/ Forside/ Teknologi / Operativsystemer / MS Windows / Spørgsmål
10  pallebhan.. 24310
PC stopper ved installation af
Fra : Tobster
Vist : 703 gange
100 point
Dato : 14-03-07 14:17

Jeg har en ca 4-5 år gammel PC som jeg ikke plejer at have de store problemer med.

Så for nogle dage siden fik jeg én eller anden virus og noget spyware. Jeg kunne ikke installere skidtet og maskinen begyndte jævnligt at vise blå skærm og genstarte af sig selv. Den kom med denne kode:
0X0000008E (0X0000005, 0X80579217, 0XF128AA0, X0000000)

Fint tænkte jeg, for som så mange gange før kan jeg jo bare formattere harddisken og lægge WinXP ind igen. Jeg formatterede og ville lægge WinXP ind, men når den viser at der er 3 minutter tilbage går den i blå skærm igen.

Jeg har længe haft en formodning om at mine ram var syge, så jeg tænkte at jeg kunne tage den ene ud for at teste om én af dem var syge. Startede markinen op med 1 ram-kreds i og fik igen samme blå skærm 3 minutter før den er færdig. Godt tænkte jeg, så er dette den syge ram-kreds. Jeg tog den ud og satte den anden i. Men jeg får stadig samme fejl samme sted.

Der er tale om dual ram - kan det passe at de er skadet samme sted? Jeg har bestilt 2 nye ram-kredse, men tvivler på at de løser mit problem.

Hvad kan det så være? Mit bundkort? Mit grafik-kort? Maskinen er støvsuget for støv...

Info om mit system:
P4 3 GHz
MSI bundkort: 865PE
Creative grafikkort: GeForce 4 Ti4800SE
2 x 512 mb ram (1 GB dual ram)
1 x SATA harddisk
1 x IDE harddisk

På forhånd tak

Accepteret svar
Fra : hcma

Modtaget 60 point
Dato : 14-03-07 14:40

jeg tror altså det er dine ram. har du prøvet at skifte slots ?

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-03-07 14:40
Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 14-03-07 14:43

hcma > Ja. De 2 blokke sidder i dimm 1 og tre.
Først tog jeg blokken ud af dimm3 og prøvede med den eksisterende i dimm1.
Den meldte fejl og jeg tog den der før sag i dimm3 og satte den i dimm1.
Stadig samme problem.

Men kan jeg godt bare bruge dimm2 uden at have noet i dimm1?

Har været inde på den MS side :)

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 14-03-07 14:50

prøv det
kør evt. en memtest:
http://www.hcma.dk/tips31to40.htm#no31

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-07 20:57

Installerer du på IDE HD eller Sata HD - SATA skal have en driver ind i starten (F6) fra en diskette.
Prøv lige at tage den ene HD fra under istallationen.
Lad i øvrigt alt unødvendigt udstyr være koblet fra under installationen.

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 15-03-07 08:04

Jeg installerer på min SATA, og har aldrig haft problemer med at der skulle divere til. Lidt ændringer i BIOS og alt fungere mht. harddiskene.

Jeg har fået de nye ram i dag (Kingsto 2 x 1 GB value ram). Hvis det ikke hjælper at sætte disse i, vil jeg "loade defaults" i bios og prøve igen.... Og derefter må jeg jo så gå efter bundkortet (???)

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-03-07 09:30

Prøv også lige og kikke på din skive er der ridser i den eller er den snavset efter div. fingreaftryk??

dr.dem

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 15-03-07 09:31

Halløjsa
Normalt når den trælse blå skærm dukker op (Lyseblå med hvid skrift) er det hardware eller drivers til hardware der er problemer med. Hvis du har formateret din hardisk skal du starte med at indlæse diverse drivers til dit bundkort, ellers kan det give problemer med alt andet hardware der er monteret i dine PCI/VGA sokler, onboard LAN, onboard lyd osv. Ikke alle bundkort kan styres 112% af BIOS uden drivers. Hent de nyeste drivers hos producenten. Hvis dette ikke hjælper så fjern alle udvidelseskort og start fra bunden med at geninstallere hele molletjavsen. Jeg tror ikke helt på at alle dine RAM har fejl. Start evt. her: http://msicomputer.co.uk/product_search.aspx?txtSearch=865P

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 15-03-07 10:18

Jeg kan vel ikke installere nogen drivere så længe maskinen er formatteret og helt tom?
Jeg kan vel først installere drivere når XP er installeret?

Kommentar
Fra : dr_dem

Dato : 15-03-07 16:33

Kik nu på din skive først

dr.dem

Kommentar
Fra : Tobster

Dato : 16-03-07 15:52

Så fik jeg nye ram i, og installationen kørte perfekt igennem....

Nu skal jeg bare finde ud af hvor stort/godt et grafikkort jeg skal bruge for at bruge M$ Vista.

Kommentar
Fra : Brassovitski

Dato : 19-03-07 12:55

Hej

Citat
Kommentar
Fra : Tobster
Dato : 15-03-07 10:18
--------------------------------------------------------------------------------
Jeg kan vel ikke installere nogen drivere så længe maskinen er formatteret og helt tom?
Jeg kan vel først installere drivere når XP er installeret?

Når drevet er formateret, og C-partitionen er oprettet, bootes maskinen med driver-CD'n, og der oprettes et virtuelt drev i RAM, hvor f.eks. PC DOS indlæses, herefter installeres driverne så og opstartsfilerne opdateres. Dog skal det bemærkes at mange bundkort ikke behøver drivere, men 'nøjes' med de kommandoer der ligger i BIOS.
Check lige manualen til bundkortet. Du kan slevfølgelig også være heldig at Windows har standarddrivers til bundkortet, når du nu har fået gang i den.

Godkendelse af svar
Fra : Tobster

Dato : 16-04-07 09:33

Tak for svaret hcma.

Rammene blev skiftet og der har ikke været problemer siden...

Kommentar
Fra : hcma

Dato : 16-04-07 09:38

det var godt at min mistanke blev bekræftet og at du fik løst problemet.