/ Forside/ Teknologi / Hardware / Harddiske / Spørgsmål
10  tedd 4561
Harddisk kendes ikke.
Fra : marcussen1
Vist : 408 gange
100 point
Dato : 12-03-07 19:46

Jeg har 3 HD i min PC. En er med Win XP som styresystem og ellers ikke andet. Nr. 2 bruger jeg til forskelligt, bl.a. backup. Den 3. kan PC'en ikke genkende, hverken under opstart eller i enhedshåndtering. Alle kabler sidder tilsyneladende rigtigt. Er der nogen, der har forslag til, hvad jeg kan gøre for at benytte HD nr. 3?
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-07 20:52

Hvis du bruger MAster / SLave så bør det (efter min mening) se sådan ud.
IDE 0 HD med styresystem sat som MAster
IDE 0 HD nr 2 med lager / backup sat som SLave

IDE 1 HD nr 3 med noget andet sat som MAster
IDE 1 CD/DVD sat som SLave.

IDE 0 (IDE1) primary
IDE 1 (IDE2) secondary

Er den 3. HD en SATA - så skal der lægges driver ind.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 12-03-07 20:59

Alle 3 HD er SATA, og inden jeg købte den, hvor XP ligger på nu, virkede de 2 andre. Er der noget, der hedder MASTER og SLAVE, når det er SATA?

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-07 21:02

Nej det mener jeg ikke, da SATA kører på hver sin kanal.
Kan du registrere om den 3. HD starter op.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-07 21:06

Måske er den 3. kanal ikke tilsluttet/enabled inde i bios.............men jeg kender ikke så meget til SATA HD.
Den er vel ikke sat til en af raid-typerne (raid1/2/3/osv) inde i bios.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 12-03-07 21:15

I BIOS kan jeg kun se de 2 HD samt DVD-drevet.
Alle 3 HD er varme, når jeg rører ved dem.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 12-03-07 21:17

På bundkortet er der plads til 4 SATA-diske, og det siger manuelen også.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-07 21:52

Måske skal HD sidde på stik 1 2 3 og ikke 1 2 4 ......bare et gæt.

Jeg har desværre ikke min nye comp. kørende, så jeg kan ikke gå ind i bios og se hvilke muligheder der er omkring SATA HD

Men bios skal se/tillade den 3. HD før du kan gøre noget andet.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 12-03-07 21:55

Jeg bliver desværre nødt til at stoppe for iaften, men vender spændt tilbage imorgen. Foreløbig tak for svarene.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 13-03-07 00:33

På nedenstående side er der en der har et problem der minder om det du har, sant et par gode ideer om hvordan du måske kan løse dit problem:

http://hardwareonline.dk/traad.aspx?fid=22&tid=384149

VH

Serpyc

Kommentar
Fra : zith

Dato : 13-03-07 09:25

Hej

Altså hvis du inde i din bios ikke kan se den nye hdd så ville jeg sige den ikke er tilsluttet rigtigt det er ligemeget hvilken en af de sata stik den sidder i hvis de alle virker korrekt og det at den bliver varm kan skyldes at den bare ligger op ad noget som i forvejen er varmt og ellers at det "lille" stik på den ikke virker korrekt da den ikke kan få forbindelse til computeren.

Men den kan godt blive varm fordi den får strøm nok og tror den virker også måske kører rundt men at du bare ikke kan få forbindelse pga. stikket på hdd, kablet eller stikket på bundkortet

Så du kunne evt. prøve at fjerne hdd 2 og sætte hdd 3 til det stik som hdd2 sad i og se om der sker noget og ellers prøv at få den byttet og se om det hjælper.

Kommentar
Fra : marcussen1

Dato : 13-03-07 21:10

Har i mellemtiden været hos forhandleren, og det viste sig, at HD er defekt og skal byttes.
Pinligt...... men alligevel tak for Jeres hjælp.
Mvh
Niels

Kommentar
Fra : serpyc

Dato : 13-03-07 22:27

Til lykke,

det var godt at du fandt en løsning på problemet.

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 14-03-07 09:13

Ok - - rart når der meldes tibage om løsningen.

Kommentar
Fra : zith

Dato : 15-03-07 11:07

Fint Fint :D