor hører du dog om det......

Hvis sagen kører på 7.år er det nok ikke så simpelt som du gør det til.....

Jeg tror din advokat blot forsøger at tjene så meget som muluigt, eller kan jeg ikke rigtig se logikken i at han sætter den slags "julelys" op foran dig....

Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 14-03-07 16:53

Jeg kender en der har fået lidt over 1.000.000 for en piskesmældskade og jeg kender mange flere der har fået mindre eller slet ingenting. det er slet ikke så ligetil og advokaterne er ikke alle lige sanddruelige når der kan tjenes penge.

Du har jo nok hørt, at der er en der tager rundt og holder foredrag om, at piskesmæld er psykisk og dybest set slet ikke findes (neuropsykolog Lise Ehlers) og de foredragholdes for læger og hvem der eller s er interesseret og damen er bedøvende ligeglad med den forskning der viser, at skaderne er reelle, men det er altså ikke alle der får varige mén.

Hjælp på området får du ved at melde dig ind i PTU http://www.ptu.dk/

Kommentar
Fra : Nordsted1

Dato : 14-03-07 16:54

Du er berettiget til tabt arbejdsfortjeneste, når du kan bevise at du har et vist antal planlagte arbejdstimer som du ikke kan udfører, det beløb bliver du bestemt ikke rig af.

Du bliver heller ikke rig, af en evt. erstatningssag, at du ikke umiddelbart kan få den, kan skyldes at din mengrad ført skal vurderes, den skal være over 5 % for at du overhovedet kan komme i betragtning.

Når du siger du har en sag kørende, hvorfor har du så ikke fået erstatning, sådan en sag skulle kunne bedømmes et år efter ulykken???

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 14-03-07 17:21

jeg har fået at vide at jeg har en mengrad på 8 %

DEt med at det er psykisk... Tja... Det kan da godt være at der er nogen der gør det til det, men jeg ved i hvert fald at jeg i flere perioder har så ondt, at jeg ikke ville ønske det for min værste fjende, og det tror jeg ikke man kan have psykisk. Jeg ville sgu også hellere undvære alt dette og så have det godt hver dag i stedet for, men det er desværre ikke sådan. Jeg har mange ting jeg har måttet opgive pga. dette, men der er ingen der kan forstå hvordan det er fr man har prøvet det, og det er nok også mange gange det der er problemet.

Det med at min advokat vil tjene s meget som muligt tror jeg ikke er helt korrekt, for han kører min sag uden fortjeneste på nuværende tidspunkt. Det vil sige at hvis vi taber sagen i maj, så vil hn have det jeg har betalt indtil nu, men hvs jeg vinder skal han have for det tid der er forbrugt ekstra.

Bjarna>> Det med du kender en som får og andre som ikke gør... Ved du evt. hvorfor sagerne har taget de udfald de har? Tror du det er alt efter hvor dygtig ens advokat??

Nordsted1>> Nej det er kun 125000 kroner det drejer sig om også plus de omkostninger jeg har haft ved sagen naurligvis, men det er heller ikke pengene der betyder noget i denne sag... det er princippet i det... Hvis ikke modpartens ansvar vil dække skaden der er sket, hvorfor har man den så??

Så kan jeg ligeså godt spare de 5000 på min biolforsikring og så køre uden ansvar (selvom den er lovpligtig) for den hjælper jo ikke dem jeg skader alligevel.. Vel...!

Men det er nok ikke så ligetil med denne sag... Og grunden hertil er at jeg havde en rygskævhed da jeg var barn.. (i lænden)
Det mente de jo så helt klart var skyld i mine smerter, men det har jeg ikke mærket til siden eg var 15 eller 16 år gammel. For et halvt års tid siden fik så taget nye røngten billeder af min ryg, og de viser at skævheden er vokset på plads... Så kan de jo ikke bruge det som begrundelse mere...

Så skrev retslægerådet en lang sang om min tilstand som de mente den var ud fra de papirer de ser på, og de skrev at jeg som barn havde døjet med nakken...

Der var jeg så heldig at jeg havde hele min lægejournal til at ligge der hjemme i sagens akter. Den begyndte jeg at læse, og fandt ingen steder frem til klagen over nakkesmerter. Så bad vi retslægerådet om at svare på samme spørgsmål igen og uddybe hvor de fandt disse oplysninger.

Der måtte de jo så beklage og sige at det kunne de jo godt nok ikke se nogen steder.

hvis nu jeg ikke havde læst mine papirer igennem, så havde det aldrig været opdaget, og så var der måske taget beslutning ud fra det.

Er det sådan systemet fungerer, så kan jeg godt forstå der er mange der bliver skuffede...!

Det er jo ikke alle som gider læse alle sagens akter igennem (For der er sgu mange... )

Ved ikke hvad i mener om dette...

Mvh
Oompa

Kommentar
Fra : refi

Dato : 14-03-07 17:29

VORES mening har jo alligevel ikke indflydelse på din sag.... sååååå

Derimod viser dette lidt af din tankegang

Citat
Så kan jeg ligeså godt spare de 5000 på min biolforsikring og så køre uden ansvar (selvom den er lovpligtig) for den hjælper jo ikke dem jeg skader alligevel.. Vel...!

Det er jo langtfra alle skader der ender op med piskesmæld - så det var ikke nogen god sammenblanding....

At man "tegner" en forsikring er IKKE ensbetydende med erstatning....

Der er MANGE krav der skal være opfyldt - og ikke mindst BEVIST.....

Kommentar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 14-03-07 17:40

nej det er heller ikke ment på den måde, men når nu der er sket en person skade... Tror da vel nok de fleste kan følge mig lidt der...

Og bevidst, det kan man jo aldrig med hensyn til et piskesmæld, men det er jo den diagnose speciallægen har stillet... Så ved jeg jo ikke mere, men nok om det...

Jeg holder mig til bjarnes svar og bruger hans link.. tak

for svaret min ven...

Mvh
Oompa

Godkendelse af svar
Fra : Oompa_Loompa

Dato : 14-03-07 17:40

Tak for svaret min ven

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-07 18:44

Held og lykke med det hele.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-03-07 10:41

En autoansvartsforsikring dækker over de skader som den ansvarlige bilist forvolder. Herunder kan der blive tale om "Svie & smerte", hvor der er to forskellige beløb for henholdsvis sengeliggende eller oppegående dage. Jeg kender ikke beløbet i dag, men i 2000 var det 80 kr. pr. oppegående dag og 170 kr. pr. sengeliggende dag.
Der kan rejses krav over for for forsikringsselskabet om tabt arbejdsfortjeneste.
Alle de krav man måtte have, skal rejses skriftligt over for modpartens forsikringsselskab, som skal godkende fx den tabte arbejdsfortjeneste. Un der tabt arbejds fortjeneste, kan man fx ikke få forventet overtidsbetaling man nu går glip af. Specielle tillæg man ikke får, pga. man ikk eer på arbejde osv. Skal man til behandling hos læger, skal tilsagn forinden være godkendt/indhendtet fra modpartens forsikringsselskab. Forsikringsmæssigt er der et max antal dage, man kan modtage "svie & smerte" for, som jeg ikke kan huske mere, men mon ikke det var omkring et år i 2000. Det kan være ændret i dag.
Når man kommer ud for sådanne sager, skal man ikke, bruge "den lokale" advokat. Man skal henvende sig til en af de advokater, som har specialiceret sig i netop den type sager, det er dem som henter erstatningerne hjem.
8% mén for en piskesmeldskade, lyder ikke af ret meget, jeg vil nærmest sig, at der er noget galt. Mange der har fået piskesmldsskader fik under den gamle førtidspensionslov, fra før den 1 jan. 2003, tilkendt mellemste/højeste førtidspension, og det svarer til 66% til 100% mén.
Jeg håber for dig at du må komme længere med din sag. Når vi taler om autoansvarsforsikring, kan jeg slet ikke forstå, at dette skulle tage 7 år, der må være noget galt med at have rejst krav over for selskabet.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-03-07 10:55

Alka, du roder rundt i méngrader og erhvervsevnetab.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-03-07 11:58

Nej BjarneD, erhvervsevnetab starter fra 15% og méngrad ved 5%. Når jeg omtaler méngrad, og kun méngrad er det fordi, det er det som alene omtales ovenfor. Ingen omtaler erhvervsevnetab.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-03-07 12:13

Citat
tilkendt mellemste/højeste førtidspension, og det svarer til 66% til 100% mén.

100% mén??? Uhelbredelig - mortal

http://www.ask.dk/sw6464.asp#a4

Erstatningssager: http://www.ask.dk/sw6398.asp

Kommentar
Fra : alka

Dato : 15-03-07 12:20

Undskyld BjarneD, det er naturligvis forkert, at jeg har skrevet mén, som du citerer. Der skulle retteligt have stået erhvervevnestab/nedsat erhvervsevne med ...

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 15-03-07 13:27

Alka: Det er da OK! Jeg var faktisk ikke i tvivl om, at du vidste det, vi kender sikkert alle til bytte lidt rundt på tingene.