/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Økonomisk kriminalitet
Fra : No1Here
Vist : 693 gange
50 point
Dato : 13-03-07 22:26

Hvad mener i om at økonomisk kriminalitet giver Klaus Riskær 7 års fængsel. Er det rimelig set i fht hvad voldsforbrydelser voldtægter drab o.l. giver?

Han har "fumlet" med penge, men kunne have sluppet billigere for et mord. Jeg synes det er et underligt samfund, at man straffer økonomiske forbrydelser hårdere end menneskelige

Kommentar
Fra : pirt03

Dato : 13-03-07 22:39

Ja dommen er lidt voldsom. Men nu er det jo åbenbar blevet en vane for ham - han havde jo en dom på 2½ i forvejen.
Havde det været første gang havde han vel fået - ja 2½.

Accepteret svar
Fra : BertelBrander

Modtaget 60 point
Dato : 13-03-07 22:39

Umiddelbart lyder 7 år af meget, specielt sammenlignet med straffe for vold og voldtægter.

På den anden side har Claus i flere tilfælde med fuld overlæg svindlet for rigtigt mange penge, så jeg mener at det er rimeligt at han kommer til at side i fængsel nogle år.

Men jeg vil mene at 3 år var lige så retfærdigt som 7 år.

Kommentar
Fra : CCjunior

Dato : 13-03-07 22:45

Nu er det godtnok ikke små sparrene der er kommet i klemme, men hvis det havde været hr og fru danmark som var kommet i klemme fordi han havde svindlet, var straffen ikke en dag for meget.
Tænk på alle de famillier han kunne ha ødelagt for egen vindings skyld...

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 13-03-07 22:48

Det er ikke denne dom der er for hård, det er voldsdommene og den slags, der er ALT for milde!

Kommentar
Fra : No1Here

Dato : 13-03-07 23:01

Præcis vi.du. Når jeg tænker på f.eks. Tøndersagen og æresdrab-sagerne, så bliver jeg harm over, at en økonomisk forbrydelse giver 7 års fængsel. Det virker meget uempatisk at penge vægtes højere end menneskeliv.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-07 00:04

Hvorfor over hovedet sende disse pengemanipulerings folk i fængsel. De har initiativ, er veluddannede og er kommet let til deres formuer.
De skal bruge deres evner til samfundets bedste og gerne med en elektronisk fodlænke så de ikke skal til celebre fester mens de arbejder deres synder af.
Det koster bunker af penge, at sende folk i fængsel og det skal selvfølgelig kun bruges på de der ikke kan administrere afsoning i fysisk frihed.

Det største problem med disse smarte pengefolk er jo at det kun er de der falder i unåde der kommer for retten resten fester videre på andres bekostning.

Kommentar
Fra : pve

Dato : 14-03-07 09:09

Citat
Det er ikke denne dom der er for hård, det er voldsdommene og den slags, der er ALT for milde!
- meget enig.

Dem der begør økonomisk kriminalitet får hvad de fortjener, hvorimod de personer der begår diverse afskyelige overgreb på andre mennesker, herunder små børn, slet ikke straffes hårdt nok.

Kommentar
Fra : henrikkrebs

Dato : 14-03-07 11:07

Voldskriminelle overvejer sjældent - før de begår forbrydelsen - om der er risiko for en for hård straf. Derfor er 'folks retsfølelse' retningsgivende for straffens længde. Og nej - jeg vil ikke ind i en følelsesmæssig diskussion af 'rimelig straf'

Forud for økonomisk kriminalitet kan der derimod godt ligge den slags overvejelser om 'det kan betale sig'. Derfor må man også ved strafudmålingen se på den preventive virkning, og det kan godt medføre at straffen bliver større.
Et eksempel på et område hvor loven fortsat bevidst overtrædes er plagiering af små firmaers ideer. Et stort firma kan tjene kassen på at hugge ideer fra andre, og bøderne er ofte ganske ubetydelige.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-07 11:16

Der er jo også andre aspekter i det med strafudmåling.
Mon ikke 7 år er hårdere for en Riskær end det er for en rocker der skal ind for 3. gang for bankrøveri e.l.

Riskær skal opleve en del af verden han ikke kender mens den notoriske forbryder stort set bare kommer "hjem". Da Glistrup sad i fængsel forlød det, at han hjalp sine medfanger med noget juridisk og det gjorde Thorsen åbenbart ikke for han fik tæv.

Det handler altså om mere end strafudmåling i år.

Kommentar
Fra : alka

Dato : 14-03-07 14:22

Kreativitet er for mange en god forretning. Det er nok også et spørgsmål, om politi/anklager er dygtige nok til at udrede disse kreativiteter.
Når jeg tækner tilbage på en af de først store sager med Bonde Nielsen fra B & W, der skete ikke rigtigt noget og han rejste til England.
Thorsen & Co. Hvad var den rigtige sandhed. Hvor maget kunne/blev bevisført?
Klaus Riskær er også meget kreativ, men om 7 år er formeget eller for lidt, er nok svært at vurdere. Jeg hælder også til den side, at mord, vold, voldtægt børnemisbrug, er de værste forbrydelse, så kommer røveri mv. og så Ø-krim.
Men hva'? I DK kan man max dømmes livsvarrigt = 16 år, med mindre man som Palle Sørensen i sin tid dræbte 4 politifolk, så komme man ikke lig ud med det samme! 16 år og komme ud after 8-9 år. 7 år til Klaus Riskær, er nok omkring 4 år, før han er ude igen.
Så rammer det hårdere i USA: Dømt fx 3 x livstid eller 230 års fængsel uden mulighed for lødsladelse/benådning inden, og så endelig en dødsdom!
Se også på skattedomme. De kommer efter de små, for dem er de dygtige nok til , men de store! Vi må pænt betale vores skat, mens Hr. Møller mf. selv bestemmer hvad de vil betale!
Vi sku' ha' nogle flere Radikale, for de vil jo redde hele verdenen, så de kunne jo starte med "OS"!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 14-03-07 15:42

Citat
Hvorfor over hovedet sende disse pengemanipulerings folk i fængsel. De har initiativ, er veluddannede og er kommet let til deres formuer.
De skal bruge deres evner til samfundets bedste og gerne med en elektronisk fodlænke så de ikke skal til celebre fester mens de arbejder deres synder af.

- ovenstående har været oppe før, for læææænge siden; nemlig den gang en vis Hr. M. Glistrup, glad stillede sig op foran en skærm og udtalte til et helt kongerige at han havde 0 i trækprocent.

Efter denne udtalelse var mange Hr. og Fru Danmark'er enige om at dette økonomiske geni burde tvinges til at være skatteminister.

Hvad han blev, ved vi vist alle og det var ikke skatteminister.

Men jeg er enig - som man hører at store foretagener ansætter dygtige hackere som ITsikkerhedsfolk.

Om 7 år er værre for en Hr. Riskær end for en Hr. Petersen? NEJDA....jamen det kommer slet slet ikke på tale! Hr. Riskær skal da IKKE besøge Hotel Tremmely! Han har jo absolut INTET gjort galt! Det er os! OS ANDRE mindrebegavede aber som slet ikke har forstået noget som helst!
Og husk på - nøjagtig sammen uretfærdighed overgik en vis Hr. Brixtofte og et par andre.

Måske er det rigtigt? Det er måske alle os andre der ikke forstår disse dygtige, charmerende, veltalende, karismatiske og højintelligente finansfolk og deres handlinger? Vi er nok bare sååå langt bagud, i både tankegang og handling og vi burde kunne indse at de geniale?

Disse charmetrolde har det garanteret sjovere end vi andre, som 'bare' lever livet på den rigtige side af landets love?

'Med Lov skal Land bygges' - jamen så lad os da for pokker få lavet de uhensigtsmæssige og gammeldags love OM! Lad os nu få dem tilpasset D'Herrer, så de, fortsat kan skalte og valte med vores penge, efter forgodtbefindende - og dénne gang INDEN for lovenes rammer, for det er jo netop dér det halter - de har frygteligt svært ved at holde sig INDENFOR landets loves rammer. Ergo - da det er dém der har styr på tingene, så lad os få lempet de love!

Jojo, Sarkasmen længe leve!

Venlig hilsen Dorthe.

Kommentar
Fra : BjarneD

Dato : 14-03-07 16:44

Man kunne vel sætte dem til at finde skattehuller

Bedre embedsmænd til at udforme lovene og så anvende resourcerne på opklaring af den slags kriminalitet der berører alle.

Kommentar
Fra : creamygirl

Dato : 15-03-07 01:30

Forbrydelser mod personer er i mit univers langt alvorligere end forbrydelser med døde ting, der kan erstattes (penge.)

Klaus Riskær er en klaphat med en skodmoral, ja – han er en åleglat fidusmager, kynisk og usympatisk, men for fanden det pisser mig af, at straffen for eksempelvis at gennemtæske konen med døden til følge - at pløje 4 mennesker ned med høj fart og sprit i blodet - at 5 mænd udser sig og voldtager en sagesløs kvinde - at incest og overgreb mod sagesløse børn takseres lavere end fifleri med cool cash.

Signalværdien i Riskærs dom giver mig kvalme. Ikke fordi jeg synes han slippe for straf, men fordi dommen signalerer, at traumatiserende krænkelse og nul respekt for integritet og værdighed er mindre slemt end at svindle med penge. Gud fader bevar mig vel for et skod menneskesyn.

Godkendelse af svar
Fra : No1Here

Dato : 15-03-07 12:12

Tak for svaret BertelBrander. Selvfølgelig er det rimeligt at Klaus skal ind og sidde.

Alligevel synes jeg det er at skyde lang ved siden af, at han fik 4½ år for de sidste forseelser, som i bund og grund handlede udelukkende på forventet kriminalitet.

Sikke et "dejligt" retssystem vi har her til lands