/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
"Stenkant" v. græsplæne
Fra : Jonas1000
Vist : 3123 gange
20 point
Dato : 13-03-07 17:18

Hej

Jeg skal lægge granitskærver langs min sokkel og vil gerne ligge en kant af herregårdssten som afslutning - altså mellem græsplæne og granitskærverne. Er der en nem eller smart måde at gøre dette på? Jeg er klar over at man nok skal bruge en snor, men er det f.eks. en fordel at lægge stenene i sand eller kan man lægge dem direkte på jorden?

På forhånd tak!

Mvh. Jonas

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-03-07 17:35

De kan lægges direkte på jorden, men jeg fortrækker nu at lægge dem i nogle centimeters sand, så er det nemmere at rette af og jeg tror også de ligger pænere længere.
Jeg har bl.a. lagt mellem græsplæne og bede på den måde, og det fungerer godt.

Kommentar
Fra : Jonas1000

Dato : 13-03-07 17:39

ok tak!

Kan man få dem til at lægge lige (vandret) på en smart måde - f.eks. ved at lægge en bjælke over nogle stykker ad gangen og "banke" på den. Eller skal man lægge en sten af gangen og så banke den på plads med en hammer?

Mvh. Jonas

Accepteret svar
Fra : myg

Modtaget 30 point
Dato : 13-03-07 17:54

Jeg lægger en tre - fire ad gangen, og bruger så tricket med brædtet til at kontrollere, at de er nogenlunde lige. Når du slår på dem, så læg et stykke træ mellem mukkerten og flisen, så den ikke revner.
Et stykke lige tømmer er godt til at rette med, og så ned at ligge og flugte med øjet en gang imellem.

Kommentar
Fra : nakgej

Dato : 13-03-07 18:23

Bland sand og cement tør og læg stenene i det, med tiden trækker cementen fugt fra jorden, og stenene bliver liggende som de skal mange år frem i tiden.

Kommentar
Fra : Jonas1000

Dato : 13-03-07 21:42

ok! Tak for de gode svar!

Godkendelse af svar
Fra : Jonas1000

Dato : 13-03-07 21:43

Tak for de gode svar!

Kommentar
Fra : myg

Dato : 13-03-07 23:05

Selv tak.

Rådet med cementen er også godt, hvis du skal lave lidt niveauforskel med en flise. Så bliver den faktisk funderet på den måde.
God fornøjelse