/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
10  jakjoe 2566
Erstatning uberettiget fyring
Fra : tusneldada
Vist : 2881 gange
200 point
Dato : 12-03-07 17:47

Er der nogen, der kender noget til erstatningsstørrelsen for en uberettiget fyring?

Kommentar
Fra : hawaii7

Dato : 12-03-07 18:23

Det kan du ikke få svar på uden at man kender til baggrunden, antal måneder opsigelse, løn m.m.

Hilsen
hawaii7

Kommentar
Fra : kategat

Dato : 12-03-07 18:26

Som sagt er det svært at udtale sig om når man ikke kender din status. Men et godt råd ville da være at henvende dig til din fagforening, det er jo det man betaler for. Og er du ikke medlem af en sådan, ja så er du nok nød til at komme med lidt flere fakts..

Kategat

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-07 19:53

Det skal først afgøres om det nu var uberettiget fyring.
Det er du ikke alene om at bestemme, arbejdsgiveren
har jo en grund som kan vise sig være helt legal.

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 12-03-07 20:08

Vi er kommet så langt i sagen. at arbejdsgiver har erkendt, at fyringen er uberettiget. Opsigelsesvarslet på 3 mdr er overholdt fra arbejdsgivers side, Pt skal min fagforening og arbejdsgivers forening prøve at komme overens. Jeg er blot interesseret i at vide, hvad der normalt gives i erstatning.

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-07 20:11

Der findes ikke noget der hedder normalt beløb.
Et forhandlingsresultat bliver svaret.
De sidder ikke og læser i tabeller.

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 12-03-07 20:24

Men der er vel noget, der hedder præcedens?

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 20:43

Citat
Opsigelsesvarslet på 3 mdr er overholdt fra arbejdsgivers side

Så er der jo ikke noget at komme efter.....

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 12-03-07 20:54

Undskyld mig "refi", men jeg tror ikke, du har forstået spørgsmålet

Kommentar
Fra : Teil

Dato : 12-03-07 21:03

præcedens? Kommer først på tale ved en domstol.
Altså forhandlingsresultat afgør.

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 21:21

Og hvorfor mener du ikke jeg har forstået det rigtigt ???????

Kommentar
Fra : kategat

Dato : 12-03-07 21:31

Man kan jo godt blive fyret, med opsigelses frist på 3 md, med den begrundelse at der ikke er noget at lave, hvor efter firmaet ansætter en ny.... det er en uberettiget opsigelse..

Der kan jo være så mange grunde til at den er uberettigt.

Bare lige min input her..

Kategat

Kommentar
Fra : tusneldada

Dato : 12-03-07 21:38

Refi, Spørgsmålet handler IKKE om opsigelsesvarslet er overholdt, men om begrundelsen for opsigelsen er berettiget

Kommentar
Fra : refi

Dato : 12-03-07 21:45

Ok....

Men det fremgår jo ikke af spørgsmålet....

Kommentar
Fra : transor

Dato : 13-03-07 00:51

Erstatning for uberettiget opsigelse afhænger af situationen .
Det er dyrest hvis den opsagte er gravid - kvinde natuerligvis.
Eller tillidsmand, eller sikkerhedsrepræsentant.

Ellers drejer det sig højest om en eller to måneders løn som erstatning