/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
10  transor 1030
decimalgrader omsat til længde
Fra : jens.tand
Vist : 3810 gange
60 point
Dato : 14-03-07 00:14

Hvordan omregner man en position opgivet i decimalgrader til "alm" længde og breddegrad? F.eks hvor er destinationen: N6208880; E531875

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-03-07 00:59

Prøv inde på Google de har en måde du udføre forskellige "conversions".

Ellers er der jo også Wikipedia.

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 14-03-07 01:02

Endnu et sted du kan prøve:
http://www.onlineconversion.com/

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 14-03-07 07:27

N6208880 = 62 grader 08 minutter 88 sekunder Nordlig bredde
E531875 = 53 grader 18 minutter 75 sekunder Østlig længde
Ét bueminut på en storcirkel (længdegrad) = 1 sømil

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-03-07 08:41

Næh, N6208880; E531875 skal nok ikke tolkes som pallenoc foreslår. Jeg har i al fald aldrig hørt 1 minut og 15 sekunder omtalt som 75 sekunder.

Mit gæt er at det skal tolkes som 62,08880 grader Nord og 5,31875 øst - man forventer samme antal decimaler i begge dele. Men det er dog en tosset måde at skrive tingene på, idet det åbenlyst giver anledning til misforståelser. Med den tolkning ligger punket et sted ud for Vestnorge.

Angivelse i grader og decimaldele heraf er mest udbredt ved import- og exportfiler fra GPS'ere. Mere normalt anvendes formen N 62 05 19.68 E 5 19 07.50 (ggg mm ss.s) med mellemrum mellem cifrene eller evt. grad-tegnet for grader, '-tegnet for minutter og "-tegnet for sekunder. Angivelse af ggg mm.mmm ses også.

Lige et par links til konverteringsopsætninger:
http://www.sundials.org/links/local/pages/dd_dms.htm
http://id.mind.net/~zona/mmts/trigonometryRealms/degMinSec/degMinSec.htm

Begge disse er små javascripts der kan gemmes på computeren så de kan bruges uden at være online.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-03-07 18:05

N6208880= 62 gr.- 05 min- 20 sec
E531875= 53 gr.- 11 min- 15 sec
Ifg. min tabel og regnestok
Mvh
dabj

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 14-03-07 18:49

Mon ikke E531875 skal forstås om 5gr. 19,125 minuter ( 19 min 8 sek) E, i det der må forudsættes samme antal decimaler efter graderne...
Desuden er 1 bueminut på en længdegrad IKKE 1 sømil.. Det er derimod 1 bueminut på en breddegrad, som er en storcirkel. Og man læser jo breddegraderne lodret i siden på søkortet....

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 14-03-07 18:56

Omregningen foretages i øvrigt ved at trække antal hele grader fra tallet. Derefter gange med 60... det tal der kommer frem er antal minutter. Tallene efter antal hele minutter kan derefter vælges at angives som kommatal, eller de kan regnes om til sekunder. Mest normalt er det, at opgive position i minutter med komma decimal... sekunder benyttes ikke så ofte.

Kommentar
Fra : dabj

Dato : 14-03-07 21:49

For at omregne decimalgrader til "forståeligt" sprog bruges en omregningstabel eller formel.
En nærmere forklaring er kompliceret, men kan nemt findes på nettet.
henrikkrebs har lagt 2 udmærkede link med en nogenlunde forklaring.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 15-03-07 06:03

Arjh da, nu må I ikke overdrive sværhedsgraden. Det mest komplicerede i denne sag er at der opgives "N6208880; E531875" uden nogen decimaltegn eller forklaring iøvrigt. Resten er blot almindelig omtanke og så lidt gange og dele.

Er der fx nogen der har problemer med at regne ud at 5½ minut er det samme som 5 minutter og 30 sekinder, eller at 2,25 timer er det samme som to timer og 15 minutter?

Sværere er det ikke, når man ved at een grad deles i 30 minutter og et minut deles i 60 sekunder. Først når man skal lave mange af den slags omregninger er det en god idé med en slags 'regnemaskine' til omregning.

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 15-03-07 18:07

Nu fandt jeg en dansk side som kan omregne mellem grader og decimaltal:
http://baadinfo.dk/om/omregner.php

/Palle

Kommentar
Fra : MacMadsen

Dato : 18-03-07 00:38

I øvrigt deles én grad i 60 minutter, og ikke i 30 minutter.

Kommentar
Fra : per_jacobsen

Dato : 04-04-07 17:12

Hmm pallenoc!

N6208880 = 62 grader 08 minutter 88 sekunder Nordlig bredde
E531875 = 53 grader 18 minutter 75 sekunder Østlig længde

88 sekunder og 75 sekunder er vel lidt i overkanten.
Mener du ikke 09 minutter, 28 sekunder
og 19 minutter, 15 sekunder?

Kommentar
Fra : pallenoc

Dato : 06-04-07 09:04

Ja selvfølgelig ...og jeg har også ovenstående givet et link til en side hvor man kan omregne til og fra

GOD PÅSKE!!!

/Palle