/ Forside/ Interesser / Hus og have / Vand og VVS / Spørgsmål
10  e.c 2605
kobberrør
Fra : Rosalill
Vist : 790 gange
100 point
Dato : 12-03-07 22:11

Jeg har lige fået sat mit bord incl vask og blandingsbatteri op i badeværelset. Vandrøret fra blandingsbatteriet til vandtilførslen i væggen var ikke lang nok, (forkromet rør) så vi valgte at bruge nogle stumper kobberrør jeg havde liggende.

Men jeg kan huske der er noget med at kobberrør skal placeres i den rigtige rækkefølge når man kobler det sammen man et andet materiale, for at det ikke skal tære igennem, MEN jeg kan ikke huske hvordan reglen er og hilke materialer der er tale om.

Er der nogen som kan fortælle mig hvordan det er?

Hilsen Rosalill

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 22:17

Hvorfor sætter du ikke bare slange på ?????

Kommentar
Fra : mcloud

Dato : 12-03-07 22:27

Hej Rosalill

Det er korrekt som du har gjort det ,fordi du går fra kobber til kobber og man skal altid slutte af med kobber -- f.eks efter jern .

mvh mcloud blikkenslager

Accepteret svar
Fra : bennymanden

Modtaget 100 point
Dato : 13-03-07 01:00

Hej Rosalill.

mcloud har ganske ret - hvis der findes galvaniserede rør i din vandinstallation ( hvad der jo ofte gør) - så er reglen den at man udmærket kan gå fra galv. rør over til kobberrør, men IKKE den anden vej. Det skyldes at der ved vands gennemstrømning frigøres nogle ioner fra kobberrøret som virker stærkt tærende på det galvaniserede rør.
Forkromede rør er jo blot kobberrør som er forniklet udvendig, så det du har gjort er der ingen problemer i.

hilsen Bennymanden VVS

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-07 08:27

forkromede rør er nok nærmere forKROMede udvendigt end forNIKLEde. Det er to forskellige metaller med hver deres glans.

Kommentar
Fra : bennymanden

Dato : 13-03-07 10:33

krom eller nikel - man kan jo også fortinne ........ (det er særlig godt lige før lodning)
---------------- nogle skal have det finere, de forsølver eller forgylder - men ved du hvad
pbp_et selv vinduesglas skinner jo pænt hvis det blivet pudset......
fortsat god dag
mvh Bennymanden

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-07 12:15

du har da helt ret Benny. Selv synes jeg faktisk, tin er ganske pænt, hvis der ikke er bly i. Blyet får det til at gråne i en ung alder

Kommentar
Fra : pbp_et

Dato : 13-03-07 12:15

Med det navn Rosalil må du osse ha en mor

Kommentar
Fra : Rosalill

Dato : 13-03-07 16:53

Tak for jeres svar. Så kan jeg tage det roligt igen..ss

Jo, pbp_et jeg har en også en mor, og vi taled så meget og skæmted en del......ha ha ha så så så

Jeg vil give bennymanden pointene, fordi han gav mig en uddybende forklaring.

Hilsen Rosalill

Godkendelse af svar
Fra : Rosalill

Dato : 13-03-07 16:54

Tak for svaret bennymanden.