/ Forside/ Teknologi / Hardware / Pc'er / Spørgsmål
10  severino 10622
genoplivning Fujitsu Lifebook
Fra : fujifan
Vist : 768 gange
200 point
Dato : 14-03-07 16:12

jeg har en Fujitsu-Siemens Lifebook B-2154 fra o. år 2000, der efter et mislykket oprydningsforsøg ikke kan "finde" de eksterne diskette- og CD-drev. Den skal have lagt operativsystemet ind igen, men jeg har købt den brugt for et par år siden uden at få den originale systemdiskette med, så pt. har jeg kun en Windows 98 bootdiskette på floppydisk, og når jeg loader den vej, siger den, at den ikke kan få kontakt til CD-drevet. Jeg har en genstartsCD, som heller ikke virker, da den som sagt ikke kan få kontakt til CD-drevet.

På fujitsus hjemmeside har jeg prøvet at downloade en CD-driver, men denne driver virker ikke til DOS.

Det bedste ville være, hvis nogen med en tilsvarende computer gav mig en kopi af den originale systemdiskette. Kender nogen nogen?? Eller er der andre gode forslag?? Jeg har nul forstand på teknik, så svar venligst i "amatørsprog".

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-03-07 16:19

har du en mailadresse så kan jeg måske hjælpe dig

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 14-03-07 16:32

svar bare her på sitet - har ikke adgang til min email før i morgen....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-07 16:43

Så vidt jeg husker-det er jo længe siden- kan man ud fra en windows98 inst cd fremstille et komplet sæt windows inst disketter. Dem kandu så installere w 98 fra og derefter cd driveren . så er du kørende igen.
Men det kan være du også skal have nogle flere maskinspecifikke drivere inden de kører rigtig godt.

Kommentar
Fra : transor

Dato : 14-03-07 16:50

En amden mulighed er at du booter med dos disketter. Derefter installerer et fil overføringssysyem , som fast lynx (FX.exe ) eller lignende både på den syge og en anden computer med cddrev. De to computere forbindes med et krydset parallelkabel eller serielt kabel. Så kan du overføre installationscd en til harddisken. Derefter installeres med diskette og harddisk.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-03-07 17:02

Kan du få den til at læse en USB stick?
Så kan du måske starte den med startupprogram den vej.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 14-03-07 18:52

pyha, lyder lidt indviklet - der er USBstik, så måske ku jeg kopiere recovery-CD'en over på en USB-nøgle og prøve den vej??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-07 19:50

Hvis du har en recovery CD, så bør den kunne læse den under opstart, hvis altså bios er sat til at starte på CD.
Er harddisken formateret helt, så er det ikke sikkert at den vil bruge den recovery CD.
Vil en 98 / 98se diskette ikke indlæse drivere til CD, så kan det være at en 95 diskette kan.
Disketten kan hentes her:
www.pcsupport.dk/software/bootdisk.html
snup den der hedder original

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 15-03-07 19:33

linket du gav til pcsupport er ok, men på selve siden er linket "original" under Windows 95 dødt. Kan jeg bruge alt1 eller alt2? Eller måske Version 2 nedenunder??

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-03-07 19:45

Ja prøv med alt1 elleralt2 - det er bare alternative steder at hente fra.
Og du skal vælge gem (evt. på skrivebordet)
Når den er hentet, så dobbeltkik på ikonet med den blå diskette.
Jeg håber at den kan lægge en CD-driver ind.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 15-03-07 20:03

jeg kan første teste det i morgen, hvor jeg har adgang til et floppydrev jeg kan kopiere filen til - jeg går ud fra, at det ikke nytter at kopiere 95'eren direkte til cd og så prøve med den, da det åbenbart er cd-drevet, der driller, eller ???

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 15-03-07 20:38

Nixen.........disketten skulle gerne lægge en driver ind til CD-rommen så du kan starte installationen derfra.
Ind med disketten
når den står ved A skrives så der står:
A:\>D: (eller A:\>E:)
enter
ved D:
D:\>install
enter.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 15-03-07 20:45

ok - det gør jeg så i morgen (prøvede lige for sjov at lægge 95'eren på usb og sætte det i - det giver sort skærm og lille markør, der bare blinker, så derfra kan den åbenbart heller ikke læse

nå, men i hvert fald foreløbig tak for den helt vildt hurtige og kloge hjælp - nu mangler jeg bare at fatte, hvad pointsystemet her på kandu går ud på - det må osse være for viderekomne...

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 16-03-07 09:40

til e.c.
når jeg kopierer 95eren til floppy, sætter disketten i, starter computeren og skriver, som du anbefaler (A:\>D:install eller A:\E:), får jeg beskeden "invalid drive specification".

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 16-03-07 11:11

Hvis du har gemt den 95 eks. på skrivebordet.
Så ser du en blå diskette............dobbeltklik på det ikon og nu beder den om en diskette.
Hvis du har gjort det.
start computeren når du har sat disketten ind.
Får du et valg så skal det være med CD support
nu arbejder disketten og slutter af med at se sådan ud:

A:\>
sæt CD-rom med din 98 ind
og så tilføjer du så den ser sådan ud:

A:\>d:
eller
A:\>E:

og tryk enter.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 17-03-07 17:08

alt prøvet - den melder "ugyldigt drev" uanset om jeg bruger d: eller e:

øv....

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 17-03-07 17:18

Ok - så skal du ind i bios og se om den er der.
under opstart så klik på en af disse taster F1 / F2 / F10 / Del .......... klik klik klik klik

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 18-03-07 19:35

er inde i bios setup utility nu - hvad gør jeg så?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-03-07 19:50

Jeg har selv nogle compaq bærbare, og de har nok ikke samme bios....................men
Du skal finde et sted hvor du kan se din harddisk og så kigge om du også kan se eller activere CD

Du skal også kigge på bootrækkefølgen som kan hedde first boot / second boot / og der bør den stå til
diskette (A:) som den første
og CD eller harddisk som den anden
og evt. harddisk som tredie

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 18-03-07 20:01

den skriver floppy disc som første prioritet og hard disk drive som anden - der er ikke cd som mulighed - når jeg åbner "floppy disc" kommer underpunkt frem med "legacy floppy drives" - når jeg åbner "hard disk drive", kommer underpunkter frem med "Fujitsu" osv. øverst, og næste række "Bootable Add-in Card" - skal jeg flytte om på de to, så den sidste kommer først??

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 18-03-07 20:04

ps: der står "fujitsu MHK2060AT-(PM) i andet menupunkt under "harddisk"

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-03-07 20:18

Addin-cart er pcmcia
så lad den være på

1. diskette
2. harddisk

Så kan bios altså heller ikke se den harddisk.
Nu er din CD enten defekt eller ikke skubbet ordentligt på plads eller har en løs forbindelse inde i CD-drevet

Nu kunne jeg tænke mig at du kigger på din harddisk med denne diskette:

Technet boot diskette
http://www.knoldpgtot.aab-net.dk/appz/pmdos.exe
Hent og læg den på skrivebordet>dobbeltklik på den og hav en diskette klar.
Start comp med disketten og lad den selv rulle på plads.

A:\>pm
tryk enter
Jeg vil lige se hvad du har af partitioner, og det viser dette program (også de skjulte)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 18-03-07 20:27

fujitsu MHK2060AT-(PM) det er navnet / typen på din harddisk.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 18-03-07 20:29

det er tidligere testet med et andet cd-drev, så hvis der er noget, må det være forbindelsen fra drevet til computeren (selve stikket har form som et pc-card)

nå, men jeg har ikke et diskettedrev her, så kan først vende tilbage til det med partitionerne i morgen

foreløbig tak for hjælpen igen igen...

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 19-03-07 20:23

øv igen: fujitsuen vil ikke starte med disketten, som jeg har kopieret technec boot filen over på

og hvis jeg først starter den op med 95'eren, vil den heller ikke tage technet-disketten bagefter....

ps: jeg downloadede filen direkte til disketten med "gem" kommandoen - kan det give fejl, at jeg ikke gemte den på skrivebordet først og derefter kopierede over???)

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-07 20:28

Du skal ikke kopiere over men gemme og så dobbelklikke på disketteikonet.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 19-03-07 20:32

så må jeg på den igen i morgen... mvh den håbløse amatøse

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 19-03-07 21:30

Ok

Forskellen er at når du dobbeltklikker på det hentede disketteikon, så pakker den selv ud og fremstiller en bootdiskette.

Sådan har du vel også lavet den win 95 diskette.............for ellers virker den ikke.

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 20-03-07 09:43

jo, jeg havde gjort det som du skriver med 95-eren, som også starter rigtigt op, men et stykke inde i processen meddeler, at den ikke kan finde cd-drevet - og heller ikke reagerer på d: og e:

nu har jeg også fået lavet en rigtig bootdiskette til technet-tingen, og nu kommer den op med et vindue om partitionerne - hvad skal jeg kigge efter?

Kommentar
Fra : fujifan

Dato : 20-03-07 10:09

der er tre partitioner:
Primary - System: Unform - Size: 2G - Boot:No

Extended - System: (tomt felt) Size: 3.6G - Boot:No

Logical - System: NTFS - Size: 3.6G - Boot:No

Accepteret svar
Fra : e.c

Modtaget 200 point
Dato : 20-03-07 13:33

Ja din primære partitioner ikke formateret (unform) og dermed ikke aktiv.
Desværre kender jeg ikke andre installationsmetoder en via CD.

Godkendelse af svar
Fra : fujifan

Dato : 28-03-07 21:42

Tak for svaret e.c. Jeg fik fantastisk hurtig og kompetent hjælp, som bekræfter mig i, at kandu.dk er det bedste sted at gå hen med sine pc-kvaler...

Kommentar
Fra : e.c