/ Forside/ Teknologi / Multimedie & design / Andet multimedie / Spørgsmål
10  miritdk 2644
VCD til USA
Fra : Sandvad
Vist : 331 gange
50 point
Dato : 14-01-03 15:37

Når jeg i min gode gamle Premiere har lavet en lille film i PAL naturligvis, og den ligger nu som en fin VCD på en alm. brandbar CDer, vil det give problemer når den skal til USA og afspilles på en Computer derovre, jeg tænker her på deres NTSC system, gælder det også når den bare skal afspilles på en PC

Accepteret svar
Fra : srhansen

Modtaget 50 point
Dato : 14-01-03 21:31

Hej Sandvad

Det er overhovedet ingen problem. Forskellen på de 2 formater er først og fremmest i højde/bredde forholdet

NTSC VCD = 352 * 240 framerate 29.97fps

PAL VCD = 350 * 288 framerate 25 fps

Disse tal er "lånt" fra programmet TMPGenc, der også kan konvertere mellem de forskellige formater.

Hvis du er interesseret er her et link til min favoritside vedr. video:

http://www.vcdhelp.com/

mvh srhansen

Godkendelse af svar
Fra : Sandvad

Dato : 14-01-03 23:56

Tak for svaret srhansen.
Jeg vil prøve det, men er der nogen måde hvorpå man kan afprøve den færdige VCD som NTSC, for at se om det bare kører, for det må for alt i verden ikke kikse.

Kommentar
Fra : srhansen

Dato : 15-01-03 12:49

Ja, du kan jo barre afprøve den i windows mediaplayer

Ellers kan du jo konvertere den til NTSC, som jeg foreslog ovenover.

Iøvrigt, alle de mange tusinde film der deles over internettet er i vidt forskellige formater også andre end PAL/NTSC. De deles jo på verdensplan og kan ses af alle.

Haha, kommer lige til at se du kun gav mit svar to stjerner, var svaret virkeligt så dårligt

mvh srhansen

Kommentar
Fra : Sandvad

Dato : 15-01-03 18:51

Hej srhansen
Det var måske nok lidt fedtet af mig med kun to stjerner, det må der rodes bod på en anden gang, for jeg får jo nok brug for hjælp igen.
Jeg har lige lavet en lille prøvefilm som NTSC, og når jeg afspiller den, afvikles den næsten glidende, og så virker den noget grovkornet