/ Forside/ Interesser / Helbred / Andet helbred / Spørgsmål
10  transor 1971

Er for gammelt medicin direkte farligt~

Fra : mystik
Vist : 8850 gange
30 point
Dato : 12-03-07 17:18

Er for gl. medicin direkte farligt ?
Da min far var syg her i weekenden, kom jeg til at tænke på en ting...
Der stod nemligt et glas vitaminpiller, hvis dato var udløbet tilbage i september måned... Så dem turde vi bare ikke benytte os af... (Han havde jo glemt at tage vitaminer)
Men hvad ville der ske ved at spise/drikke for gl. medicin ? Kunne man risikere at blive mere syg af den, eller ville medicinen blot undlade at virke i det hele taget ?
Og hvor langt over tiden må medicinen løbe..?

Dog forestiller jeg mig ikke ligefrem, at der kan opstå bakterier i medicin...

Kommentar
Fra : rootyphp

Dato : 12-03-07 17:27

Medicinens virkning aftager, mens bivirkningerne forøges når medicin bliver _for_ gammelt. Her snakker vi om 1-? år for gammelt medicin.

Tip: Prøv en helsekost forretning, kender mange ældre mennesker der har øget livsværdi på at spise natur produkter.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-03-07 18:00

Der sker bare at de aktive stoffer forsvinder og tilbage er bare fyldstoffer som kalk og andre harmløse stoffer.

Hvis medicinen er livsvigtig er det jo katastrofalt, men vitaminpiller bliver ganske harmløse og virkningen begrænset. I øvrigt er piller virksomme i langt længere tid en foreskrevet, da der generelt er sat udløbsdato et år fra fremstilling, men stoffer er jo forskellige og kan sagtens have en vis værdi og i værste fald harmløse og kun til gælde for fiskene.

Ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-03-07 18:04

Ja her står at det kan være farligt i visse tilfælde, det er nok ikke vitaminpiller der tales om

http://www.apoteket.dk/servlet/apoteket/artikel?cx=702&id=8103

Ziggy99

Kommentar
Fra : jomfruane

Dato : 12-03-07 18:08

Jeg tror ikke du kan få et endegyldigt svar på dit spørgsmål, for kemiske stoffer udvikler sig forskelligt over tid - at påstå virkningen bare aftager over en kam, kan være direkte skadeligt for helbredet (hvis nogen skulle tage et råd i denne tråd seriøst).
På en del medicin er netop angivet at præparatet skal destrueres efter sidste holdbarhedsdato - det kan skyldes mange faktorer - blandt andet at virkningen ikke er testet, eller der kan ske en kemisk reaktion så indholdsstofferne skifter.
Så hen på apoteket med resterne - lige meget hvad...

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-07 18:36

Når producenten sætter en udløbsdato for medicin / vitaminer ..............så bør den holdes.
Hvordan udløbne produkterne reagerer på dem som indtager det.............................bør du nok spørge en farmaceut om.

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-07 18:55

Medicin der er for gammel mister sine virkemidler og er ikke farlige.

Men nu hæfter jeg mig ved noget andet i dit spørgsmål:

Citat
Der stod nemligt et glas vitaminpiller, hvis dato var udløbet tilbage i september måned... Så dem turde vi bare ikke benytte os af... (Han havde jo glemt at tage vitaminer

Nu håber jeg ikke det skal forstås sådan, at I mener han er blevet syg fordi han ikke har taget vitaminpiller, for det har ikke noget på sig.

Og vitaminpiller er for de flestes vedkommende noget totalt overflødigt og kun penge ud af vinduet.

Hvis man får en rimelig sund og varieret kost har man ikke brug for ekstra vitaminer.....snarere tværtimod, visse vitaminer kan man få for meget af

Citat
Og hvor langt over tiden må medicinen løbe..?

Det er forskelligt, afhængigt af hvilket præparat der er tale om.
Nogen præparater virker f.eks. kun op til 10 dage efter der er åbnet for dem, mens andre kan holde i flere år.

Men f.eks. piller der er ved at smuldre o.s.v. skal man ikke spise.

mvh dova

Kommentar
Fra : e.c

Dato : 12-03-07 19:05

hmm.

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-03-07 19:49

Hvis man ser på en pose kogesalt...ja så har den også en udløbsdato...og min Fransk mideelhavssalt, som er et mineral..udløber juli 2009 og fødevarer og vitaminpiller bliver hehe

Den SKAL have en udløbsdato, men ingen...ingen skal fortælle mig at groft salt er meresundhedsskadeligt, selv efter 150 år!!! og hvor lang tid har denne "fødevaregruppe" som den er kategoriseret i. Min sovsejævner ER udløbet, men ingen har indtil videre brokket sig..

Vitaminpiller indeholder kun ganske almindelig grundstofferog mineraler og absolut INGEN skadelige ingridienser der er eller kan udvikle sig skadeligt med mindre der går utøj i stoffet, hvilket er utænkeligt.

Ziggy99

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 20:05

Gammel medicin bør destrueres ...punktum .

Gamle vitaminpiller (..og anden kosttilskud) mister langsomt sin virkning, da de aktive stoffer nedbrydes af bl.a. : varme, lys og luft ! De er efter al sansynlighed ikke farligere, at spise hvis de er for gamle ...end sand, kalk, salt og savsmuld

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 20:14

Ps. Hovedbestandelen af langt de fleste vitaminpiller er i forvejen :

Silicium, Kalcium, Natrium-Clorid og bindemiddel.

..og det er alle; nærmest uforgængelige materialer

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 20:16

Natrium-Chlorid ..staves salt vist?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 20:17

..ind i den ene ende ..og ud af den anden

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 20:19

Pps. bindemiddel? ....kaldes også cellulose

..eller savsmuld

</MOLOKYLE>

Accepteret svar
Fra : jtj45

Modtaget 30 point
Dato : 12-03-07 21:02

medicinen er ikke farlig men mister lidt af deres virkning og kan snilt bruges op til 1 år efter udløbsdato, det er producterne af medicinen der tjener på at man overholder udløbsdatoen.

Hilsen en der har spist medicin i mange år øv øv

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-03-07 21:35

mystik

Må jeg anbefale at give din faar et vitaminboost.....køb 2 appelsiner, 1 citron, en 2 æbler
...pres hele molevitten og lad ham drikke mosten

...lad gå 3 timer.....læg 1 kg broccli og 3 små kartofler i en sjat vand med lidt salt...lad det koge. (dampe...) æd grøntsagerne selv ogl lad farmand drikke vandet...

I vil indse, at dette råd er guld værd

ziggy99

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-03-07 21:55

Citat
Det er forskelligt, afhængigt af hvilket præparat der er tale om.
Nogen præparater virker f.eks. kun op til 10 dage efter der er åbnet for dem, mens andre kan holde i flere år.

Men f.eks. piller der er ved at smuldre o.s.v. skal man ikke spise.

Kære Dova...hvilke piller smuldrer..og hvilke præperater kan kun holde i 10 dage???l

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-03-07 22:12

Den med de ti dage kan jeg da lige svare på, for det gælder i hvert tilfælde nogle arter af øjendråber hvor der skam ligefrem står en advarsel om at de under ingen omstændigheder må bruges efter ti dage hvor de har været åbnet.'

Om nogle piller ligefrem 'smuldrer' skal jeg ikke udtale mig om men jeg har set for gamle piller, som var 'uldne' altså i fuld gang med at opløses. (de blev selvfølgelig afleveret på apoteket).

MEN MEN MEN - spørg lægen om alt dette her! der findes oceaner af medicin og der er mange der har meninger om det - spørg lægen eller apoteket!

Vh Dorthe

Kommentar
Fra : ziggy99

Dato : 12-03-07 22:30

1.2.3.4...det et løgn, løgn og latin hvad du siger......alt øjenmedicien er sikret mod "tilbageløb" og selvom andet skrives, så er de sikre mod infektion og forurening fra andre kropdele så lang tid du opbevarer medicinen under de forskrevne omstændigheder ....men der står ganske vist, at det forholder sig sådant, men har du tænkt på hvorfor

ziggy99

Kommentar
Fra : dova

Dato : 12-03-07 22:52

Citat
Kære Dova...hvilke piller smuldrer..og hvilke præperater kan kun holde i 10 dage???l

"Kære" Ziggy

Som nævnt f.eks. øjendråber kan kun holde i ca ti dage.....for når flasken er åben, forsvinder virkestofferne, det har ikke noget med "tilbageløb" eller infektion at gøre.

Alle piller kan smuldre, men jeg har oftest set det ved dragée-piller, at de begynder at opløses/smuldre når de bliver for gamle....hvis ikke du ved hvad dragée-piller er, så er det til din oplysning piller der er belagt med et tyndt "glasurlag" for at gøre dem glatte. Det har f.eks. til formål at gøre dem lette at synke, samt at sørge for pillerne ikke afgiver evt. stoffer der kan irritere/ætse svælg og spiserør.

Godkendelse af svar
Fra : mystik

Dato : 12-03-07 23:08

Tak for svaret jtj45.

Jah...det er vel en erfaren pillebruger, man burde spørge til råds... Derfor point til dig!
Kan sagtens forestille mig det der med, at producenterne gerne vil tjene penge på udløbsdatoer. Sådan noget har man jo opdaget med så meget...

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 12-03-07 23:17

Takker Mystik
Ville dog hellere være foruden pillerne, men sådan er det jo.

Hilsen jeanne

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-03-07 23:23

ziggy>

Citat
1.2.3.4...det et løgn, løgn og latin hvad du siger.

- sig mig lige engang - hvad i alverden bilder du dig egentlig ind??

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 12-03-07 23:24

Fuck det er et dårligt svar af en der ikke aner en skid!!!
Medicin kan være djævelsk farligt!!
ville du tage en penicillin-mixtur et år efter at den var udløbet !?!?
fuck, i skal satme spørge folk der ved noget .. f.eks. en farmaceut, der ikke tjener på medicinen han/hun sælger !!! ---- jaaa spørg mig.... ja.!!!!

Kommentar
Fra : vil.du

Dato : 12-03-07 23:26

PRÆCIS beckski - man skal selvfølgelig spørge hos lægen eller på apoteket!

Medicin skal man ikke 'lege' med.

Kommentar
Fra : molokyle

Dato : 12-03-07 23:33

..med fare for; jeg gentager mig selv:

Gammel medicin bør destrueres ...punktum .

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : beckski

Dato : 13-03-07 08:46

Er der nogen af jer der ved hvad udløbsdatoen er udtryk for???

Kommentar
Fra : jtj45

Dato : 13-03-07 09:53

beckski

Jeg skriver bare min mening, det muligt du siger jeg ikke ved en skid som du så pænt udtrykker det, men enhver ved godt hvordan man gør med hensyn til pencilin. Men mange andre former for medicin kan godt tages op til et år efter. Hvis det var så farligt sad jeg jo nok ikke her og skrev dette vel.

og hav en rigtig god dag