/ Forside/ Interesser / Familie & Relationer / Børn / Spørgsmål
10  jeb3 1067
3 døgn om at nedkomme..?
Fra : mystik
Vist : 670 gange
20 point
Dato : 12-03-07 17:28

Vidste ikke lige, hvor det her spørgsmål hørte hjemme...

Tænk engang...kan det virkeligt tage 3 døgn for vore dejlige kvinder at føde børn..?

Eftersom dyrene jo næsten nedkommer med deres unger i løbet af bare 10 minutter(overdrivelse fremmer forståelsen), kan det i DEN grad undre mig, hvorfor kvinder kan bruge helt op til 3 døgn på at føde... det må da i det hele taget gøre av for den!
Og hvad med dem, der skal have firlinger..?

Selvom jeg godt nok ikke er kvinde......

NB: Håber ikke mit spørgsmål har skræmt kvinder fra at føde børn... Men...det siges jo også, at 2. gang er nemmere end 1. gang...

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 12-03-07 17:32

Min kammerats kone var 2½ døgn om at føde, de måtte endda sy hende indvendigt til sidst..

Det lyder godt nok som noget der gør ondt. Kvinder er satme seje

Kommentar
Fra : hyggemor

Dato : 12-03-07 17:40

Hvem fedter I to for???

Selvfølgelig gør det da ondt. Og vil ikke lige påstå at 2. gang er mindre smertefuldt.

Jeg klager absolut ikke, da jeg var 2½ timer med den første (hvor jeg sprang indvendigt og blev også klippet) og 2 timer med nr. 2 (hvor der ikke skulles sys). Nr. 2 var langt mere smertefuldt, nok mest fordi at min krop ikke kunne følge med - så jeg holdte igen

Men 2-3 døgn er sejt. Vil dog vove at påstå at smerterne (veerne) ikke er så hårde og hyppige i starten. Men mest af alt - smertetærsklen er jo utroligt forskelligt fra kvinde til kvinde. Nogle bliver direkte hysteriske (uden at ville dette) og så kan en fødsel virkeligt være sej.

Kommentar
Fra : valde.

Dato : 12-03-07 19:07

"Overdrivelse fremmer forståelsen" påstår du! Nej overdrivelse svækker troværdigheden! Jeg har arbejdet på landet i en del år i mine unge dage. Dyrene kan også være lang tid om en fødsel. under 3 døgn i regelen. hvad med kvinden og de tre døgn når man trækker overdrivelse og den gode forståelse fra?

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-03-07 19:57

Ja kvinder har det hårdt...og dyb taknemmelighed for slægtens videreførelse
Hvornår starter en fødsel...

Der var en kommunal vejarbejder som skulle beskære væksten langst en landevej. Han var så uheldig at skære sit ben over lige under knæet. Han havde allerhelvedes smerter, men da hans hustru kom og besøgte ham sagde hun...

Så skulle du bare prøve at føde!!!

Vi mænd lærer nok aldrig at kende den virkelige smerte

Ziggy99

Kommentar
Fra : BarkeBillen

Dato : 12-03-07 20:28

lol, det er altid bedre at tage de sidste 3 stød i numsen,,så undgår man meget

Kommentar
Fra : miritdk

Dato : 12-03-07 21:26

med den forkel der er fra kvinde til kvinde kan jeg undre mig dybt når en uddannet læge bruger " hvor ondt gør det med tanke på en fødsel" - øhhh ???? Mæææææææænd

Kommentar
Fra : mystik

Dato : 12-03-07 22:39

Ja - nu fik jeg således svar på, at en fødsel gør nas! Men mit spørgsmål gik mere på, hvad der sker rent fysisk. Som gør at det kan vare et x antal timer/døgn... Og ville det f.eks. ku være for hårdt for kroppen for kvinder og hun-dyr, hvis det kun tog et par timer..? Og det gør det måske så igen med nogle..?
Og ville fødende kvinder få det hurtigere overstået, hvis de ku tage det mere afslappet..?

Kommentar
Fra : dova

Dato : 13-03-07 00:54

Citat
Tænk engang...kan det virkeligt tage 3 døgn for vore dejlige kvinder at føde børn

Ja, men det gør det sjældent nu om dage, da man i de tilfælde vil vælge et kejssersnit.
ca 20-25 % af alle fødsler nu om dage foregår ved kejsersnit.

Citat
Men...det siges jo også, at 2. gang er nemmere end 1. gang...

Næ, sådan er det ikke nødvendigvis, og m.h.t. firlinger så vil man som regel også vælge et planlagt kejsersnit.

Men sikkert er det, at såfremt det var muligt, at manden og kvinden skulle skiftes til at føde familiens børn....så ville de afhængigt af hvem der fødte det første, max få 2 eller 3 børn.

2 hvis manden føder det første og 3 hvis kvinden føder det første

mvh dova

Accepteret svar
Fra : Pigen2

Modtaget 20 point
Dato : 17-03-07 20:37

En fødsel tager næsten aldrig 3 døgn. Det er desværre bare ofte misforstået hvornår fødslen egentlig er i gang. Fødslen er først i gang, når der er regelmæssige veer (med mindre disse aldrig dukke op), livmoderhalsen er udslettet og livmoderen er min. 4 cm åben.
Men det gør det bestemt ikke mindre smertefuldt at føde at man først er i fødsel derefter...

Kvinder, vi er sq seje!

Godkendelse af svar
Fra : mystik

Dato : 17-03-07 22:59

Jamen...du får pointene, da du med dit indlæg nævner til andre første gangs-fødendes fordel, at det sjldt varer 3 døgn... Samt det fysiske du nævner - som den første svarer iøvrigt også var lidt inde på...

Kommentar
Fra : Pigen2

Dato : 17-03-07 23:15

Kan da lige tilføje, at hvis man har regelmæssige veer i mere end 24 timer, vil man som regel blive tilbudt kejsersnit.