/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
10  trimare46 9702
Efterbehandling af afhøvlet fyrretræsgul~
Fra : Stine_
Vist : 2701 gange
100 point
Dato : 14-01-03 14:03

Vi skal have afhøvlet fyrretræsgulvene i vores muremestervilla (fra 30'erne). Med 2 små børn i huset må gulvene meget gerne kunne modstå lidt af hvert - og samtidig ønsker vi gulvene meget lyse. Vores gulvmand mener at en mat lak er bedste løsning, men vi er bange for at gulvene (iogmed at der er tale om fyrretræ) kommer til at fremstå lidt for "70'er gule". Er andre former for efterbehandling (f.eks. lud) for besværlige at have med at gøre mht. sarthed og vedligeholdelse?

Kommentar
Fra : she79

Dato : 14-01-03 15:07

Du kan oliere dem - det gjorde vi i vores gamle hus. Det skal nok gøres cirka en gang om året, alt efter hvor meget I slider på dem. Det tager da lidt tid at gøre det, men resultatet er godt. Det der tog allerlængst tid for os, var at afhøvle gulvene - men vi lånte også en maskine, som ikke var så god den bedste var allerede udlejet)

Prøv denne side, der er alle mulige former for behandling af træ.

http://www.triptrap.dk/dk/home/index.asp

Accepteret svar
Fra : rcn

Modtaget 110 point
Dato : 14-01-03 15:21

Der er flere muligheder.
I kan vælge at lakere med en hvidpigmenteret lak, hvis I er nervøse for "gule" gulve. Ulempen ved lak er dog at slides den igennem vil træets farve meget hurtigt blive anderledes end resten af gulvet og så skal hele baduljen slibes ned igen.
Ellers kan I vælge at oliere gulvet evt efter en behandling med hvidpigmenter. Ludbehandling er også en løsning. Både lud og olie giver et flot resultat, og hvis I søger for at vedligeholde det giver det faktisk også et ret så robust gulv overfor leverpostejsmadder, rødvin osv.
Jeg har selv et oliebehandlet gulv i min stue som jeg selv har behandlet pr.håndkraft. Resten af lejligheden lod jeg et gulvfirma om.
Det kan godt lade sig gøre at give grundbehandlingen selv, men jeg vil anbefale jer at lade en proffesionel gøre det. Resultatet bliver lidt mere ensartet, og de kan arbejde olien bedre ned i træet med deres maskiner.
Jeg kan kun anbefale Triptraps produkter både hvad angår olie og hvidpigmenteret lud. Men som nævnt er det alfa, omega at vedligeholde gulvet med olie/lud for at få den robuste overflade.

Held og lykke,
Rikke

Godkendelse af svar
Fra : Stine_

Dato : 17-01-03 13:51

Tak for svaret rcn.